با سلام

در این بلاگ قصد دارم به شما کمک کنم تا بتوانید در خصوص آمادگی آیلتس بهتر برنامه ریزی کنید یا بهتر بتوانید با برنامه ریزی دقیق برای این آزمون آماده شوید.

اول از همه باید بدانید که برنامه ریزی درسی، با توجه به شرایط هر فرد متفاوت هست و هر شخصی باید با در نظر گرفتن شرایط زندگی و حتی تحصیلی خود، برنامه ریزی جداگانه ای داشته باشد.

قبل از برنامه ریزی، باید بدانید که آیلتس چیست و از چه بخش هایی تشکیل شده و حتی نحوه پاسخ دهی به سوال های هر مهارت چگونه است.برای آشنایی با این بخش می توانید بلاگ آیلتس چیست؟ را مطالعه کنید.

در ادامه برای شما نحوه یک برنامه ریزی استاندارد آزمون آیلتس را برای شما آورده ام.

  • برای خود هدف مشخص کنید

حتماً می دانید که بدون داشتن هدف نمی توان انتظار یک برنامه ریزی درست مطالعاتی را داشت به همین دلیل، اولین مرحله از برنامه ریزی برای آیلتس تعیین هدف است به این معنی که باید بدانید حد نصاب نمره آیلتس و یا نمره Overall  دانشگاه یا مرکز علمی ای که قصد ادامه تحصیل در آن را دارید چه نمره ای است. آگاهی از پاسخ این سوال به شما در مشخص کردن هدف کمک زیادی می کند.

  • نقاط ضعف خود را شناسایی کنید

بدون آگاهی از نقاط ضعف نمی توانید تشخیص دهید چگونه باید برنامه ریزی کنید. برای این منظور یکی از بهترین راهکارها، شرکت درآزمون های آزمایشی آیلتس استانداردی است که کاملاً مشابه آزمون اصلی برگزار می شوند. راه دیگر شرکت در کلاس های آموزشی آیلتس و یا مطالعه کتاب های استاندارد آیلتس است. از آنجایی که کتاب های کمبریج بر اساس تست های آزمون آیلتس طراحی شده اند، جزو استانداردترین منابع برای آمادگی آزمون می باشند. در نظر داشته باشید که با Self Study فقط بخش های Listening و Reading را طبق پاسخنامه می توانید تحلیل کنید و برای بخش های Speaking و Writing نیازمند یک استاد هستید تا بتوانید نقاط ضعف خود را تشخیص و تحلیل کنید.

 

باید این موضوع را مد نظر داشته باشید فقط با تمرین و تست های مکرر است که می توانید نقاط ضعف خود را شناسایی کنید. به طور مثال به کمک تست زدن می توانید تشخیص دهید چه نوع سوالاتی را در مهارت Listening و یا Reading مشکل دارید و باید در برنامه مطالعاتی خود بیشتر بر روی آنها وقت بگذارید.

 

  • برنامه روزانه و هفتگی تنظیم کنید

این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است، ابتدا باید اوقات فراغت و زمان آزاد خود را مشخص کنید، به این دلیل که باید به شکل روزانه و هفتگی برنامه ریزی داشته باشید. به عنوان مثال اگر کارمند هستید شاید نتوانید بیشتر از روزی 2 ساعت در طول هفته را برای مطالعه آیلتس وقت بگذارید ولی می توانید آخر هفته ها تایم بیشتری را به تست زنی و تمرین اختصاص دهید. یا اگر شاغل نیستید و زمان آزاد بیشتری دارید، احتمالاً بهتر می توانید برای مطالعه و تست زدن برنامه ریزی کنید.

موضوع مهمی که باید به آن توجه کنید زمان باقیمانده تا روز آزمون است. در واقع باید بدانید کی قرار است نمره خود را به دانشگاه ارائه دهید تا بتوانید برمبنای آن برای انتخاب تاریخ و شرکت در آزمون برنامه ریزی و مطالعه کنید.

ما در یک بلاگ جداگانه برنامه ریزی زمانی برای انتخاب تاریخ آزمون آیلتس را توضیح داده ایم که می توانید آن را از اینجا مطالعه کنید.

  • برنامه را انجام دهید

زمانی که برنامه هفتگی و روزانه خود را بر اسا هدف، نیاز، زمان و توانایی هی خود مشخص کردید باید آن را مرحله به مرحله اجرا کنید. توجه داشته باشید ممکن است در طول اجرا برنامه بعضی از روزها نتوانید به برنامه عمل کنید، نگران نباشید این روند طبیعی است اما باید سعی کنید برنامه از ریل اصلی خود خارج نشود.

  • اگر برنامه کار نمیکند آن را تغییر دهید و برنامه جدید را دنبال کنید

اگر پس از مدتی متوجه شدید که برنامه ریزی انجام شده به خوبی باعث افزایش مهارت های شما نمیشود و یا خسته می شوید و یا زمان اجرای آن را ندارید باید کل مراحل را از اول انجام داده و واقع بینانه تر یک برنامه جدید برای خود بنویسید و هر قدر که بر اساس واقعیت های خود برنامه ریزی کنید درصد اجرای آن بیشتر خواهد بود.

سخن آخر

سعی من در این بلاگ روشن کردن راه های کلی برای برنامه ریزی استاندارد برای شما بوده است. حتماً در ابتدا از نمره مورد نیاز خود آگاه شوید و سپس با توجه به روند و برنامه زندگی خود اقدام به برنامه ریزی آموزشی نمایید. استفاده از مشاوران باتجربه همیشه میتواند کمک موثری به پیشرفت آموزش شما بکند. برای آگاهی از شرایط مشاور خوب و باتجربه سری به بلاگ مشاوره برای آزمون آیلتس بزنید.  اگر تجربه ای از برنامه ریزی برای آزمون آیلتس دارید حتماً با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید