زمانی که موعد شرکت در آزمون آیلتس می رسد داوطلبان با یک دو راهی مواجه می شوند: شرکت در آزمون کتبی (کاغذی) یا کامپیوتری؟ به لطف فناوری اکنون امکان شرکت در آزمون کامپیوتری آیلتس در ماژول های Listening, Reading and Writing برای داوطلبان فراهم شده است.

نگرانی های متعددی از سوی داوطلبان در خصوص آزمون کامپیوتری آیلتس وجود دارد که در این بلاگ سعی در پوشش دادن برخی از سوالات مهم داریم.

تفاوت های آیلتس کامپیوتری با کتبی در چه مواردی است؟

با نگاهی کلی به فرایند و محتوای هر دو روش باید گفت هیچ گونه تفاوتی بین آنها وجود ندارد و هر دو روش از یک دستورالعمل و فرایند پیروی می کنند. همینطور سیستم امتیاز دهی نیز در هر دو روش یکسان است.

عمده ترین تفاوت دو روش معرفی شده در این است که ماژول های Listening, Reading and Writing به کمک کامپیوتر و در محیط کامپیوتری باید انجام و تایپ شود.

در بخش Listening آزمون کاغذی 10 دقیقه به داوطلب زمان داده خواهد شد تا پاسخ های خود را به پاسخنامه منتقل کند اما در آزمون کامپیوتری به دلیل اینکه پاسخ ها مستقیماً وارد کامپیوتر  می شوند 2 دقیقه زمان جهت بررسی  پاسخ ها و ارسال پاسخنامه زمان داده می شود.

تفاوت دیگری که در آزمون کامپیوتری نسبت به کاغذی وجود دارد این است که در روش آزمون کامپیوتری نتایج زودتر مشخص می شوند زیرا در آزمون کتبی اعلام نتایج 13 روز طول میکشد تا کارنامه صادر شود اما در آزمون کامپیوتری بین 5-3 روز زمان لازم است.

 

 ویژگی های مهم آزمون آیلتس کامپیوتری:

روش کامپیوتری به شما امکانات بیشتری نسبت به کاغذی می دهد

در بخش Listening :

  • استفاده از کلید TAB برای جابجایی بین قسمت های مخلتف
  • سادگی بیشتر در انتخاب پاسخ ها ( به کمک drag و drop برخی از سوالات را می توان پاسخ داد) و برخی از سوالات را توسط تایپ کردن یا انتخاب داخل باکس می توان انتخاب کرد.

در بخش Reading :

  • می توانید از گزینه های copy و paste استفاده کنید
  • امکان highlight کردن متن را دارید
  • امکان تنظیم کردن اندازه فونت متون را دارید
  • متون در سمت راست و سوالات در سمت چپ قرار دارند که سبب سادگی در پاسخگویی به سوالات خواهد شد

در بخش Writing :

  • دیگر نیازی به شمارش دستی کلمات نوشته شده خود ندارید کامپیوتر برای شما محاسبه خواهد کرد
  • به سادگی و بدون نیاز به پاک کن می‌توانید متن خود را ادیت کرده و عملیات cut, copy, paste را انجام دهید

مشکلات یا معایب احتمالی  در روش کامپیوتری آزمون آیلتس چیست؟

داوطلب باید مهارت مناسبی در تایپ کردن داشته باشد در غیر این صورت ممکن است در مدیریت زمان آزمون دچار مشکل شود.همینطور صفحه نمایش دقیقاً در زمان مقرر قفل خواهد شد و هیچ گونه فرصتی بعد از آن وجود نخواهد داشت.

نکته اساسی در هر دو روش این است که باید با مطالعه منابع و کتب مناسب آیلتس  سعی در ارتقای مهارت های زبانی خود داشته باشید

آیا روش آزمون کامپیوتری به عنوان یک روش فراگیر در آینده معرفی خواهد شد؟

برای آن دسته از داوطلبان که رابطه خوبی با کامپیوتر ندارند و یا نمی توانند به خوبی در آزمون با این روش به سوالات پاسخ دهند جای نگرانی ندارد چون مرکز آیلتس تهران هر دو روش کتبی (کاغذی) و کامپیوتری را در تقویم آزمون های خود قرار می دهد و داوطلبان می توانند روش دلخواه خود را رزرو کنند. در مقابل این صحبت  باید گفت افرادی که زمان کمتری جهت ارایه کارنامه خود به مراکز آکادمیک دارند با توجه به اینکه ممکن است افراد شرکت کننده در آزمون کامپیوتری در حال حاضر کمتر باشند امکان رزرو در زمان های نزدیک تر وجود خوااهد داشت و ضمنا با توجه به کوتاه تر بودن زمان اعلام نتیجه آزمون روش کامپیوتری می تواند گزینه مناسبی برای این دسته از داوطلبان باشد.

منبع

The IELTS Computer Based Test Guide

دیدگاهتان را بنویسید