آیا شرکت در آزمون آیلتس در کشورهای همسایه ایران کاری منطقی است؟ آیا سبک سوالات و میزان احتمال کسب نمره مطلوب در کشورهای مختلف متفاوت است؟ در این مطلب به همه چیز درباره شرکت در آزمون آیلتس در کشورهای همسایه مانند ترکیه، عراق، ارمنستان، امارات، ترکمنستان و … می‌پردازیم.

سوالات آیلتس در کشور های مختلف

جالب است بدانید طرح پرسش‌های آزمون آیلتس برای مناطق مختلف جهان متفاوت است  اما نه هر کشوری! این بدین معنی است که آزمون آیلتس برای منطقه خاورمیانه دقیقاً شبیه به هم بوده و از همه لحاظ یکسان می‌باشد.

پس اگر شما در کشورهای منطقه خاورمیانه در آزمون آیلتس شرکت کنید، همه داوطلبان دیگری که در این منطقه (حتی کشورهای مختلف مثل ایران یا ارمنستان) در آن روز خاص در آیلتس شرکت می‌کنند، همگی سوال‌های یکسان را می‌بینید.

همچنین باید بگوییم که طراحان سوال‌های آیلتس حداکثر تلاش خود را انجام می‌دهند تا آزمون‌ها از نظر میزان سختی کاملاً یکسان و استاندارد باشند تا عدالت رعایت شود. پس شرکت در آزمون آیلتس در کشورهای دیگر صرفاً به دلیل سختی یا آسانی یا حتی پرسش‌های متفاوت، غیرمنطقی است و پیشنهاد نمی‌کنیم.

هزینه آزمون آیلتس در کشور های همسایه ایران

توجه داشته باشید که هزینه ثبت نام آزمون آیلتس در ایران را سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌نماید که این مبلغ با توجه به هزینه دلاری ثبت‌نام و نرخ ارز در کشور تعیین می‌شود؛ اما این روند در کشورهای دیگر لزوماً انجام نمی‌گیرد.

هزینه آیلتس در کشورهای همسایه را در جدول پایین صفحه آورده‌ایم. این هزینه طبق تبدیل ارزی هزینه آیلتس به دلار آمریکا محاسبه شده است.

هزینه های جانبی

برای شرکت در آزمون آیلتس در کشورهای همسایه ایران مسلماً باید به هزینه‌های جانبی این کار نیز بیاندیشید. هزینه‌هایی مثل بلیت پرواز (یا راه‌های دیگر مسافرت)، اقامت (هتل یا هاستل)، ویزا یا موارد دیگر.

کشورهای بدون نیاز به اخذ ویزا برای ایرانیان به شرح زیر است:

  • ترکیه – ۹۰ روز
  • ارمنستان – ۹۰ روز
  • گرجستان – ۴۵ روز
  • عراق – ۳۰ روز
  • عمان (صدور ویزا در فرودگاه مقصد) – ۱۴ روز
  • قطر (صدور ویزا در فرودگاه مقصد) – ۳۰ روز
  • آذربایجان (صدور ویزا در فرودگاه مقصد) – ۳۰ روز

پس در صورت سفر به این کشورها شما نیازی به پرداخت هزینه و صرف زمان جهت اخذ ویزا را ندارید و بدون مشکل و با پاسپورت معتبر، اجازه ورود خواهید داشت.

اما اگر قصد سفر به شهر دوبی را دارید، با اخذ بلیت و هتل به میزان اقامتتان و ارتباط با سفارت امارات در ایران، می‌توانید ویزا دریافت کنید؛ البته مسلماً هزینه ویزا که مبلغی بیش از ۳۰۰ درهم است را باید پرداخت نمایید.

هزینه‌های اقامت بسته به شهر مقصدتان متفاوت است. مطمئناً دوبی یا ترکیه (شهری مثل استانبول) بسیار گران‌‌تر از دیگر شهرها هستند. پیش از تصمیم خود، هزینه حداقل یک هفته اقامت در این شهرها را بررسی نمایید چرا که روز آزمون شفاهی (Speaking) ممکن است از یک هفته پیش یا پس از آزمون کتبی باشد.

به طور مثال، تقریب هزینه‌های شما برای آزمون آیلتس در چند کشور ذکر شده و با توجه به هزینه رفت و آمد، هتل نسبتاً ارزان و خورد و خوراک به شرح زیر است (اقامت دو الی سه شب در نظر گرفته شده است):

توجه: نرخ دلار آمریکا در زمان نگارش این مطلب ۵۵ هزار تومان بوده است.

پس با توجه به هزینه‌های مطرح شده و همچنین بیمه مسافرتی، خورد و خوراک و غیره، سفر به کشورهای همسایه صرفاً بابت شرکت در آزمون آیلتس را پیشنهاد نمی‌کنیم؛ البته در این مورد بودجه شما حرف اول را می‌زند.

در آخر

شرکت در آزمون آیلتس در کشورهای همسایه موردی نیست که همان ابتدا به ذهنمان خطور کند چرا که این آزمون نزدیک به ۳۰ سال است که در ایران برگزار می‌شود و هزینه شرکت در ایران بسیار بسیار کمتر از مجموع هزینه‌های بالاست.

همچنین اگر در نهایت تصمیم به این کار گرفتید، پیشنهاد می‌کنیم در آزمون کامپیوتری آیلتس شرکت کنید چرا که تمام مهارت‌ها حتی Speaking در یک روز انجام می‌شود و نتیجه آن تا ۳ روز پس از آزمون اعلام می‌شود. در مطلب تفاوت‌های آزمون کامپیوتری و کتبی آیلتس به این موارد پرداخته‌ایم.

منابع

British Council

alibabatravels.co

دیدگاهتان را بنویسید