تعطیلات نوروز یک فرصت طلایی جهت مطالعه زبان انگلیسی است و تقویت جهت آمادگی برای آزمون آیلتس است. تعطیلات نوروز زمان بسیار خوبی برای جمع بندی و مرور مهارت‌های آیلتس است؛ زیرا زمان بیشتری برای آموزش دارید و زیاد مشغول کار نبوده و به راحتی می‌توانید ذهن خود را به یادگیری و آموزش هر مهارتی معطوف کنید.

در حین مطالعه می‌توانید خاطرات تعطیلات نوروزی را به زبان انگلیسی و داستان‌های دو نفره در مورد عید نوروز بسازید تا سرحال شوید یا اگر به دلیل کرونا نتوانستید از خانه خارج شوید از آموزش آنلاین استفاده کنید. نوشتن کاری که در نوروز انجام می‌دهیم به زبان انگلیسی می‌تواند زبان شما را سخت کند. در این پست چند راهکار برای استفاده بهتر از ایام تعطیلات نوروز به شما معرفی می‌کنیم.

 

۱ـ وقت برای تماشای فیلم و سریال بگذارید

ایام نوروز فرصتی ایده‌آل برای تماشای فیلم‌ها و سریال‌هایی است که در طول سال امکان دیدن آن‌ها را نداشته‌اید. پیشنهاد می‌کنیم فیلم‌ها را بدون زیرنویس تماشا کنید اما اگر سطح زبان آنقدر بالا نیست که بدون زیرنویس متوجه شوید می‌توانید آن را به کمک زیرنویس انگلیسی تماشا کنید. بهتر است یک دفترچه همراه تهیه کنید تا کلمات و اصطلاحات جدید را یادداشت و کاربرد هر کدام را بررسی کنید.

در حین تماشای فیلم قطعا با کلمات، عبارات یا اصطلاحات ناشناخته‌ای مواجه می‌شوید، فیلم را متوقف کنید و حتما آن‌ها را یادداشت کنید. این کار باعث می‌شود مهارت شنیداری شده و تاثیر مناسبی در ارتقای آن دارد.

2- یک مرور سریع بر کتب گرامر آیلتس داشته باشید

کتب متعددی در خصوص گرامرهای ضروری برای آیلتس تالیف شده‌اند که می‌توانید یک مرور سریع بر آن‌ها داشته باشید. در ایام نوروز می‌توانید صبح‌ها را به مرور گرامر آیلتس اختصاص دهید. یکی از بهترین منابع کتاب Cambridge Grammar for IELTS است. در این کتاب می‌توانید یک مرور خلاصه و سریع بر گرامر آیلتس داشته باشید و به جمع بندی برسید.

3- لغات ضروری آیلتس را مرور کنید

دانش واژگان یکی از مباحث کلیدی در موفقیت آیلتس محسوب می‌شود و ایام نوروز یکی از بهترین مواقع برای تقویت بنیه لغت است. در واقع زبان آموزانی که از دایره لغات خوب و بالایی بهره‌مند هستند در مکالمه قوی‌تر عمل کرده و روان‌تر صحبت می‌کنند. توصیه ما این است یک کتاب خلاصه لغت تهیه کنید و سعی کنید لغات را یاد گرفته و با آنها جمله بسازید؛ یا اگر از قبل داخل دفترچه خود لغاتی را نوشته اید به مرور آنها بپردازید کاربردی و روزانه را با برنامه یاد بگیرید و با آنها جملات مختلف بسازید.

تلفظ صحیح آن‌ها را در فرهنگ لغت بررسی کنید و خانواده کلمه آن کلمه را پیدا کنید. با انجام این کار، علاوه بر مشتقات دیگر مانند اسم، صفت، فعل یا قید، با کلمه اصلی نیز آشنا خواهید شد. هر روز حتماً کلمات روز قبل را اصلاح کنید و به تمرین ادامه دهید.

اگر طی سال یک کورس درسی برداشته‌اید نیز می‌تواید لغات داخل کتاب رو مرور کنید مثلاً کتاب Mindset که به عنوان یکی از کتب رفرنس برای آموزش آیلتس مورد استفاده بسیاری از مدرسان قرار می‌گیرند می‌تواند منبع مناسبی باشد.

4- از یوتیوب غافل نشوید

می توان گفت که هیچ منبع آنلاینی مانند یوتیوب نمی‌تواند به دانش آموزان در یادگیری زبان انگلیسی کمک کند. ویدیوهای زیادی در یوتیوب وجود دارد که ساعت‌ها آموزش رایگان زبان انگلیسی را به شما می دهد و اگر واقعاً می خواهید این زبان را یاد بگیرید، نباید آن‌ها را نادیده بگیرید. علاوه بر این، در یوتیوب می‌توانید ویدیوها را با زیرنویس تماشا کنید، سرعت را کم کنید، مکث کنید و کلماتی را که متوجه نمی‌شوید دوباره پخش کنید.

یکی از مزیت‌های یوتیوب این است که حتی اگر در سفر هستید و یا امکان استفاده از کتب را هم ندارید با کمک یک گوشی همراه می‌توانید آیلتس را در ایام نوروز تمرین کنید.

با یک جستجوی ساده در یوتیوب به حجم عظیمی از کانال‌های آموزشی مرتبط با آیلتس می‌رسید.

5- هر روز یک متن آکادمیک مطالعه کنید

تعطیلات نوروز بهترین فرصت برای تقویت مهارت ریدینگ است. در تعطیلات عید می توانید با صرف روزانه 2 ساعت حجم قابل توجهی متن آکادمیک مطالعه کنید. هنگام خواندن متن آکادمیک حتما لغات و عبارات جدید را Highlight کنید.

کتب متعددی برای مطالعه متون آکادمیک مناسب هستند که مجموعه Active Reading یا Inside Reading جزو بهرین‌ها هستند. اگر هم این دو کتاب را مطالعه کرده‌اید می‌توانید از سایت practicepteonline استفاده کنید که مجموعه‌ای غنی از متون آکادمیک همراه با تست است.

6- هر روز یک پادکست آکادمیک گوش دهید

یکی دیگر از مواردی که می‌توان در تعطیلات نوروزی به آن پرداخت تقویت مهارت شنیداری است. یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت مهارت شنیداری در آزمون آیلتس گوش دادن به پادکست‌های آکادمیک است. می‌توانید هر روز یک ساعت از وقت خود را به گوش دادن به یک پادکست اکادمیک صرف کنید. حتی می‌توانید هر روز یک تست Listening از آزمون‌های برگزار شده یا کتب کمبریج را تمرین کنید.

جمع بندی

ایام نوروز فرصتی مناسب و عالی برای دوره و جمع بندی آموخته‌ها در آیلتس محسوب می‌شود. سعی کنید از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کنید تا به یک نتیجه عالی دست پیدا کنید. فراموش نکنید با مدیریت زمان هم می‌توانید از تعطیلات نوروز جهت تفریح استفاده کنید و هم مهارت‌های آیلتس خود را تقویت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید