آزمون کامپیوتری در دنیا اتفاق جدیدی نیست. آیلتس هم در حدود دو سالی است که در نقاط مختلف دنیا به صورت کامپیوتری برگزار می شود. این روزها با  توجه به زمزمه هایی که از به راه افتادن امتحان آیلتس کامپیوتری در ایران شنیده می شود، شاید خیلی از داوطلب ها از خودشان بپرسند که بهتر است که امتحان کامپیوتری یا کتبی را انتخاب کنند. با توجه به نو بودن این مدل آزمون در کشورمان فکر کردیم تا در مطلبی به شما برای انتخاب بهتر کمک کنیم:

چرا آزمون آیلتس کامپیوتری؟

ویرایش ساده تر

ویرایش متن در بخش Writing امتحان آیلتس کامپیوتری آسان تر انجام میشود. کامپیوتر ویرایش را بسیار ساده می کند و دیگر لازم نیست درگیر چرک نویس و پاک نویس، تراشیدن مداد و پاک کردن اشتباهات شوید. داوطلب میتواند منظم تر بنویسد، آسانتر و تمیزتر ویرایش کند و در نتیجه زمان بیشتری را صرف تمرکز بر نوشتار خود کند.

شمارش کلمات

کامپیوتر به شکل خودکار کلمات شما را میشمارد و دیگر لازم نیست مرتباً درگیر شمردن کلماتتان باشید. خیلی از داوطلب ها شمردن کلمات در بخش Writing را کمی استرس زا میدانند و خودکار شدن این امر در آزمون آیلتس کامپیوتری کار را برای داوطلبان خیلی ساده تر کرده است.

مراکز برگزاری خلوت تر

مراکزی که امتحان آیلتس کامپیوتری را برگزار میکنند عموماً خلوت تر و منظم تر اند. تجربه نشان داده که داوطلبان عموماً مکانهای کوچک و خلوت تر را به مراکز شلوغ ترجیح میدهند. یکی از دلایل آن نگرانی و استرسی است که افراد در اماکن شلوغ تجربه میکنند. محیط کوچک و ساکت به طور معمول آرامش بیشتری را به ارمغان میاورد.

دست خط فاکتور نمره نیست

اگر نگرانید خواندن دست خط شما سخت است و ممکن است نمره کمتری به خاطر آن بگیرید، در این صورت آزمون کامپیوتری آیلتس برای شما گزینه ایده آلی است. در آزمون کامپیوتری خط همه خوانا و عالیست.

خبری از ورق زدن نیست

در بخش Reading صفحه مانیتور شامل دو بخش سوال و متن است و این بدین معنی است که دیگر لازم نیست مرتبا برای چک کردن سوال ها و تطابق با متن اصلی صفحه ای را ورق بزنید.

کورونا

در این روزهای کورونایی و  با توجه به رعایت حداقل فاصله های بهداشتی، بهترین نوع امتحان، آزمون آیلتس کامپیوتری است. بخش های کاملاً جدا و محیطهای خلوت، تماس را به حداقل رسانده اند و شانس انتقال بیماری را بسیار کاهش میدهند.

چرا امتحان آیلتس کتبی؟

خط کشیدن، هایلایت کردن، یا حاشیه نویسی کار ساده ای نیست

شما میتوانید برای هایلایت کردن یا حاشیه نویسی کافی است روی متن راست کلیک کنید. اگرچه این برای خیلی از داوطلبان امکان ویژه ای به حساب نمی آید و خیلی ها کاغذ و مداد را برای علامت گذاری و حاشیه نویسی ترجیح میدهند. اگر شما هم در این دسته از افراد جای میگیرد پیش از امتحان از مرکز برگزاری سوال کنید که آیا خودکار و کاغذ در دسترستان قرار خواهد گرفت یا خیر، چون این امکان در همه مراکز یکسان نیست.

خستگی چشم

بعضی داوطلبین نگاه کردن به مانیتور برای چند ساعت را عامل خستگی چشم میدانند و تمرکزشان کمتر خواهد شد، عده ای هم با درد گردن مواجه می شوند، گرچه این اتفاق برای خیلی از داوطلبین امتحان آیلتس کتبی هم ممکن است رخ دهد.

همه با تایپ کردن و استفاده از کامپیوتر راحت نیستند

آزمون آیلتس به اندازه کافی استرس زا هست. اگر ایده استفاده از کامپیوتر شما را دچار اضطراب میکند در چنین آزمونی روز سختی خواهید داشت. در این صورت بهتر است در آزمون کتبی شرکت کنید.

نمونه سوالات کمتر برای این شکل از آزمون

گرچه خیلی از این مورد شکایتی نشده ولی نمونه سوالات کتبی در حال حاضر بیشتر از آزمون کامپیوتری است. منظور البته سوالاتی است که مطابق با شرایط این آزمون طرح شده باشد. البته این امر در آینده ای نه چندان دور تغییر خواهد کرد.

امتحان آیلتس کامپیتری نقاط مثبت زیادی دارد ولی مهم است که به این نکته توجه کنید که شکل این امتحان در نمره شما تغییری ایجاد نخواهد کرد و تنها در تجربه روز آزمون شما تفاوت ایجاد می نماید. نظرتان را درباره این آزمون با ما به اشتراک بگذارید؛ آیا شما آزمون آیلتس کامپیوتری را ترجیح میدهید و چرا؟

:منابع

21 دیدگاه

  • شبیه سازی آزمون کامپیوتری برگزار نمیکنید؟اینطوری با آزمون آیلتس کامپیوتری بیشتر آشنا میشیم و استرسمون سر آزمون کمتر میشه.

    • سلام ، بله توی برنامه مون هستش که آزمون ماک کامپیوتری بذاریم. حتماً اطلاع رسانی میکنیم. ممنون از سوال شما.

  • سلام
    در مورد آیلتس کامپیوتری ، اسپیکینگ هم بصورت کامپیوتری برگزار میشه ؟؟

    • سلام نگین. خیر امتحان اسپیکینگ آزمون کتبی و کامپیوتری درست مانند هم هستند و هیچ فرقی ندارند.

  • با تشکر از توضیحات کامل ، می خواستم بدونم نتیجه آزمون کامپیوتر ی کمتر از آزمون کتبی زمان می برد تا حاضر شود؟

    • سلام، بله درسته آزمون کامپیوتری فقط 3 روز زمان میبره. در حالی که آزمون کتبی 13 روز زمان برای جواب لازم داره.

  • سلام .
    امتحان اسپیکینگ آزمون کامپیوتری مثل آزمون کتبی هست یا تفاوت داره؟ میتونیم مثل تو آزمون کتبی زمانشو خودمون انتخاب کنیم؟

  • […] نوع آزمونها چه نکاتی دارند (برای آشنایی میتوانید به بلاگ ویژگی های آزمون کامپیوتری آیلتس مراجعه کنید) بین این دو تفاوت عمده ای در زمان لازم برای […]

  • لطفا ماک کامپیوتری رو هم قرار بدید چون تا امتحانش نکنیم نمیدونیم باهاش راحت هستیم یا نه- بخش لیسنینگ کامپیوتری چگونه است؟

  • سلام. من تا بحال ازمون ایلتس ندادم. می خواستم بدونم در نوع کامپیوتری هنگام لیسنینگ کاغذ و قلم در اختیار داریم که نوت برداری کنیم یا خیر؟ با سپاس

  • سلام و وقت بخیر. برای امتحان لیستنیگ قابلیت دسترسی به نرم افزاری مثل notepad یا جایی که بشه نکات رو داخل کامپیوتر یادداشت کرد وجود داره؟

    • سلام، شما در آزمون کامپیوتری میتونید قسمتهای مختلف رو هایلایت کنید و یا روی اونها یادداشت بذارید. اما نمیتونید از نرم افزار دیگه ای استفاده کنید.

      • سلام، ایا در بخش رایتینگ ازمون کامپیوتری غلط املایی به صورت اتومات با زیر خط قرمز نشون داده میشه؟ منظورم شبیه برنامه word هست!

  • سلام. تصحیح آزمون های کامپیوتری به چه صورت هستش؟ خود کامپیوتر جواب ها رو چک میکنه یا یه نفر عادی هم جواب ها رو بررسی میکنه؟

    • سلام در آزمون کامپیوتری مهارتهای لیسنینگ و ریدینگ به صورت اتوماتیک نمره داده میشود و مهارتهای رایتینگ و اسپیکینگ توسط اگزمینرها

  • سلام برای تمرین کیبورد های لپ تاپ شبیهه ازمون اصلی هست؟

    • سلام، کیبوردهای آزمون اصلی Fullsize هستن و کیبوردهای لپ تاپ معمولاً کوچکترند اما اگر به تایپ کردن عادت دارید در کل مشکل عمده ای ایجاد نمیکنند.

  • آیا در آزمون به همان روش معمول برای تایپ Em dash و En dash استفاده میشود ؟

    ctrl + alt + -؟؟؟؟ یا کیبورد های آزمون متفاوت است ؟

دیدگاهتان را بنویسید