پیشتر درباره روش های مطالعه بهینه در قرنطینه صحبت کرده بودیم ولی این روزها که کورونا همه محصلان را خانه نشین کرده و پای کامپیوتر برای شرکت در کلاس های آنلاین نشانده، فرصت را مغتنم شمردیم تا درباره این کلاس ها هم بیشتر صحبت کنیم. این کلاس ها مزیت های زیادی دارند که شاید به خاطر عادت ما به کلاس های حضوری تا به حال به خیلیشان فکر نکرده بودیم. حالا که در دوران قرنطینه اکثر ما مجبوریم تا این کلاس ها را امتحان کنیم بیایید با بعضی مزایای این شکل آموزش آشنا شویم. در پایین 7 دلیل برای شرکت در کلاس های آنلاین را میخوانید:

1. تمرکز بیشتر، نتایج بهتر

مقاله ای در مجله فوربز مدتی پیش منتشر شد که در آن این ادعا مطرح گردید که دانش آموزان در کلاس های آنلاین تمرکز بیشتری دارند. فوربز مدعی شده است که به خاطر ارائه دروس به شکلی جذابتر، دانش آموزان میتوانند حضور موثرتر و بهتری سر کلاس داشته باشند. کما اینکه مدت ها است این موضوع مطرح شده که افراد به روش های مختلفی می آموزند ولی روش سنتی تدریس هیچگاه نتوانسته آنطور که باید و شاید از تکنولوژی برای بهبود این حیطه کمک بگیرد. IBM هم در تحقیقی متوجه شد که دانش آموزان در کلاس های آنلاین 5 برابر بیشتر یاد میگیرند. این موسسه دلیل این اتفاق را باز بودن دست معلمان برای استفاده از دایره گسترده تری از مطالب آموزشی چندرسانه ای اعلام کرده.

در واقع در این کلاس ها به خاطر تنوع در آموزش، محصلان تمرکز بالاتر و در نتیجه یادگیری بیشتری خواهند داشت و بازدهی این کلاس ها به مراتب از مدل های سنتی مشابه بالاتر خواهد بود. به این ها اضافه کنید که حالا با آنلاین بودن دائمی همه ما، افراد سریعتر به فیدبک اساتید دسترسی خواهند داشت و به همین دلیل در جلسات بعدی هم با انرژی بیشتری شرکت خواهند کرد و در نتیجه تمرکز حین کلاس آن ها بیشتر هم خواهد بود.

 

2. صرفه جویی در زمان

این روزها زمان احتمالا از طلا هم با ارزش تر است، و اینکه چطور آن را هر روز صرف کارهای روزانمان میکنیم و چقدرش را در مسیر پیشرفت خرج میکنیم نقشی حیاتی در تصمیماتمان دارد. کلاس های آنلاین از چندین جنبه میتوانند زمان بیشتری در اختیار ما بگذارند. از طرفی وقت زیادی صرف رفت و آمد تا کلاس های حضوری نمی شود. همینطور در کلاس های حضوری زمان بسیار زیادی در حین کلاس تلف می شود که چون طبق تحقیق هایی که در بالا ذکر شد، دانش آموزان در کلاس های آنلاین از تمرکز بالاتری برخوردارند در این نوع کلاس ها این زمان صرف درس خواهد گردید. از طرف دیگر شما آزادید تا هر زمانی که دوست دارید را برای حضور در کلاس های آنلاین انتخاب کنید و این انعطاف زمانی به ویژه برای کسانی که همزمان با تحصیل کار هم میکنند بسیار مفید است.

3. محیط یادگیری راحت تر

هیچ جا خانه آدم نمیشود. طبیعی است که هرکس در خانه خودش بیشترین احساس راحتی را داشته باشد و مگر میشود منکر شد که آسودگی و آرامش یکی از مهمترین الزامات یادگیری و تمرکزاند. شما در محیط خانه خودتان آزادید تا هر جایی دوست داشته باشید مشغول درس شوید و آن طور که راحت ترید در کلاس ها شرکت کنید.

4. یادگیری فعالانه

یادگیری فعالانه اصطلاحی است که اساتید تدریس آنلاین در نقاط مختلف دنیا به استانداردهای مشترکی برای تدریس میگویند. استانداردهایی که توانسته بیشترین بازدهی را در دانش آموزان ایجاد کند. به عنوان مثال سوال پرسیدن های مرتب در حین درس و گرفتن جواب از شاگردها، تشویق به گشتن اینترنت برای یافتن معنی کلمه یا مطلبی خاص و بحث درباره مطالب یافته شده در طی کلاس (در صورتی که به صورت زنده در حال برگزاری است) یا به صورت گروهی با دانش آموزان دیگر پس از آن در یک فوروم، انتشار دستاورد محصلان در شبکه های اجتماعی که هم جنبه تقدیر و هم آموزشی دارد، و خیلی موارد دیگر.

این استانداردها به اساتید کمک میکند تا سطح فعالیت دانش آموزان در کلاس بالا باشد و در نتیجه حضورشان موثرتر گردد، به خصوص که طبق تحقیق دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، دانش آموزان در طی کلاس های آنلاین چندین برابر بیشتر حاضر به شرکت در فعالیت های درسی می شوند.

5. هزینه کمتر

کلاس های آنلاین تقریبا در همه جای دنیا ارزان ترند و دسترسی راحت تری هم دارند. شما میتوانید در بعضی درس های ارائه شده از بهترین دانشگاه های دنیا شرکت کنید و پای درس بهترین استادان جهان بنشینید، آن هم از خانه و با هزینه ای نه چندان زیاد. در عین حال دیگر پولی برای رفت و آمد هم خرج نخواهید کرد.

6. نظم شخصی و مسئولیت پذیری

این مورد شاید برای جوانتر ها و نوجوانان بیشتر صدق کند. حضور در کلاس های آنلاین آن هم از خانه، سطحی از راحتی را در اختیار قرار میدهد که اگر درباره آیندتان مسئولیت پذیر نباشید، به راحتی درس را کنار خواهید گذاشت و سراغ تفریح های معمول خود خواهید رفت. نظم شخصی برای انجام تمرینات و برنامه ریزی حضور مرتب در کلاس ها هم شرایط مشابهی دارد. این دوره ها میتوانند تمرین خوبی برای جوانتر ها باشد تا آینده خودشان را جدی تر بگیرند و با اراده ای قویتر تحصیل را دنبال کنند.

7. کلاس های آنلاین، انتخابی سبزتر

طبیعی است که با حضور در کلاس های آنلاین آلودگی های زیست محیطی کمتری اتفاق می افتد. ماشین های کمتری برای رفتن سر کلاس از پارک در می آیند، کاغذهای کمتری استفاده می شوند، و شما هم حضور کوتاهتری در سطح شهر خواهید داشت، به خصوص با حجم آلودگی های این روزها در شهرهای مختلف کشورمان.

البته که ما متوجهیم ممکن است در بعضی نقاط کشورمان اینترنت از سرعت خیلی خوبی برای کلاس های آنلاین برخوردار نباشد و یا اگر هم امکان اینترنت سریع وجود داشته باشد هزینه اش کمی بیشتر شود. فراموش نکنید که چه میزان پول بابت نرفتن سر کلاس حضوری ذخیره میشود. میتوان این را صرف هزینه اینترنت بهتری کرد که با توجه به تعرفه ها آنقدر هم گران نیست، و به این شکل از فواید زیاد کلاس های آنلاین که چندتاییشان را بالا شمردیم استفاده کرد. شما هم اگر تجربه یا نظری در رابطه با کلاس های آنلاین دارید برای ما بنویسید.

 

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید