ممتحنین یا Examiner آزمون آیلتس چطور انتخاب می‌شوند و بر چه اساسی نمره شما را تعیین می‌کنند؟

در ایران تنها اگزمینر مهارت Speaking بصورت محلی حضور داشته و باقی مهارت‌ها به IDP ارسال و از طریق این مرجع نمره‌دهی می‌شود.

اگزمینرهای آیلتس چه کسانی هستند؟

افرادی هستند که تمام خصوصیات و پیش نیازهایی که از سمت مراجع ذیصلاح تعیین شده است را دارند.

بعد از آنکه ایشان بعنوان اگزمینر آیلتس شروع به فعالیت کردند، تا مدتی از سوی IDP مانیتور شده تا مطمئن شوند ایشان استانداردهای آیلتس را رعایت می‌کنند. در ضمن تمامی اگزمینرها هر ۲ سال یکبار باید مجدد دوره آموزشی گذرانده و نشان دهند که توانایی ارزیابی و نمره‌دهی استاندارد را حفظ کرده‌اند.

چگونگی نمره دهی و توضیح استانداردهای آیلتس

در مورد نظام نمره دهی آیلتس بطور مفصل در مطلب لینک شده صحبت کردیم؛ اینکه چگونه رند شده و چگونه معدل محاسبه می‌شود و موارد بیشتر.

همانطور که می‌دانیم، آیلتس در هر Skill و Subskill داوطلب را بین نمره ۱ تا ۹ ارزیابی می‌کند. نمره ۹ به معنی English expert user شناخته شده و نمره ۱ بعنوان Non-user of the language نام‌گذاری می‌شود.

در بخشی از سایت IDP به موضوع How is IELTS marked پرداخته است که می‌توانید توضیح هر Band Score را مطالعه کرده و اطلاعات بیشتری در این باره کسب کنید. در ضمن در مطلب نظام نمره دهی آیلتس نیز به نحوه نمره‌دهی اگزمینرها پرداخته‌ایم.

پرسش‌های پرتکرار داوطلبین

  1. چرا Examiner در طی آزمون لبخند نمی‌زنند؟
    تغییر حالت چهره Examiner ممکن است باعث اشتباه داوطلب شود؛ به طور مثال اگر شخص Off Topic صحبت کند و لبخند Examiner را ببیند ممکن است به صحبت خود ادامه داده و کل موضوع را Off Topic ادامه دهد. پس بهتر است با نشان ندادن حالات مختلف چهره باعث گمراهی داوطلب نشوند.
  2. چرا Examiner بازخوردی به صحبت‌های داوطلب ندارند؟
    باز هم مانند پرسش قبلی. همچنین بازخورد مثبت یا منفی نشان دادن خلاف قوانین بوده و ایشان نمی‌توانند حرف شما را تصدیق یا رد نمایند.
  3. چرا اتاق آزمون ساعت ندارد تا زمان‌بندی انجام دهیم؟
    طبق قوانین آیلتس، داوطلب باید زمان‌بندی را بدون داشتن ساعت انجام داده و باتوجه به Topic و نوع پرسش، کوتاه یا بلند پاسخ دهند.
  4. چرا با افراد زیر ۱۸ سال یک شخص بعنوان همراه وارد اتاق آزمون می‌شود؟
    به منظور مسائل امنیتی و طبق قوانین آیلتس، شخصی از کارکنان موسسه برگزار کننده، همراه فرد زیر ۱۸ سال وارد اتاق شده و همچنین اسم ایشان در ابتدای آزمون آورده می‌شود.
  5. در صورت متوجه نشدن پرسش چه کاری باید انجام دهیم؟
    در پارت اول می‌توانید از ایشان بخواهید تا پرسش را تکرار کرده یا آرام‌تر بیان کنند. در پارت ۳ نیز می‌توانید علاوه بر موارد قبلی، درخواست توضیح کلمه‌ای که بلد نیستید را بدهید که در اینصورت ایشان هم‌خانواده آن کلمه را بیان می‌کنند.
  6. چرا Examiner در حین آزمون یادداشت برداری می‌کنند؟
    باید توجه کنید که در حین آزمون ایشان صرفاً زمان‌بندی هر بخش را باید بر روی برگه‌ای یادداشت کرده و نمره‌دهی پس از اتمام آزمون صورت می‌گیرد. به همین دلیل اهمیت دارد که در حین آزمون آن موارد یادداشت شود.
  7. چرا یک Examiner یا سنتر به نمره خوب در Speaking معروف است؟
    این مورد به کلی نادرست است؛ چرا که تمامی Examiner ها به طور مرتب توسط IDP زیرنظر بوده و درصورت نمره‌دهی غیرواقع، اخطار دریافت کرده و در نهایت، عذل می‌شوند.
  8. آیا ارتباط چشمی با Examiner در روند آزمون تاثیر دارد؟
    داشتن زبان بدن مناسب منجر به مسلط بودن خود داوطلب برای آزمون خواهد بود اما طبق استانداردهای آیلتس، ارتباط چشمی یا موارد دیگر نتیجه مستقیمی بر روی نتیجه ندارد.

جمع بندی

اگزمینر آزمون آیلتس با تجربه بوده و بطور مرتب از سوی مراجع جهانی IELTS مانیتور می‌شود. حفظ استانداردهای آیلتس و نمره‌دهی یکسان در تمام جهان برای IELTS مهم بوده و هست.

شما با شناخت موارد مهمی که Examiner به آنها توجه می‌کند، می‌توانید مهارت خود را بسیار بهبود بخشیده و پیشرفت خود را حس کنید. در انتها پیشنهاد می‌کنیم مطلب نکات طلایی در آزمون مصاحبه آیلتس را نیز مطالعه کنید.

منبع

idp.com

دیدگاهتان را بنویسید