آزمون‌های ماک به دو صورت با کامنت (تشریحی) و بدون کامنت برگزار می‌شود که منظور از با کامنت، اعلام نمره و شرح اشکالات داوطلب در آزمون، توسط Examiner است. در این بلاگ به بررسی استفاده از راهنمایی دقیق و اینکه چه تاثیری در روند پیشرفت و بررسی عملکردتان میتواند داشته باشد میپردازیم.

آزمون ماک با کامنت چیست؟

زمانی که شما آزمون ماک با کامنت ثبت نام می‌کنید، بسته به آزمون خود، بازخورد و تحلیلی از Examiner در زمان اعلام نتیجه دریافت خواهید کرد. در این کامنتها ممتحن آزمون با بررسی پاسخهای شما و مقایسه آنها با پاسخهای صحیح سعی در جلب توجه شما به نکات کلیدی میکند که رعایت آنها میتواند تاثیر بسزایی در ارتقا نمره هر مهارت و نهایی شما داشته باشد.

ویژگی های کامنت دقیق و کاربردی

احتمالاً شما هم این تجربه را داشته‌اید که برای دوستتان تعریف کنید: «فلانی بسیار باسواد است اما معلم خوبی نیست». بر این منوال میتوان نتیجه گرفت که هرگونه بازخورد و کامنتی حتی با در نظر گرفتن دانش فرد الراماً به پیشرفت داوطلب کمک نمیکند. همچنین این نکته قابل ذکر است که استاندارد بودن آزمون ماک، پایه و اساس یک کامنت خوب است. یعنی حتی یک اگزمینر خوب اگر با نتیجه یک آزمون غیراستاندارد مواجه شود نمیتواند نمره دهی یا کامنت دقیقی برای داوطلب ارائه کند. این دقیقاً همانند این است که دستورات یک پزشک در صورتی مفید واقع میشوند که آزمایش معتبر و دقیقی از بیمار به عمل آمده باشد. در نتیجه پبش از هر چیز از اعتبار و دقت آزمون ماکی که میدهید کاملاً اطمینان حاصل کنید.

حال در زیر به بررسی مهمترین ویژگی های کامنت دقیق و کاربردی می پردازیم.

  1. هدف‌محور و شفاف
    یک کامنت خوب به طور کلی از کلی گویی و یا اشارات مبهم باید بدور و دارای نمونه های مشخص از آزمون داوطلب باشد. برای مثال این نمونه از یک آزمون Writing آورده شده است:
  2. متناسب سطح مخاطب
    کامنت خوب باید با توجه به نمره دریافتی نوشته شده و بازخورد Examiner متناسب باید سطح زبانی مخاطب باشد
  3. قابل اجرا
    با ارائه مثال یا نحوه بهبود اشتباه، داوطلب را راهنمایی کرده تا ایشان از کامنت خود بهره کافی ببرند
  4. مکتوب
    کامنت خوب باید بصورت مکتوب بوده تا همیشه در دسترس باشد. کامنتهای شفاهی بدون تردید یا فراموش و یا دستخوش برداشت متفاوت خواهند شد.
  5. دقیق و با جزئیات
    در یک کامنت خوب باید به دقت امتحان داوطلب تصحیح شده و بطور دقیق تمامی نکات مهم را ذکر کرد. همچنین از نشانه‌های یک Feedback خوب، پیشنهاد برای حل خطاها و بهبود عملکرد است. به نمونه زیر دقت کنید:
  6. ارائه شده توسط اگزمینر باتجربه و آگاه
    اگزمینر باید دارای استانداردها و تجربه کافی برای ارائه کامنت باشد و صرف داشتن اطلاعات برای این قضیه کافی نیست.

تاثیر کامنت خوب و دقیق در پیشرفت داوطلب

زمانیکه ممتحن شما با صرف زمان زیاد و تجربه بالای خود، به نوشتن کامنت می‌پردازد، پیشنهادهایی نیز برای بهبود مهارت‌های شما بیان می‌کند. با در نظر گرفتن این پیشنهادها و خطاهای آزمونتان، می‌توانید نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کنید. از این رو با تمرکز بر روی بهبود این نقاط ضعف، پیشرفت خود را در آزمون ماک بعدی مشاهده خواهید کرد. البته که اگر آزمون اصلی را ثبت نام کردید، با تمرکز بیشتر بر روی موارد گفته شده در کامنت، نتیجه بهتری را در آزمون اصلی شاهد خواهید بود. بیاد داشته باشید که بهترین تحلیلها و نکات تنها و تنها در صورتی موثر خواهند بود که توسط داوطلب رعایت و اجرا شوند. مسلماً داوطلبی که بدون توجه به کامنتهای ممتحن به روند گذشته خود ادامه دهد پیشرفت چندانی را در زمینه بهبود نتایج خود تجربه نخواهد کرد.

در انتها اگر تجربه ثبت نام در آزمون ماک با کامنت موسسه آیلتس تهران یا دیگر موسسات را دارید، نظر خود را از تاثیر آن بر روی نتیجه خود برای ما و دیگر خوانندگان بنویسید. ما به تمامی دیدگاه‌ها پاسخ می‌دهیم.

منابع:

  1. فایل کامنتهای آزمون‌های ماک کتبی آیلتس تهران
  2. teachthought.com

دیدگاهتان را بنویسید