اگر قصد مهاجرت به کانادا و کشورهای انگلیسی زبان را دارید، باید تسلط خود را بر روی زبان انگلیسی ثابت کنید. شناخته شده ترین آزمون‌های سنجش تسلط بر روی زبان انگلیسی آیلتس و تافل هستند. در این مطلب آیلتس تهران به تفاوت‌های تافل و آیلتس می‌پردازیم.

آزمون آیلتس (IELTS)

آزمون آیلتس دارای دو نوع آکادمیک و جنرال است که بنا به تصمیم داوطلب مبنا بر ادامه تحصیل و یا مهاجرت کاری و یا خانوادگی انتخاب میشود. همچنین آزمون آیلتس به هر دو صورت کتبی (Paper based) و یا کامپیوتری (Computer Delivered) میباشد. برای مقایسه این دو میتوانید بلاگ مقایسه آزمون کامپیوتری و کتبی را نیز مطالعه کنید. آزمون آیلتس در ایران به صورت گسترده ای شناخته شده است و شما برای دریافت جزئیات بیشتر آن میتوانید بلاگ صفحه آیلتس چیست مراجعه کنید.

آزمون تافل (TOEFL)

تافل یا Test of English as a Foreign Language (TOEFL) نیز مهارت زبانی شما را در بخش‌های Listening، Reading، Writing و Speaking می‌آزماید. این آزمون بصورت اینترنتی یا iBT برگزار می‌شود. تافل در ۴ مهارت، همه به ارزش یکسان، بصورت کاملاً کامپیوتری برگزار می‌شود. شما باید در هر دو مهارت Reading و Listening به همراه Speaking و Writing با استراحتی کوتاه مابین آن، شرکت کنید. مدت زمان آزمون تافل، حدود ۴ ساعت است. تافل اینترنتی نمره‌ای بین ۰ تا ۱۲۰ را برای میزان تسلط داوطلبین انتخاب می‌کند. هر مهارت نهایتاً ۳۰ امتیاز داشته و در انتها مجموع نمره‌های هر مهارت به عنوان نمره Overall ارائه می‌شود.

تفاوت‌های آیلتس با تافل

با آنکه اصل و هدف هر دو آزمون یکسان است اما در جزئیات تفاوت‌های زیادی دارند. تقریبا تمامی سوالات تافل چند گزینه‌ای است اما در آیلتس شما با جای خالی، چند گزینه‌ای، گراف، پاسخ کوتاه و … مواجه می‌شوید. در آن سو، تافل کاملاً کامپیوتری برگزار می‌شود و شما با شخص مصاحبه نمی‌کنید و بر روی برگه نمی‌نویسید. اما آیلتس به شما حق انتخاب می‌دهد. آیلتس کتبی (Paper based) یا آیلتس کامپیوتری (Computer-Delivered).

در تافل برای بخش Writing شما باید با کیبرد متن خود را تایپ کنید؛ اما در آیلتس کتبی می‌توانید دست‌نویس و در آیلتس کامپیوتری، همانند تافل، تایپ کنید. بخش بلندتر نوشتاری آزمون در آیلتس، ۲۵۰ کلمه و تافل ۳۰۰ کلمه است. در بخش شنیداری یا Listening تافل، باید به یک ارائه در کلاس‌های دانشگاه یا مکالمه افراد گوش دهید و یادداشت برداری کنید. از یادداشت‌های خود برای پاسخ به سوالات چند گزینه‌ای استفاده خواهید کرد. اما در آیلتس شما به مکالمات ضبط شده گوش داده و در همان لحظه و همزمان، پاسخ سوالات را می‌دهید.

جدول مقایسه

 مواردآیلتستافل
مدت اعتبار

 

۲ سال

 

۲ سال

 

نوع آزمون

 

هم کتبی هم کامپیوتری

 

فقط کامپیوتری

 

آزمون Speaking

 

حضوری و مصاحبه با ممتحن

 

آنلاین و همزمان با مهارت‌‌های دیگر

 

مدت امتحان

 

حدود ۳ ساعت

 

حدود ۴ ساعت

 

هزینه تقریبی

 

۲۵۰ دلار

 

۲۶۵ دلار

 

اعتبار مدرک

 

تقریبا همه جهان و همه موسسات

 

امریکا و اغلب موسسات کانادا

(موسسات دیگر کشورها نیز آن را معتبر می‌دانند)

نوع پرسش‌ها

 

انواع جای خالی، پر کردنی، چند گزینه‌ای و …

 

اکثراً چند گزینه‌ای

 

نمره‌دهی

 

۰ تا ۹

 

۰ تا ۱۲۰

 

کدام آزمون را انتخاب کنیم؟ آیلتس یا تافل؟

اول از همه باید بدانید که دانشگاه یا سازمان هدف شما کدام آزمون را قبول داشته و چه نمره‌ای را می‌پذیرد. سپس تفاوت‌های آیلتس و تافل را در نظر گرفته و بهترین گزینه مناسب برای خود را انتخاب کنید.

مدت زمان آزمون تافل طولانی‌تر از آیلتس است. اما به نسبت هم راحت‌تر بوده و نیازی به مصاحبه رو در رو با یک ممتحن وجود ندارد. پس اگر با کامپیوتر راحتتر هستید و صحبت کردن رو در رو به شما اضطراب می‌دهد، تافل را انتخاب کنید.

اما اگر حق انتخاب بیشتر برایتان ملاک است، بی‌شک آیلتس بهترین گزینه می‌باشد. شما می‌توانید بین آیلتس کتبی و کامپیوتری انتخاب کنید. می‌توانید روز امتحان Speaking خود را مشخص کرده و دیگر نیازی نیست هر ۴ مهارت را پشت سر هم شرکت کنید.

پس اگر کوتاه‌تر بودن آزمون، حق انتخاب بین کتبی و کامپیوتری، راحتی در انتخاب تاریخ آزمون و مصاحبه رو در رو برای شما اهمیت دارد، آیلتس را انتخاب کنید. اما اگر چند گزینه‌ای بودن سوالات، عدم مصاحبه رو در رو و متوالی بودن همه آزمون ملاک است، تافل انتخاب خوبی‌ست.

نتیجه پایانی

تقریباً تمام سوالات تافل چند گزینه‌ایست و فقط بصورت کامپیوتری برگزار می‌شود. مدت زمان کل امتحان حدود ۴ ساعت بوده و هر چهار مهارت زبانی را می‌آزماید. در مقابل، آیلتس در دو نوع کتبی و کامپیوتری برگزار می‌شود؛ حدوداً ۳ ساعت زمان برده و سوالات در همه انواع گوناگون چند گزینه‌ای، جای خالی و … طرح می‌شود.

اگر آیلتس را انتخاب کردید، حتماً ماژول آکادمیک یا جنرال را به درستی و با استعلام از سایت دانشگاه یا موسسه هدفتان، انتخاب کنید.

 

شما کدام آزمون را انتخاب می‌کنید؟ دلیلتان از این انتخاب چیست؟ نظر خود را با دیگر داوطلبین و متقاضیان آزمون آیلتس، در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

منابع

IELTS vs TOEFL: What’s the Difference

TOEFL Vs IELTS

?Should You Take TOEFL or IELTS

=

2 دیدگاه

  • Have taken both TOEFL IBTand Academic IELTS and TOEFL makes alot more sense to me, I have no idea why the immigration lawyers ,have a tendency tO push the students more towards IeEts, I scored a 103 at IBT at 2010 and at 2013 a 113 native score,IELTS Is a whole different story, especially the speaking part which is no longer done by the native british reps of the british consulate
    این موسسه خیلی معروف هست و با خیلی وکلا کار می کند، من تافل IBT را خیلی ترجیح میدم، وهمه جا به اندازه آیلتس هم مورد قبول هست، و در این موسسه که خیلی حرفهای هست من اصلا نفهمیدم چه اتفاقی ۲ سال پیش افتاد، که من امتحان تعیین سطح می. دادم، و برخورد وحشتناکی با من کردند ،هنوز نمی دونم چرا، !!!!

    • Hi, I cannot speak for lawyers. In general if you’re applying for Canadian, European or Australian schools IELTS makes more sense; however TOEFL is better for American schools. Anyway we wish you good luck!

دیدگاهتان را بنویسید