بسیاری از داوطلبان آزمون آیلتس به این آزمون به چشم مرحله ای نگاه میکنند که نتیجه آن میتواند تاثیر بزرگی در ترسیم آینده زندگیشان داشته باشد. پا گذاشتن در مسیر آزمون آیلتس مانند هر انتخاب تازه ای در زندگی شامل جذابیتها و دشواریهای ویژه خود است. پرسش پیش روی اغلب داوطلبان این است که آیا مایلند که این مسیر را قدم به قدم خود طی و کشف کنند و یا از راهنمایانی کمک بگیرند که با استفاده از تجربه و دانش خود دشواریها و زمان طی مسیر را برایشان کاهش دهند تا آنان زودتر به هدف خود برسند. پاسخ این پرسش شخصی است. اما چیزی که امروز برای شما داریم این است که چرا داشتن یک مشاور کاردان بسیار خوب است و چگونه میتوان یک مشاور و مشاوره خوب را شناسایی کرد.

مشاور و مشاوره خوب

داشتن مشاور خوب همانند داشتن یک مربی ورزشی است. یک مربی به شما میگوید که چه تمریناتی باید بکنید، چه بخورید، چگونه خود را محک بزنید و چگونه برای روز بازی آماده شوید. بدون اغراق آزمون آیلتس کمتر از شرکت در یک مسابقه مهم نیست. اگر داشتن مربی برای پیروزی در یک مسابقه لازم است، داشتن یک مشاور برای دسترسی به هدف نهایی در آزمون آیلتس ضروری است.

حال باید مشاور و مشاوره خوب را تعریف کنیم. چرا همانگونه که یک مشاور و مشاوره خوب چاره ساز است مشاوره بد دردسرآفرین و گمراه کننده است. باید تقریباً در نظر داشت که پروسه مشاوره آنچنان با مشاور در هم تنیده است که نمی توان این دو را از هم جدا کرد. برای همین تقریباً در تمامی موارد مشاور و مشاوره خوب با هم و جدایی ناپذیر هستند.

ویژگی های یک مشاور خوب

یک مشاور خوب دارای ویژگی های زیر است:

  1. دانش و آگاهی کامل از موضوع مشاوره را داراست.
  2. دارای تجربه  عملی در امر مشاوره است.
  3. توان بالایی در برقرارکردن ارتباط با داوطلب دارد.
  4. پروسه مشخص و معلومی را دنبال میکند که برپایه تجربیات و دانش است.
  5. درک بالایی از وضعیت کنونی، هدف و شرایط داوطلب آزمون آیلتس دارد.
  6. میتواند تغیرات مثبت و منفی را اندازه گیری و ارزیابی کند و به داوطلب انتقال دهد.
  7. قصد و نیت روشنی برای کمک به داوطلب دارد.

مشاوره و برنامه ریزی برای آیلتس

حال شما یک خط کش اندازه گیری دارید که میتوانید با آن جستجو برای یک مشاور خوب برای آیلتس را آغاز کنید. حال باید دید که یک مشاوره باید دارای چه پروسه و قدمهایی باشد که بتواند به موفقیت منجر شود. این قدمها به ترتیب زیر خلاصه میشوند:

1- جمع آوری اطلاعات داوطلب

این مرحله شامل گرفتن اطلاعات اولیه داوطلب مانند نمره هدف، سطح مطالعه، وضعیت کنونی، سطح آیلتس داوطلب و تجربه های پیشین (در صورت وجود) و اگر در هیچ آزمونی شرکت نکرده و … میباشد. هدف این مرحله دستیابی به اطلاعاتی است که به مشاور کمک میکند که وضعیت کنونی داوطلب را درک کند.

2- ارزیابی اطلاعات

مشاور پس از دریافت اطلاعات داوطلب موظف به ارزیابی اطلاعات داوطلبت است. مشاور در این مرحله سعی میکند که با در دست داشتن اطلاعات داوطلب اقدام به ترسیم مسیری کند که به بهترین وجه میتواند داوطلب را به سرمنزل مقصود برساند. این مرحله شاید مهمترین بخش در این پروسه باشد. تحلیل و نتیجه گیری ناشی از آن در نهایت به صورت یک برنامه ابتدایی به داوطلب ارائه میشود.

3- ارائه و نهایی سازی برنامه اولیه

مشاور و داوطلب در این مرحله مشغول بررسی برنامه پیشنهادی مشاور میشوند و پس از تغییرات لازم و توافق بر سر برنامه مشاور آن را نهایی کرده و متعهد به اجرای آن میشوند. به خاطر بسپارید که نکته مهم در این مرحله تعهد هر دو طرف در اجرای برنامه درسی است. در برنامه علاوه بر هدف نهایی، اهداف میانی و راهها و زمانهای رسیدن به آنها تعیین میشود و مورد توافق قرار میگیرد. تعهد به اجرای برنامه نه تنها مهمترین نکته این مرحله بلکه حتی مراحل بعدی است.

4- اجرا و پیگیری

هیچ هدف مهمی یک شبه به دست نمی آید. به دست آوردن اهداف مهم نتیجه برنامه ریزی، اجرا، اندازه گیری های متعدد و چک کردن نتایج است. نتایج شما نشاندهنده این است که آیا شما در جهت هدف خود در حال حرکت هستید یا نه. همانند کاپیتان کشتی که مرتب به پیدا کردن نقطه جغرافیایی کشتی خود مشغول است تا مطمئن شود که کشتی در مسیر دلخواه حرکت میکند، شما نیز در مقاطع از پیش تعیین شده می بایست خود و یا با همراهی با مشاور به اندازه گیری نتایج خود مشغول شوید.

اندازه گیری های لازم میتواند از روشهای مختلفی مانند آزمون تعیین سطح یا ماک و روشهای دیگر انجام پذیرد. این اندازه گیری ها بسیار مهم و حیاتی هستند و بسیار مهم است که استاندارد باشند. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنم که بلاگهای اهمیت آزمون ماک قسمت اول و قسمت دوم را بخوانید. حال پرسش این است که چه باید کرد اگر نتایج مطابق انتظارات نباشد. جواب در مرحله بعدی است.

5- ترمیم و اصلاح برنامه در صورت نیاز

هر برنامه اولیه ای ممکن است به تغییر و ترمیم نیاز داشته باشد و برنامه آزمون شما هم از این رویه مستثنا نیست. نیاز به تغییر از روی نتایج اجرای برنامه قابل تشخیص است. اگر همه چیز خوب پیش میرود که خوب عالی است و ادامه میدهیم. اما اگر نتایج آنچنان دلخواه نیستند، تغییر احتمالاً ضروری است.

در این مرحله مشاور آیلتس با بررسی دوباره نتایج و با کمک داوطلب در صورت نیاز تغییراتی که ممکن است به پیشرفت برنامه منتهی شود را شناسایی کرده و وارد برنامه میکند. برای مثال اگر در ابتدای برنامه ساعات مطالعه داوطلب 4 ساعت در روز تعیین شده بوده ولی در حال حاضر این امکان به نصف کاهش داده شده، تغییر در روشها و زمان برنامه ضروری است.

6- مرحله پایانی و اقدام نهایی

این مرحله هنگامی آغاز میشود که مشاور و شما به این نتیجه رسیده اید که  آماده هستید تا قدمهای پایانی را برای فتح قله آیلتس بردارید. هنگامی که مراحل 4 و 5 هردو را با موفقیت پشت سر گذاشته شده اند و نتایج مطابق خواسته شما هستند دیگر درنگ برای آزمون پایانی جایز نیست و باید آزمون را در وقت مقرر داد.

حال اگر نتایج آزمون نهایی دقیقاً مطابق آنچه انتظار داشتید نشدند چه؟ آیا برنامه شکست خورده است؟ پاسخ من منفی است. این دقیقاً نقطه ای است که ما باید دوباره وارد مرحله پیشین شده و پس از تغییرات لازم دوباره به کارزار آیلتس بازگردیم. به خاطر بسپارید که “کار نیکو کردن از پر کردن است.”

نتیجه گیری

به نظر من هیچوقت برای آزمون آیلتس دیر نیست و هر کس بنا به مقتضیات و شرایط خود میتواند این راه را آغاز کند. مهم این است که برنامه ای مدون و هدفی مشخص داشته باشید و به انجام برنامه و دستیابی به نمره آیلتس دلخواه خود متعهد باشید. به خاطر داشته باشید که یک مشاور و مربی خوب نه تنها راه را کوتاه و دلپذیرتر میکند بلکه میتواند در شرایط سخت در کنار شما بایستد و انگیزه ای برای ادامه راه شما باشد.

برای ما از تجربیات خود بگویید و یا سوالات خود را با مطرح کنید. خوشحال میشویم که بتوانیم در این زمینه راهگشای افراد باشیم.

 

منابع:

5 دیدگاه

  • با سلام، میخواستم توی کلاساتون شرکت کنم. ولی گزینه ای به نام تعیین سطح پیدا نکردم. لطفا در مورد نحوه برگزاری کلاسها و کتب تدریسیتون توضیح بدین. اگر به شماره بنده تماس بگیرین، ممنون میشم.

    09010602240

    • سلام برای تعیین سطح باید با دفتر موسسه تماس بگیرید. امتحان تعیین سطح در حال حاضر آنلاین برگزار میشه.

  • سلام وقتتون بخیر من حدود ۶ سال زبان خوندم اکادمیک ولی متاسفانه۵ سال گذاشتمش کنار .و به ایلتس نمره ۶،۵ ..۷ اکادمیک احتیاج دارم ممنون و به ی مشاور احتیاج دادم برای برنامه ریزی ممنون میشم بهم کمک کنید(چطور میتونم با ی مشاور صحبتی داشته باشم و اینکه فقط مشاوره کافی هست یا خیر ؟

    • سلام برای مشاوره میتوانید با بخش مشاوره آیلتس تهران تماس بگیرید. همکاران ما راهنمایی های لازم را در اختیار شما میگذارند.

  • سلام وقتتون بخیر من حدود ۶ سال زبان خوندم اکادمیک ولی متاسفانه۵ سال گذاشتمش کنار .و به ایلتس نمره ۶،۵ ..۷ اکادمیک احتیاج دارم ممنون و به ی مشاور احتیاج دادم برای برنامه ریزی ممنون میشم بهم کمک کنید(چطور میتونم با ی مشاور صحبتی داشته باشم و اینکه فقط مشاوره کافی هست یا خیر ؟ …

دیدگاهتان را بنویسید