حتماً برایتان پیش آمده که از نمره آزمون خود راضی نباشید. گاهی حس میکنید که این نمره در حد تلاشتان نبوده و گاهی فکر میکنید اشتباهی پیش آمده است. این اشتباه ممکن است در پروسه تصحیح یا هر بخش دیگری باشد. شما حق اعتراض دارید. در مطلب زیر درباره نحوه اعتراض به نمره آیلتس توضیح داده ایم، اینکه چطور میتوانید اعتراض کنید، و چه مراحلی در صورت اعتراض شما طی می شود:

چطور اعتراض کنم؟

تصحیح دوباره (یا Remark-EOR) اصطلاحی است که برای اعتراض به نمره آیلتس به کار برده می شود. ممکن است حس کرده باشید باید نمره بیشتری میگرفتید و اشتباهی در تصحیح پیش آمده. در این صورت میتوانید درخواست تصحیح دوباره بدهید. شما میتوانید درخواست تصحیح در یک بخشی خاص و یا در تمامی بخش ها را بدهید. برای این درخواست باید مبلغی را که تقریباً نصف هزینه امتحان اصلی است پرداخت کنید.

این مبلغ البته در صورت تغییر نمره شما به نمره‌ای بالاتر به شما بازگردانده خواهد شد. شما شش هفته پس از تاریخ امتحانتان وقت دارید تا درخواست تصحیح دوباره کنید. کافی است با مرکز آیلتسی که در آن امتحان داده اید تماس بگیرید تا آن ها فرمی در اختیار شما بگذارند. پس از پر کردن فرم و پرداخت مبلغ میتوانید ظرف ۳ الی ۲۱ روز پس از دریافت فرم توسط IDP منتظر گرفتن نتیجه باشید. نکته مهم این است که اگر در شرایطی هستید که محدودیت زمانی برای نمره دارید به خاطر زمان بردن پروسه تصحیح دوباره، شاید بهتر باشد دوباره امتحان بدهید.

پس از اعتراض چه اتفاقی می افتد؟

پس از دریافت فرم، موسسه برگزار کننده آیلتس فرم را به IDP ارسال میکند. همانطور که حتماً اطلاع دارید برگه های شما پیشتر برای IDP فرستاده شده است. IDP طبق درخواست شما در خواست دریافت صدای ضبط شده Speaking را میکند وبرگه ها را هم که از قبل دارد. IDP دوباره برگه ها و صدای ضبط شده را توسط ممتحن دیگری غیر از کسی که بار اول برگه شما را نمره داده تصحیح می کند و نظرنهایی خود را به مرکز برگزار کننده اعلام مینماید. شما میتوانید از طریق مرکز برگزارکننده پیگیر نتیجه اعتراض خود شوید.

احتمال تغییر نمره چقدر است؟

توجه داشته باشید که احتمال تغییر نمره خیلی زیاد نیست. با توجه به اینکه همه ممتحن های آیلتس دوره های فشرده و سخت و مشابهی را میگذرانند، کمتر پیش می آید که در تصحیح دوباره Reading و Listening نمره ای تغییر کند. گرچه بعضاً در آزمون Speaking و Writing شاید یک نمره تغییر اتفاق بیافتد ولی تغییر در آزمون های Listening و Reading بسیار نادر است. خیلی کم دیده شده تا نمره ای بیش از یک نمره تغییر در هر بخشی پس از تصحیح دوباره اتفاق بیافتد. پس در صورتی که واقعاً مطمئنید که اشتباهی پیش آمده برای تصحیح دوباره اقدام کنید به خصوص که هزینه آن هم کم نیست.

اعتراض حق طبیعی تمامی داوطلبین است ولی بهتر است پیشتر خوب جوانب آن را بررسی کرده باشید. فراموش نکنید که برگه های امتحانی برای تصحیح به IDP استرالیا فرستاده می شود و برای همین مرکز برگزار کننده نمیتواند نمره ای را کمتر یا بیشتر کند. این تنها IDP است که مسئولیت تصحیح دوباره را بر عهده دارد. اگر شما هم تجربه مشابهی در این مورد داشته اید با ما در میان بگذارید.

:منابع

ieltsessentials.com

ieltsadvantage.com

idpielts.me

56 دیدگاه

  • سلام ممتحنی که برای بار دوم برگه من رو تصحیح میکنه ، از نمره اول من خبر داره ؟؟ یعنی ممکنه نمره اول من روی نظر ممتحن دوم تاثیرگذار باشه؟؟

  • سلام من میخواستم بدونم آیا امکان کمتر شدن نمره بعد از اعتراض وجود دارد ؟؟

  • سلام یه سوال؟ اسپیگینگ هم همینطوره؟ یعنی اسپیکینگ هم به استرالیا فرستاده میشه؟

  • اگر برای دوتا اسکیل اعتراض بزنیم و فقط یکی نمرش تغییر کنه ، باز هم پول اعتراض رو پس میدن؟

  • سلام یعنی رایتینگ اول اینجا صحیح مبشه بعد میره idp استرالیا در صورت اعتراض؟ یا هردو بار اونجا صحیح میشه؟

    • خیر آزمون رایتینگ هم مانند آزمونهای دیگر در خارج از ایران تصحیح میشود. تنها آزمون اسپیکینگ در ایران نمره داده میشود.

  • سلام
    یک تجربه شخصی بگم برای کسایی که میخوان اعتراض بزنن.. اعتراض رو فقط در صورتی بزنید که آموزشگاهی که امتحان دادید به شما پیشنهادشو بده چون ریز نمرات رو دارن و البته برگه ها رو که میتونن واستون چک کنن که آیا بالاتر میرید یا خیر.. من دوبار اعتراض زدم یکبار در آکادمیک و یکبار در جنرال و هر دوبار در رایتینگ هیچ تغییری در نمرم داده نشده و در کل به نظر من پولتونو دور نریزید و دوباره امتحان بدید بهتره..

  • پولتون رو دور نریزید من خودم نیم نمره رایتینگ نیاز داشتم وقتی با آیتلس تهران مشورت کردم خیلی مثبت بودند که آره با دست باز تصحیح میکنن تو ریمارک و ازین حرفا…که بعدش فهمیدم فقط می خواستند پول رو بگیرند 6 رو 6.5 دیدم بدن ولی 6.5 رو 7 نمیدن. کل داستان آیتلس برای IDP و این زیرشعبه هاش فقط و فقط پوله. پس فقط یه جوری آماده شید و امتحان بدید که نتونن دوباره ازتون پول امتحان بگیرند.

    • سلام میلاد. متاسفم اگر نتونستید که نمره دلخواهت رو بگیری. در مورد نحوه اعتراض همونطور که گفته شده این بیشتر برای Speaking و تا حدی برای Writing هم هست. چیزی که ما همیشه تاکید میکنیم این هستش که اگر شما مطمئن هستید که نمره شما باید بالاتر باشه اعتراض روی این دو آزمون امکان داره نتیجه بده. کسانی که دوباره آزمون رو تصحیح میکنند در خارج از ایران هستند و هیچ تضمینی برای افزایش نمره وجود نداره. با حرفت موافقم که آمادگی کافی خیلی بیشتر از اعتراض میتونه مشکل گشا باشه. امیدوارم موفق باشید.

    • سلام. ممکنه نمره ریدینگ تغییر کنه؟ و چقدر احتمال داره که سپیکینگ‌ یک نمره کامل تغییر کنه؟

      • سلام احتمال تغییر نمره ریدینگ خیلی کمه مگر اینکه یک دلیل خیلی خیلی قانع کننده داشته باشید. اسپیکینگ اما ممکنه تغییر کنه فقط به خاطر بسپارید که یک نمره معمولاً تفاوت زیادی هستش و اگزمینر باید یک نکته مهمی رو کاملاً از قلم انداخته باشه که شما یک نمره کمتر گرفته باشید.

  • سلام. الان منی ک روی اسپیکینگ اعتراض زدم و فایل اسپیکینگم برای بازبینی قابل پخش نیست چه گناهی دارم؟ مرکز برگزاری آزمون میگه فایل صدات اختلال داره پس اعتراضت رد شده! امکان داره از ترس اینکه مورد بازخواست قرار بگیرن اصلا فایل اسپیکینگ رو برای ای دی پی نفرستاده باشن؟ یا اینکه امکان داره اصلا صدای من ضبط نشده باشه؟

    • سلام متاسفانه من در این مورد نمیتونم نظری بدم. به نظر میرسه مشکل شما مربوط باشه به خراب شدن فایلتون. اگر چنین چیزی باشه احتمال داره بتونید درخواست کنید که دوباره ازتون آزمون اسپیکینگ گرفته بشه به این دلیل که شما اعتراض دارید و فایل هم خرابه. با مرکزی که درش آزمون دادید تماس کنید و درخواستتون رو مطرح کنید.

  • سلام من آزمون آیلتس دادم. قبلش هم از همون موسسه ماک دادم. نمره اسپیکینگ ماک قابل قبولی گرفتم که بعدش شروع کردم به تمرین بیشتر و وقتی آزمون اصلی دادم اینقدر تغییر کرده بودم که مطمئن بودم حداقل نیم نمره از ماک بیشتر میارم. ولی در عین ناباوری نیم کمتر از ماک شدم. واقعا خیلی عجیب هست. حالا نمیدونم واقعا اعتراض بذارم یا نه. حداقل یک هزارم درصد فکر نمیکردم از ماک کمتر بشم. چون خیلی خیلی خیلی آزمون اصلیم بهتر بود. نیم نمره هم بیشتر نمیخوام

    • سلام، گرفتن نیم نمره بالاتر یا پایین تر بسیار طبیعی است. اگر به آزمونهای اسپیکینگ و رایتینگ خودتون مطمئن هستید میتونید اعتراض بزنید. به زمان مورد نیاز اعتراض و هزینه اون دقت کنید و ببینید که آیا براتون ارزش داره یا خیر. موفق باشید.

  • درود من سه ماه پیش آزمون دادم میخام دو تا اسکیل رایتینگ و اسپیکینگ رو اعتراض بزنم هنوز امکانش هست یا نه دیر شده؟ سپاس

  • سلام من اسپیکینگ ۷ و بقیه رو ۶/۵ زدم نمیدونم اعتراض بزنم فایده ای داره توی نمره ی اورالم یا نه؟؟؟الان ۶/۵ شده ، شما بودید چیکار میکردید؟

    • مهسا جان این به تصمیم شما بستگی داره. اگرچه پس از اعتراض نمره شما کاهش نخواهد داشت اما با توجه که نمره شما به 7 برسه باید ببینید که آیا نمره رایتینگ شما هم امکان به 7 رسیدن خواهد داشت یا نه. اگر امکانی هست اعتراض شما اورال شما را هفت خواهد کرد. موفق باشید.

  • سلام من دو بار امتحان ایلتس دادم که نمره اورالم اولیش 5شدم و دومیشم 5.5 شدم ایا به نظرتون اعتراض بزنم امیدی هست نیم نمره به نمره اورالم اضافه بشه و6بگیرم؟؟

    • آیا همه نمرات شما در یک سطح هستند ؟ یعنی همه بین 5 و 6 قرار دارند؟ اگر اینگونه هستش ممکنه که اعتراض نمره شما رو جابجا نکنه. در هر صورت بیاد داشته باشید که اعتراض نمره شما رو کمتر نمیکنه.

  • سلام به نتیجه آزمون, بخش ریدینگ، اعتراض داشتم. اسکیل های دیگه م طبق انتظارم بود. اما ریدینگ رو مطمئنم که خیلی بهتر جواب دادم( حداقل ۱ الی ۱.۵ نمره بیشتر). چه اشتباهی ممکنه پیش اومده باشه؟ آیا صرفا برای ریدینگ اعتراض بزنم پاسخ میگیرم؟

    • سلام وقتی اعتراض میزنید به همه اسکیل ها بزنید چون نه در قیمت و نه در پروسه تغییری ایجاد نمیشه. احتمال تغییر نمره ریدینگ خیلی کمتر از رایتینگ و اسپیکینگ هستش. معمولاً نمرات ریدینگ خیلی تغییر نمیکنند چون جوابها کاملاً مشخص هستند. راستش من به ذهنم نمیرسه که چه اشتباهی ممکنه در تصحیح ریدینگ اتفاق بیافته چون پاسخها بسیار مشخص هستند. اما اگر فکر میکنید که حتماً اشتباهی رخ داده اعتراض به نتیجه مسئله رو روشن میکنه. در هر صورت نمره شما بعد از اعتراض پایین نخواهد رفت.

  • من رایتینگم ۶ شده و نمره ۶.۵ لازم دارم. اورآل هم ۶.۵ شدم. بنظر شما با اعتراض نمره م بالا میره؟ چون میگید موقع تصحیح مجدد نمره قبلی ما را نمیدونن پس چند درصد امید بالاتر رفتن نمره هست؟

    • راستش تا برگه های شما رو نبینیم نمیتونیم به طور قطعی بگیم. اما اصولاً اعتراض به غیر مسئله مالی ضرر خاص دیگه ای نداره. وقتی اعتراض میزنید به همه اسکیل ها بزنید چون نه در قیمت و نه در پروسه تغییری ایجاد نمیشه. احتمال تغییر نمره رایتینگ بیشتر از دیگر مهارتها هستش. با در نظر کرفتن اینکه فاصله شما فقط نیم نمره هستش، اگر امیدوارید که نمره بهتر بگیرید اعتراض بزنید . یادتون باشه که در هر صورت نمره شما بعد از اعتراض پایین نخواهد رفت.

  • با سلام. اگر نمره ی رایتینگ من بعد از اعتراض نیم نمره بالاتر بره، اورال من به جای 6.5، 6.75 خواهد شد. آیا این نمره رو 7 خواهند داد؟ یعنی بنداسکورِ 6.75، صددرصد رو به بالا گرد خواهد شد؟ با تشکر

    • سلام، اورال همیشه نیم نمره بالا یا پایین میره. در نتیجه شما یا 7 یا 6.5 خواهید شد بسته به اینکه اعتراض شما قبول یا رد بشه. موفق باشید!

  • سلام تو ریدینیگ چقدر شانس اینکه نیم نمره بالاتر تو اعتراض بگیرم هست؟

  • سلام من به نمره اسپیکینگم اعتراض دارم آزمون قبلی ۷ شدم بعد ۶ ماه مجدد آزمون دادم و الان ۶.۵ شدم و می‌خوام اعتراض بزنم هزینه اش رو دیدم شک کردم ۳ میلیون و پانصد؟با این اوصاف شک کردم اعتراض بزنم.به نظرتون منطقیه اعتراض کردن؟ریدبنگ رو هم آزمون قبلی ۶ شدم ایندفعه ۵.۵ که خب خیلی شوکه شدم.

    • اول باید با خودتون چک کنید و ببینید که آیا دفعه گذشته واقعاً بهتر امتحان داده بودید یا خیر. اگر فکر میکنید که در هر دو دفعه یکجور امتحان دادید خب جای اعتراض داره اگرچه تغییر نیم نمره بین دو تا آزمون پشت سر هم خیلی طبیعی هستش.

  • سلام وقت بخیر من آزمون قبلی 6.5 شدم، مجددا امتحان دادم که 7 بشم ولی متاسفانه نمرم کمتر شد و الان 6 گرفتم. آیا نمره 6.5 آزمون اول دیگه قابل قبول و قابل ارائه نیست؟

  • میشه در مورد نحوه اعتراض راهنمایی کنین. من فرم رو از سایت دانلود کردم . ظاهرا باید فرم رو پر کنم و بعد تصویرش رو ایمیل بزنم. لطفا بفرمایین تو متن ایمیل چی بنویسم ؟ و اینکه مبلغ رو به چه صورتی باید واریز کنم ؟

    • دستورالعمل اعتراض روی این صفحه نوشته شده. اگر به کمک نیاز دارید با موسسه آیلتس تهران تماس بگیرید. http://ieltstehran.com/enquiry-on-results/

      • سلام ببخشید من برای رایتینگ .۵کم دارم یعنی دو آزمون قبلیم رایتینگ ۶ شده بودم ولی این بار لیسنیگ ۶،ریدینگ ۶.۵،اسپیکینگ ۶.۵ و رایتینگ ۵.۵ آیا امکان داره بهم رایتینگ ۶ بدند؟ و اگر آره روی همه اسکیل ها اعتراض بگذارم؟

        • اولاً اگر اعتراض میذارید روی همه بذارید چون در عمل هیچ فرقی نمیکنه. اگر فکر میکنید که جای نیم نمره دارید حتماً اعتراض کنید. در هر صورت نمره شما کمتر نخواهد شد اگرچه اگر اعتراض شما قبول نشه هزینه اعتراض برگشت داده نخواهد شد.

  • من اعتراض زدم و نمره رایتینگم نیم نمره اضافه شد ولی ایرسافام سربرگشت وجه اذیت کرد وازین بابت ناراضیم

  • با سلام. چطور از ارسال اعتراض توسط سنتر به idp مطمین شویم؟

    • چرا فکر میکنید که اعتراض شما ارسال نمیشه؟ برای آگاهی ارسال اعتراض برای هیچ نکته منفی نداره تا نخواد که اعتراض شما رو به IDP ارسال کنه.

  • من با جمع نمره 25.5 و اورال 6.5 از مهارت Speaking نمره 5.5 گرفتم. از آنجایی که حدس میزدم نمره ام حدود 6.5 باشه و بعد از آزمون تا جایی که یادم بود سئوالات و پاسخهای خودم رو نوشته بودم درخواست ریمارک دادم و خواستم هر چهار مهارت رو دوباره تصحیح کنند. نمره Speaking من از 5.5 به 6.5 افزایش پیدا کرد ولی بقیه نمراتم بدون تغییر اعلام شد. خواستم این تجربه رو با شما به اشتراک بگذارم و در ضمن از اطلاعات مفید سایت آیلتس تهران و کسانی که تجربه خودشون رو تو این سایت به اشتراک گذاشتند و به من کمک کردند تا برای ریمارک تصمیم بگیرم صمیمانه تشکر کنم. با آرزوی موفقیت برای تمام کسانی که برای رسیدن به اهدافشون با تمام وجود تلاش میکنند.

  • سلام. من با کمال تعجب از Speaking نمره 5.5 گرفتم. از آنجایی که حدس میزدم نمره ام حدود 6.5 باشه و بعد از آزمون سئوالات و پاسخهای خودم رو یادداشت کرده بودم درخواست ریمارک برای هر چهار مهارت را دادم. نمره Speaking من از 5.5 به 6.5 تغییر کرد ولی نمره بقیه مهارتها بدون تغییر اعلام شد.

  • درود
    من بابت نمره رایتینگم ناراضی ام و مطمعنم ک خیلی بهتراز ۶ نوشتم مخصوصا تسک ۲ رو
    شما میتونید با توجه به امتحانم و دسترسی به برگه های امتحان راهنماییم کنید که ایااعتراض بزنم یا ن؟

  • سلام وقت به خیر
    اگر به همه اسکیل ها اعتراض بزنیم زمان بررسی طولانی تر میشود؟

  • سلام وقت بخیر.
    آیا در آزمون کامپیوتری احتمال اشتباه در تصحیح بخش ریدینگ و لیستنینگ وجود دارد و آیا کسی بوده که برای این دو اسکیل اعتراض کرده باشد و نمره ش تغییر کرده باشد؟
    من به نظرم لیستنینگ و ریدیدنگ آزمون رو خوب دادم ولی هر دو مهارت ۶ برام وارد شده الان نمی دونم اعتراض برام فایده ای داره یا نه

    • سلام محمد جان، بخش ریدینگ و لیسنینگ از روی کلید تصحیح می‌شود و احتمال تغییر نمره با اعتراض بسیار پایین هست. پیشنهاد می‌کنم اعتراض نزنید.

دیدگاهتان را بنویسید