مدت مدیدی از ارائه آزمون کامپیوتری IELTS یا Compter Delivered IELTS که به CD IELTS نیز مشهور است میگذرد. اما هنوز جمع کثیری از داوطلبان سوالها و گاهی سردرگمیهایی در مورد روش برگزاری، نمره دهی و مراحل پیش و پس از آزمون آیلتس کامپیوتری در مقایسه با آزمون کتبی دارند. در اینجا کوشیده ایم که به سوالاتی که از داوطلبان در طی نظرسنجی ها و یا دریافت کامنت و ایمیل از آنان دریافت کرده ایم پاسخ دهیم تا بتوانیم تصویر روشنتر و واضحتری از آزمون کامپیوتری آیلتس (CD IELTS) ارائه دهیم.

تفاوت های آیلتس کامپیوتری با کتبی

با نگاهی کلی به فرایند و محتوای هر دو روش باید گفت تفاوت عمده ای بین نحوه برگزاری آنها وجود ندارد و هر دو روش از یک دستورالعمل و فرایند و سیستم امتیاز دهی یکسان پیروی میکنند. مهمترین تفاوت دو روش معرفی شده در این است که ماژول های Listening, Reading and Writing به کمک کامپیوتر و در محیط کامپیوتری انجام میشوند.

در بخش Listening آزمون کاغذی 10 دقیقه به داوطلب زمان داده خواهد شد تا پاسخ های خود را به پاسخ نامه منتقل کند اما در آزمون کامپیوتری به دلیل اینکه پاسخ ها مستقیماً وارد کامپیوتر می شوند 2 دقیقه زمان جهت بررسی پاسخ ها و ارسال پاسخ نامه زمان داده می شود.

تفاوت مهم دیگری که در این است که در روش آزمون کامپیوتری نتایج بسیار زودتر مشخص می شوند زیرا در آزمون کتبی اعلام نتایج 13 روز طول میکشد تا کارنامه صادر شود اما در آزمون کامپیوتری تنها بین 5-3 روز زمان میبرد. در این میان شاید بد نباشد بلاگ مقایسه بین آزمون آیلتس کامپیوتری و کتبی را نیز مرور کنید.

ویژگی های مهم آزمون آیلتس کامپیوتری

روش کامپیوتری به شما امکانات بیشتری در بخشهای زیر نسبت به کاغذی می دهد:

Listening :

  • استفاده از کلید TAB برای جابجایی بین قسمت های مختلف
  • سادگی بیشتر در انتخاب پاسخ ها ( به کمک drag و drop برخی از سوالات را می توان پاسخ داد) و برخی از سوالات را توسط تایپ کردن یا انتخاب داخل باکس می توان انتخاب کرد.

Reading :

  • می توانید از گزینه های copy و paste استفاده کنید
  • امکان highlight کردن متن را دارید
  • امکان تنظیم کردن اندازه فونت متون را دارید
  • امکان یادداشت گذاشتن (Note) را دارید
  • متون و سوالات در یک صفحه قرار دارند که سبب سادگی در پاسخگویی به سوالات خواهد شد

Writing :

  • دیگر نیازی به شمارش دستی کلمات نوشته شده خود ندارید کامپیوتر برای شما محاسبه خواهد کرد
  • به سادگی و بدون نیاز به پاک کن می توانید متن خود را ادیت کرده و عملیات cut, copy, paste را نیز انجام دهید

نگرانی های داوطلبان آیلتس کامپیوتری

بعد از نظرسنجی های انجام شده از داوطلبان و متقاضیان آزمون آیلتس کامپیوتری و همچنین بازخوردهای افراد مختلف نسبت به ماک کامپیوتری، در این بخش به اساسی‌ترین نگرانی‌ها و پرسشهای متقاضیان درباره این آزمون می‌‌پردازیم. همچنین اگر شما پرسشی در این مورد دارید، پیشنهاد می‌کنیم در پایین صفحه نظر خود را ثبت نمایید.

اگر برق قطع یا نوسان داشته باشد، آزمون با مشکل مواجه می‌شود؟

خیر. محل برگزاری آزمون آیلتس کامپیوتری مجهز به سیستم UPS قوی بوده و حتی قطع چند ساعته برق مشکل ساز نخواهد بود.

در شرایط قطعی اینترنت یا کاهش سرعت آن، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

جای نگرانی نیست. سوالات و تمام بخش‌های آزمون به صورت آفلاین به کار خود ادامه می‌دهند و داوطلبان متوجه هیچ تغییری نخواهند شد.

آیا آزمون کامپیوتری فقط مناسب افرادیست که تایپ ۱۰ انگشتی بلد هستند؟

خیر. نیازی به تسلط بر روی تایپ ۱۰ انگشتی یا سرعتی نیست. امروزه هر کسی که به تایپ دو انگشتی هم مسلط باشد، می‌تواند با سرعت خوبی به تایپ بپردازد. شرکت در آزمون ماک کامپیوتری بهترین شیوه آزمایش سرعت تایپ شما در آزمون آیلتس کامپیوتری است.

آیا جابجایی بین سوالات و تشخیص سوالات بی پاسخ سخت است؟

خیر. یکی از ویژگیهای مهم آزمون کامپیوتری جداسازی آسان سوالات پاسخ داده شده از سوالات بی پاسخ است. در آزمون CD IELTS در پایین صفحه شماره تمامی سوالات آورده شده است. در این لیست سوالات پاسخ داده شده به رنگ سفید و سوالات بی پاسخ به رنگ سیاه نشان داده شده اند. همچنین داوطلبان بسادگی و فقط با یک کلیک میتوانند به سوال دلخواه بروند.

آیا خیره شدن چند ساعته به صفحه نمایش آزاردهنده نیست؟

به خاطر داشته باشید که تعداد زیادی از داوطلبان هر روز با کامپیوتر در محل کار و یا تحصیل خود کار میکنند و به آن عادت دارند. در ضمن پیش از شروع شدن آزمون، شما میتوانید تنظیمات صفحه نمایش را شخصی سازی می‌کنید. می‌توانید صفحه نمایش را تاریک یا متون را به رنگ زرد تبدیل کنید. اینگونه، خیره شدن در طی آزمون به مراتب آسانتر خواهد بود. در ضمن امکان تغییر تنظیمها در حین آزمون نیز میسر است.

چرا در بخش Listening فقط دو دقیقه برای انتقال پاسخ‌ها وقت داریم؟

درست است که در آزمون آیلتس کتبی، ۱۰ دقیقه زمان برای انتقال پاسخ‌ها به پاسخ نامه داده می‌شود اما در آیلتس کامپیوتری، شما پاسخ سوالات را در همان لحظه که می‌شنوید وارد می‌کنید. در واقع به دلیل آنکه وارد کردن پاسختان در بخش‌های خالی، به منزله پاسخ اصلی ثبت می‌شود، دیگر شما نیازی به انتقال یا جابجایی پاسخ‌هایتان ندارید.

نگران نباشید؛ با شرکت در آزمون ماک کامپیوتری، می‌توانید زمان خود را مدیریت کنید و حتی در آن دو دقیقه نهایی، کل ۴۰ سوال را بازبینی نمایید.

آیا صدای کلیک ماوس و تایپ کردن دیگران، آزاردهنده نیست؟

سعی شده است از کیبوردهای کم صدا و ماوس‌های با کیفیت استفاده شود. همچنین با استفاده از گوشی هایی که در اختیارتان قرار میدهند میتوانید اثر صدای اطراف را بسیار کم کنید. به خاطر داشته باشید که در آزمون کتبی نیز همیشه صدای محیط و دیگر داوطلبان نیز وجود دارد.

آیا علامتگذاری متن به سادگی در آزمون کامپیوتری امکانپذیر است؟

در این آزمون شما می‌توانید با کلیک راست در زیر کلمات یا بخش‌های سفید صفحه، از ویژگی هایلایت و یا نت گذاری استفاده کنید. به راحتی می‌توانید عبارت‌های مختلف را هایلایت کرده یا کنارشان، یادداشت بنویسید.

همچنین به دلیل استفاده از ماوس و کیبورد، امکان ویرایش متن، تصحیح کلمات و یا جابجایی جملات، بسیار آسان‌تر و سریعتر از استفاده از کاغذ و نوشت افزار است.

نتیجه گیری

اگرچه عادت به روشها و ابزارهای جدید زمان بر و گاهی سخت به نظر میرسد، باید به این نکته توجه داشت که در نهایت این ابزارها برای آسانسازی و تسریع در پروسه آزمون طراحی شده اند و فراگیری آنها در نهایت به نفع داوطلب خواهد بود.

 

منابع:

Advantages of Computer-Delivered IELTS Tests

The IELTS Computer Based Test Guide

8 دیدگاه

  • سلام چه موقع میشه ازمون کامپیوتری رو انتخاب کرد؟روز ازمون باید بگیم یا قبل ازمون و زمان ثبت نام مشخص میشه؟

  • من دیروز ازمون ماک کامپیوتری داشتم و دو هفته دیگه هم ازمون اصلی کامپیوتری. ولی واقعا نا امید شدم. کیفیت کیبوردها در حد بسیار پایین و ابتدایی بود و حتی از نظر چینش کلیدها هم استاندارد نبود.
    فورمت کیبورد اینقدر غیر استاندارد بود که من فکر کنم حتی از عمد گشتین بدترین و غیر استاندارد ترین کیبورد موجود در بازار رو گرفتین!!؟

    • کامپیوتر و وسایلش مطابق استانداردهای IDP هستش. متوجه شدم که شما از کیبردها خوشتون نیومد اما چرا فکر میکنید که این کار عمدی بوده؟ قیمت کیبرد که فرقی نداره و ما هم سازنده اش نیستیم. اما من نکته شما رو به گوش مدیریت میرسونم. موفق باشید.

  • انتقاد رو که تائید نکردین!
    حداقل به مسئولینتون بگید این کیبوردها رو عوض کنن!!

  • با احترام، آیا این نوع از آزمون برای افراد نابینا قابل دسترس هست؟ با تشکر.

    • فکر میکنم عملیه ولی من جزئیاتش رو ندارم. اگر ممکنه با دفتر تماس بگیرید جزئیاتش رو به شما میگن.

دیدگاهتان را بنویسید