همانطور که می‌دانید در آزمون آیلتس داوطلبان باید در چهار بخش مهارت‌های زبانی خود را بسنجند و اولین بخش مربوط به مهارت شنیداری یا Listening است.

بسیاری از داوطلبان بخش شنیداری در آزمون آیلتس را پر استرس‌ترین قسمت آزمون قلمداد می‌کنند چون باید با شنیدن بتوانند پاسخ سوالات را داده و یا گزینه مناسب را انتخاب کرده و در صورت متوجه نشدن صدا و یا درک نکردن آن امکان پاسخ گویی به سوال را ندارند. بر خلاف قسمت Listening، در بخش Reading داوطلبان فرصت بیشتری برای پاسخ گویی داشته و می‌توانند چندین مرتبه سوالات و پاسخ های خود رو بررسی کنند.

به همین دلیل داوطلبان باید تلاش کنند با تمرین مستمر و تکیه بر برخی از استراتژی های سودمند در خصوص این مهارت توانایی خود را افزایش دهند.

در این بلاگ برای شما عزیزان یازده نکته مهم را بازگو می کینم که می تواند در بهبود مهارت شنیداری به شما کمک موثری کرده و سطح شما را ارتقا دهد.

۱. قبل از گوش دادن یادداشت بردارید

تصور کنید در حال گوش دادن به پاسخ سوال سه هستید اما ناگهان پاسخ مربوط به سوال شش را می شوند. علت این اتفاق این است که آنقدر بر روی پاسخ یک سوال تمرکز کرده اید که نه تنها آن سوال بلکه چند سوال بعدی را نیز از دست داده اید. کلید موفقیت در بخش شنیداری آزمون آیلتس این است که ان را به یک فرایند دو مرحله ای تبدیل کنید.

۲. ابتدا سوالات را با دقت بخوانید

ابتدا باید سوالات را با دقت بخوانید تا متوجه شوید به چه چیزی گوش می دهید. در مرحله بعدی گوش داده و یادداشت برداری کنید.

درک کردن سوال اهمیت بالایی دارد در واقع باید بدانید سوال چه چیزی از شما می خواهد سپس به دنبال پاسخ آن باشید . این کار فرایند پاسخگویی به سوالات Listening را ساده‌تر خواهد کرد. در آزمون کامپیوتری آیلتس این قسمت اهمیت بیشتری دارد چون نمی‌توانید یادداشت‌های اضافی برداشته و همه آن‌ها را منتقل کنید به همین دلیل باید گفت آماده شدن برای گوش دادن کلید اصلی است.

در آزمون آیلتس کاغذی می‌توانید حین گوش دادن بر روی برگه یادداشت برداری کنید و دقت کنید اگر یادداشت برداری‌ها زیاد و یا نامرتب است نگران نشوید مهم این است که از صدای پخش شده عقب نمانید.

اگر احساس می کنید در یادداشت برداری ضعیف هستید بهتر است با استفاده از پادکست‌های مفیدی که موجود است یادداشت برداری را تمرین کنید.

در پایان پخش صدا در آزمون کتبی، ده دقیقه، و آزمون کامپیوتری، ۲ دقیقه فرصت دارید تا پاسخ های خود را به پاسخنامه منتقل نمایید.

۳. تمرکز کنید و به دقت گوش دهید

در بخش Listening آزمون آیلتس باید در هنگان شنیدا صدا بسیار دقیق عمل کنید. تصور کنید سوال از شما میخواهد عبارت…… را تکمیل کنید و پاسخ جای خالی “morning” است، اگر در پاسخ نامه in the morning یا the morning بنویسید علی رغم اینکه متوجه پاسخ شده  اید اما پاسخ صحیح منظور نخواهد شد.

این قانون پاسخ دادن در مورد املا کلمات نیز کاملا صدق می کند و باید کاملا مراقب املای کلمات باشید. خیلی از مواقع داوطلبان کلمه و پاسخ سوال را درست تشخیص می دهند اما در هنگام نوشتن به شکل غیر عمدی املای کلمه را صحیح نمی نویسند و همین سبب از دست رفتن امتیاز خواهد شد.

۴. اگر شک دارید حدس بزنید

گاهی در بخش لیسنینگ در انتخاب پاسخ یا نوشتن پاسخ سوال دچار شک می شوید، در اینجا حدس زدن کمک زیادی به شما خواهد کرد. دو دلیل برای بهره گرفتن از حدس زدن در مواقع شگ به پاسخ وجود دارد:

اول: پاسخ اشتباه نمره منفی ندارد بنابرین نگران نمره منفی در آزمون آیلتس نباشید

دوم: خالی گذاشتن پاسخ سوالات می تواند شما را دچار دردسر کرده و ممکن است پاسخ یک سوال را بجای یک سوال دیگر (که جای آن را خالی گذاشته اید) بنویسید

۵. برای خود هدف مطالعه Listening تعیین کنید

برای خود یک هدف واقع بینانه مشخص کنید و به دنبال راه های میانبر نباشید. یاد گیری زبان راه ماینبر ندارد بلکه نیاز به تمرین مداوم دارد. انتظار نداشته باشید که یک شبه از سطح پایین به سطح بالا پیشرفت کنید! مانند همه مهارت ها، مهارت در یک زبان زمان و تلاش زیادی می طلبد

۶. یک برنامه مطالعاتی واقع بینانه Listening برنامه ریزی کنید

برای خود بر اساس شرایط زمانی و سطحی که دارید یک سیستم تمرین لیستنینگ ایجاد کنید و به آن پایبند باشید مثلا:

(الف) هر روز به یک منبع متفاوت گوش کنید. به عنوان مثال، روز دوشنبه به یک پادکست گوش دهید، روز سه شنبه – به 15 دقیقه از یک برنامه خبری گوش دهید، در روز چهارشنبه – گوش دادن به آهنگ و تلاش برای درک آن می توان گزینه خوبی باشد

(ب) به چیزی که به آن علاقه دارید گوش دهید! این می تواند شامل هر پادکستی که به آن علاقه مند هستید باشد

(ج) منابع مختلف مانند elllo.org را انتخاب کنید. انواع لهجه ها و لهجه ها به شما کمک می کند تا زبان انگلیسی را بهتر از سراسر جهان درک کنید.

(د) اگر سطح زبان شما نسبتا خوب است و قسمت اعظم پادکست ها را متوجه می شوید در این صورت پادکست های Ted Talk گزینه خوبی است چرا که در سطح آکادمیک ارائه می شوند.

(ه) زمانی را برای گوش دادن و تمرین کردن انتخاب کنید که بیشترین بازدهی را دارید

(و) چند بار به چیزی گوش دهید. سرعت را تغییر دهید

۷. در حین گوش دادن یادداشت برداری کنید

سعی کنید هنگامی که در حال گوش دادن هستید یادداشت برداری کنید و پس از اتمام گوش دادن به عقب برگردید تا بفهمید چه عبارات یا سرنخ هایی درحین گوش دادن به شما در درک پیام کمک کرده است.

۸. حین گوش دادن زیاد نگران کلمات ناآشنا نباشید.

اگر چیزی شنیدید که در منابع مختلف تکرار شده است، آن لغت را در Dictionary جستجو و معنی و مثال های آن را بخوانید و در صورت نیاز به دفترچه لغات خود اضافه کنید.

۹. با یک Partner هم سطح تمرین کنید

پیدا کردن Partner برای گفتگوی روزانه و تمریک یک راهکار عالی به حساب می آید . تلاش کنید با Partner خود در طول روز 10 دقیقه در خصوص مباحث روز مکالمه کنید.

۱۰. قبل از پخش شدن صدا سوالات را با دقت بخوانید

در روز آزمون، قبل از هر بخش به شما زمان داده می شود تا سوالات را بخوانید. از این زمان به طور معقول استفاده کنید و سوالات را با دقت بخوانید اما نه خیلی آهسته، در غیر این قبل از اینکه متوجه سوالات شوید پخش صدا شروع می شود.

۱۱. نکات مهم پاسخ نامه و انتقال پاسخ ها

  • حین پاسخ دادن حتما با تعداد کلمات صحیح پاسخ دهید. اگر سؤال دو یا سه کلمه می‌پرسد، از چهار یا پنج کلمه استفاده نکنید.
  • حین پاسخ دادن به سوالات واضح بنویسید. اگر ممتحن نتواند نوشته شما را بخواند، هیچ نمره ای نخواهید گرفت. اگر فکر می کنید نوشته شما بد است، از حروف بزرگ استفاده کنید.
  • در طول زمان انتقال پاسخ ها از دفترچه به پاسخ نامه ابتدا مطمئن شوید که تمام سوالاتی را که به آنها پاسخ داده اید به صورت خوانا و در قسمت صحیح منتقل کرده اید. سپس برگردید، مرور کنید و سعی کنید به مواردی که پاسخ نداده اید پاسخ دهید. یک حدس نه از روی تصادف بلکه یک حدس آگاهانه بزنید، زیرا هدف شما باید داشتن یک برگه پاسخ بدون فضای خالی باشد.

جمع بندی

برای درک بهتر مهارت شنیداری در آزمون آیلتس یکی از بهترین راهکار ها آشنایی با سبک و نوع سوالات و انجام تست های تمرینی زیاد است. باید سعی کنید با انجام تست های فراوان با سبک و نوع سوالات آشنا شوید و در مرحله بعد با گوش دادن به پادکست های مختلف و یادداشت برداری مهارت خود را تقویت کنید.

منبع

ieltsasia.org

1 دیدگاه

  • سلام
    ممنونم پویان بخاطر این بلاگ آموزنده
    من خیلی توی لیستنیسنگ مشکل دارم مواردی که گفتی رو دارم انجام میدم امیدوارم بهتر بشم
    مطالب خیلی خوبی اینجا پیدا کردم و ممنون بابت راهنمایی

دیدگاهتان را بنویسید