در طی یکسال گذشته من مسئول برگزاری چندین “همایش موفقیت در آیلتس” به صورت حضوری و آنلاین در نقاط مختلف ایران بوده ام. در این مدت من موفق به گردهم آوری پرسشهایی شده ام که در همه همایش ها به آنها به صورتهای مختلف پاسخ داده ام. با جمع آوری این پرسشها و پاسخ آنها امیدوارم کمکی به تمامی کسانی که در این زمنیه سوالی دارند و نمی توانند منتظر همایشهای ماهانه آیلتس تهران بمانند کرده باشم.

سوالات رایج در مورد آیلتس

1. سوالهای آزمون توسط چه کسی طراحی میشود؟

Cambridge Assessment English که متعلق به دانشگاه کمبریج است مسئول طراحی سوالهای آزمون آیلتس در سراسر دنیاست.

2. آیا برگه های آزمون در ایران تصحیح و نمره داده میشوند ؟

به طور کلی خیر. مهارت های Listening ، Reading ، Writing برای IDP  استرالیا ارسال و توسط اگزمینرها در خارج از ایران تصحیح میشوند. تنها مهارت Speaking است که در هر کشور توسط اگزمینرهای همان کشور تصحیح و نمره داده میشود.

3. آیا در صورت اعتراض، برگه های امتحانی توسط اگزمینرها در ایران بررسی میشود؟

خیر، وقتی اعتراض میدهید (هرمهارتی) برگه و فایل صوتی شخص معترض برای IDP ارسال شده و در خارج از ایران دوباره بررسی میشود.

4. برای موفقیت در آزمون آیلتس از کجا شروع کنم ؟

اولین و مهمترین قدم برای موفقیت در آیلتس ، شناخت کافی از سطح زبان شما هست. حتما با یک آزمون ماک در مراکز معتبر از سطح زبان خود آگاه شوید. برای آگاهی بیشتر بلاگ اهمیت آزمون ماک آیلتس قسمت اول و قسمت دوم را مطالعه کنید.

5. مهارت اسپیکینگ و رایتینگ را چگونه تقویت کنم ؟

با تسلط کافی بر لغات ، شناخت کافی بر موارد خواسته شده از شما ، تمرین ، اخبار خارجی خوندن و شنیدن پادکست شما میتونید این دو مهارت و ارتقا بدین. البته پیشنهاد ما به شما این است اگر براتون مقدور هست از یک مشاور و استاد خوب حتما استفاده کنین. برای مطالعه بیشتر در مورد آزمون اسپیکینگ اینجا و برای آزمون رایتینگ اینجا را کلیک کنید.

6. تفاوت آزمون جنرال و آکادمیک آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس با دو ماژول برگزار میشود : آکادمیک برای افرادی مناسب هست که تصمیم به مهاجرت تحصیلی و یا اخذ مدرک دکتری در ایران دارند و آزمون جنرال برای افرادی مناسب هست که تصمیم به مهاجرت کاری ، سرمایه گذاری و.. دارند. برای اطلاعات بیشتر بلاگ تفاوت آزمون آکادمیک و جنرال آیلتس را بخوانید.

7. آیا داوطلبان بدون پاسپورت میتوانند امتحان دهند؟

طبق قوانین ، خانم ها بایستی با پاسپورت امتحان بدهند ولی آقایان در آزمون آکادمیک  با شرایط زیر با کارت ملی و ارائه برگه از سازمان نظام وظیفه یا دانشگاه یا پلیس +10 میتوانند شرکت کنند:

  • متقاضیان مشمول نظام وظیفه که فاقد گذرنامه می باشند
  • دانشجویانی که در بازه ی زمانی فراغت از تحصیل هستند.

8. کارنامه آیلتس چه مدت اعتبار دارد؟

کارنامه ی آیلتس 2 سال از زمان آزمون اعتبار دارد.

9. هزینه ی ثبت نام آزمون آیلتس بایستی چگونه پرداخت شود؟

هزینه به صورت آنلاین و از طریق درگاه بانکی پرداخت میشود.

10. تفاوت امتحان Speaking در آزمون کامپیوتری و کتبی چیست؟

این مهارت در هر دو آزمون به صورت حضوری و یکسان اجرا میشود .

11. تا کی میتوانم به نمره آیلتس خود اعتراض بدهم ؟

داوطلبان تا یک ماه بعد از صدور کارنامه شما فرصت دارند که به نمره آیلتس خود اعتراض بدهند. برای اطلاعات بیشتر بلاگ نحوه اعتراض به نمره آیلتس را بخوانید.

12. اگر نمره ی دلخواهم را نیاوردم آیا میتوانم فوراً دوباره امتحان بدم ؟

در ثبت نام آزمون شما هیچ محدودیتی ندارید و میتوانید در هر آزمون با هر فاصله ی زمانی شرکت کنید.

13. کدام آزمون، کتبی یا کامپیوتری برای من موثرتر است ؟

این موضوع کاملا بستگی به شرایط شما دارد. پیشنهاد میکنم بلاگ آیا آزمون کامپیوتری برای ما مناسب است را بخوانید.

14. نمره دهی در مهارت لیستنیگ به چه صورت است ؟

عملکرد شما در طول آزمون شفاهی بر اساس معیارهای آیلتس توسط اگزمینر سنجیده می‌شود. این معیارها عبارتند از: تسلط و انسجام کلام، دایره لغات ، صحت و تنوع ساختارهای گرامری و تلفظ صحیح.

15. آزمون اسپیکینگ از چند بخش تقسیم شده؟

آزمون اسپیکینگ از 3 بخش تشکیل شده .

قسمت اول: معرفی و مصاحبه ( ۵ – ۴ دقیقه)
در این قسمت اگزمینر خود را معرفی می‌کند و از شما می‌خواهد که خود را معرفی کرده و هویتتان را تأیید کنید. (با ارائه کارت ملی و یا پاسپورت). سپس باید به سؤالاتی کلی در مورد موضوعات آشنا مثل خانه، خانواده، کار، تحصیلات و علایق، پاسخ دهید.

قسمت دوم: موضوعات عمومی ( ۴ – ۳ دقیقه)
اگزمینر به شما یک کارت می‌دهد که روی آن یک موضوع و سؤالاتی راجع به آن نوشته شده است. یک کاغذ و مداد در اختیار شما قرار می‌گیرد و یک دقیقه وقت دارید که یادداشت برداری کرده و خود را برای صحبت کردن راجع به موضوع روی کارت آماده کنید. پس از اتمام این یک دقیقه، باید ۱ تا ۲ دقیقه راجع به موضوع صحبت کنید. در انتها ممتحن، یک یا دو سؤال راجع به موضوع از شما می‌پرسد.

قسمت سوم: بحث دو طرفه (۵ – ۴ دقیقه)
در این قسمت سؤالاتی پرسیده می‌شود که از لحاظ موضوعی به قسمت دوم مرتبط است. این سؤالات به شما فرصت می‌دهد که راجع به مسائل و ایده‌های انتزاعی بحث کنید.

پاسخ دیگر سوالها

اگر همچنان سوالی برای شما باقی مانده پیشنهاد میکنم که در همایش ماهانه موفقیت در آیلتس شرکت کنید تا بتوانید پاسخ دیگر سوالات خود را نیز بگیرید. همچنین سوالهای خود را به صورت کامنت اینجا وارد کنید و من در اولین فرصت به آنها نیز پاسخ خواهم داد.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید