خیلی از شمایی که میخواهید در آزمون آیلتس شرکت کنید یا پیشتر شرکت کرده اید حتما با این سوال مواجه شده اید که نمره امتحان آیلتس چگونه محاسبه می شود. به نظر خیلی ها نظام نمره دهی آیلتس شاید پیچیده یا نامفهوم به نظر برسد. پیشتر  اینجا در این باره توضیحات مختصری داده بودیم. در این مطلب سعی میکنیم این مدل نمره دهی را مفصل تر توضیح دهیم:

نمره کلی آیلتس

نظام نمره دهی آیلتس بر اساس سیستم Band  ترتیب داده شده است. نمره کلی آیلتس از 9 است و میتواند نیم نمره را هم در خود بپذیرد مثلا نمره 6.5 نمره ای است که ممکن است دریافت کنید ولی هرگز نمره 6.23 دریافت نخواهید کرد. در صورتی که اعشار نمره کلی بیشتر از عدد 0.25 باشد  به بالا گرد می شود و در غیر این صورت به پایین. در مثال بالا نمره داوطلبی که 6.23 آورده 6.0 خواهد بود چون اعشار نمره اش از 0.25 کمتر است و در نتیجه رو به پایین گرد می شود. نمره کلی، معدل نمره های چهار مهارتReading، Writing، Speaking، و Listening است. نحوه گرد شدن معدل هم در هر مهارت و در همه حالت درست مثل مثال بالا است. در جدول پایین نمونه هایی از نمرات آیلتس را میبینید.

 ListeningReadingWritingSpeakingمعدل چهار مهارت آیلتس Band score
داوطلب شماره 16.56.5576.256.5
داوطلب شماره 24.03.54.04.03.8754.0
داوطلب شماره 36.56.55.56.06.1256.0

 

نمرات مهارت های مختلف

هر مهارت آیلتس نمره اش به صورت مجزا و به شکل Band است که یعنی از 9 سنجیده می شود و در نهایت برای رسیدن به نمره کلی معدل گرفته می شود. در ادامه شکل نمره دهی در هر مهارت را میخوانید:

Listening

امتحان Listening آیلتس شامل 40 سوال است. هر جواب درست یک نمره دارد و فراموش هم نکنید که امتحان ایلتس نمره منفی ندارد. نمره ای که از 40 بدست می آورید به نمره ای از 9 تبدیل می شود.

Reading

امتحان Reading هم درست مثل Listening شامل 40 سوال است و هر سوال یک نمره دارد. نمره ای که از 40 برای هر داوطلب درج میگردد به نمره ای از 9 تبدیل میشود. امتحانات Reading جنرال و آکادمیک درست مثل هم تصحیح می شوند گرچه این امتحان برای آکادمیک کلماتی سخت تر و متنی پیچیده تر دارند. جدول های زیر مقایسه آزمون Reading جنرال و آکادمیک است. لازم به ذکر است که داده های جدول های زیر تحقیقی هستند.

 

Academic Reading
Band scoreRaw score out of 40
515
623
730
835

 

General Training Reading
Band scoreRaw score out of 40
415
523
630
734
838

 

Writing

ممتحن های آزمون Writing برای دادن نمره ای از 9  به داوطلبان چهار موضوع را در نوشته داوطلب بررسی میکنند.

  • موفقیت در پاسخ دهی به سوال Task 1 و جواب داده شده به Task 2
  • پیوستگی و انسجام
  • منابع لغوی
  • دامنه و دقت گرامری

هر بخش قابل بررسی نمره مساوی دارد و نمره writing معدل نمرات این چهار بخش است.

 

Speaking

ممتحن های آزمون Speaking با سنجش چهار موضوع از بین صحبت های داوطلبین نمره ای از 9  به آنان نشبت داده می شود. این چهار بخش به این شرحند:

  • روان بودن و انسجام
  • منابع لغوی
  • دامنه و دقت گرامری
  • تلفظ

در این ازمون هم مثل امتحان Writing هر چهار موضوع نمره هایی مساوی دارند و بین نمرات چهار بخش معدل گرفته می شود تا به نمره ای از 9 بدست بیاید.

همانطور که مشاهده کردید نظام نمره دهی آیلتس آنچنان هم پیچیده و دیرفهم نیست. درک نظام نمره دهی Band باعث می شود تا متوجه شوید در چه بخش هایی باید تمرین کنید و در چه چیزهایی سطح زبانتان را بالاتر بیاورید تا به نمره دلخواهتان دست پیدا کنید. اگر تجربه جالبی در این رابطه دارید حتما برایمان بنویسید.

 

منابع:

ielts.org

idp.com

ieltsliz.com

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید