سلام به همه امروز میخام در مورد لهجه (Accent) در آیلتس باهاتون صحبت کنم و امیدوارم حالتون خوب باشه و تا از اینجا از روز تعطیل جمعه تون لذت برده باشید. حال من چطوره؟ من خووووبم. اگه یادتون باشه مطلب قبلی من یعنی نکات طلایی مصاحبه آیلتس بود که بازم بهش می پردازم اما بعضی از بچه ها سوال کرده بودن که لهجه چقدر توی آزمون مصاحبه آیلتس مهمه؟ برای همین تصمیم گرفتم اول به این موضوع پرداخته بشه.

آزمون آیلتس و لهجه بریتیش

خیلی از داوطلب ها در خصوص لهجه (Accent) در آیلتس تصور اشتباهی دارندو  اینطوری فکر میکنن که چون آزمون آیلتس یه آزمونی هست که توسط شورای فرهنگی بریتانیا (British Council) و بخش ارزیابی زبان انگلیسی دانشگاه کمبریج انگلستان مدیریت میشه، صحبت کردن با لهجه بریتیش در مصاحبه یا همون بخش گفتاری (speaking) این آزمون بر لهجه امریکایی  مزیت بیشتر و امتیاز بهتری داره و منجر به کسب نمره بالاتر در بخش Speaking آزمون آیلتس میشه که باید قاطعانه بگیم خیر!!!!! هیچ فرقی بین لهجه بریتیش و امریکن وجود نداره.

تفاوت لهجه و تلفظ در آزمون آیلتس

بزارید یک چیزیو در مورد لهجه (Accent) در آیلتس شفاف بهتون بگم. ما در زبان انگلیسی یک تلفظ  ( pronunciation ) داریم و یک لهجه ( accent ) و اینطوریه که متاسفانه خیلیا تلفظ و لهجه رو با هم قاطی میکنن. اگه اهل پادکست گوش دادن باشید متوجه میشید لهجه افراد مختلف هست ولی همشون عالی صحبت می کنن.

توی برخی از تست های کمبریج هم دقت کنید میبنید که لهجه صحبت کردن شخص استرالیایی هست که برای خیلیا فهمیدنش سخته چون عادت ندارن. در واقع لهجه شما در انگلیسی میتونه، امریکایی، کانادایی، نیوزلندی، استرالیایی و… باشه که قطعا هیچ فرقی بینشون نیست از نظر نمره چون هر منطقه جغرافیایی لهجه به خصوص خودشو داره و کسیو بخاطر لهجه اش نمره کم نمیدن اما و اما باید بگم که عامل موثر در نمره آزمون مصاحبه آیلتس “تلفظ” صحیح هست!!!

یعنی درست ادا کردن کلمات و عبارات انگلیسی رعایت اصول فونتیک،رعایت تن صدا موقع ادای کلمه،استرس کلمه و… نه خود لهجه! . فاکتورهایی که توی آزمون آیلتس برای نمره دهی به تلفظ در نظر گرفته میشند

فاکتورهای نمره دهی در بخش تلفظ ( pronunciation ) :

تلفظ صحیح صداها: یعنی کلمات رو به شیوه درست ادا کنیم که توی دیکشنری ها میتونید کامل گوش کنید صحیحش رو

بیان درست استرس کلمات: خیلی مهمه که بدونی استرس کلمات کجا هستن و چطور ادا کنیم

بیان درست استرس جمله

وزن (rhythm) صحیح

زیر و بمی (intonation) صحیح صدا در جملات

در واقع در بخش pronunciation موارد بالا توی نمره این بخش موثر هستن!که تک تک موارد بالا رو بعدا بهتون یاد میدم و میگم چطور باید اونا رو خوب یاد بگیرین.

راهکار های تقویت تلفظ در انگلیسی:

گوش دادن به پادکست به طور منظم:

یکی از روش هایی که میتونید لهجه تون رو خیلی خوب قوی کنید و زیبایی زبان رو به گفتارتون اضافه کنید گوش دادن به پادکست های انگلیسی هست. الان که دیگه با وجود اپ استور ها و اپلیکیشن های متعدد به سادگی می تونید اپلیکیشن های پادکست رو گوش بدید اگر بخام یکی از برنامه هایی که واقعا کارش عالیه رو بهتون توصیه کنم میتونم برنامه doublepod که برای اندروید هست رو بهتون معرفی کنم.

این برنامه رو توصیه میکنم نصب کنید داخل برنامه که کاملا رایگان هست می تونید صدها پادکست به روز رو در دسته بندی های متنوع مثل سلامت و پزشکی،اقتصادی،سیاسی،فر هنگ و هنر و سینما و…. گوش بدید.

راه بعدی که میتونه کمکتون کنه شرکت در کلاس های بحث آزاد یا همون فری دیسکاشن هست که میتونه کمک خیلی خوبی برای بهبود تلفظ برای شما باشه چرا که در اون کلاس مجبور میشید کلمات رو صحیح استفاده کنید. من تلاش کردم در خصوص لهجه (Accent) در آیلتس یکسری نکات مفید رو بهتون بگم که استفاده کنید خب توی پست بعدی بیشتر در مورد اسپیکینگ صحبت می کنیم.فعلا.نظر یادتون نره

منبع پیشنهادی

6 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید