اولین و مهم‌ترین گام برای یادگیری زبان‌های مختلف، انتخاب یک آموزشگاه و استاد خوب است. استاد خوب می‌تواند کاری کند که راه صد ساله را در یک شب بروید؛ یعنی کاری کند که روند یادگیری و پیشرفت شما در یادگیری یک زبان با سرعت بیشتری پیش برود و روند صعودی را طی کنید؛ اما چگونه می‌توانیم یک استاد خوب را تشخیص دهیم؟ بهترین آموزشگاه زبان یا بهترین استاد زبان خوب را چگونه پیدا کنیم؟ عوامل مهمی در انتخاب یک کلاس یا یک مدرس خوب زبان موثر هستند که در ادامه به بررسی این مسئله می‌پردازیم و کنار شما هستیم تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

یک معلم زبان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای اینکه بتوانید یک کلاس یا استاد خوب انتخاب کنید راه سختی پیش رو ندارید؛ تنها کافیست به چند مسئله و فاکتور مهم و کلیدی توجه کنید و بعد وارد عرصه انتخاب شوید. در این بخش ویژگی‌های یک استاد خوب را بیان می‌کنیم تا بتوانید بر اساس آن‌ها یک کلاس زبان خوب و یا یک معلم حرفه‌ای در این زمینه را تشخیص دهید:

توجه به مکالمات، مهارت و تسلط بر قواعد زبان

یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین مهارت‌های یک مدرس زبان، لهجه، طرز صحبت، مسلط بودن به مکالمه و قواعد زبان است. بد نیست قبل از ثبت‌نام در یک موسسه و یا انتخاب یک مدرس خوب از شاگردان قبلی پرس‌وجو کرده و نظر افراد دیگر را جویا شوید تا از شیوه مکالمه، دایره لغات و تدریس وی اطلاعاتی کسب کنید. آیا تسلط و اعتماد به نفس دارد؟ آیا رزومه کاری قوی دارد؟ توجه به این مسائل می‌تواند شما را در انتخاب بهترین کلاس زبان یا بهترین مدرس زبان یاری کند.

توجه به روش تدریس و بکارگیری شیوه‌های خاص و به روز

قدم دوم برای انتخاب یک کلاس یا استاد خوب زبان، توجه به شیوه تدریس است. باید ببینید که مدرس از چه شیوه‌هایی برای یادگیری بهتر دانش‌آموزان استفاده می‌کند؟ یک مدرس خوب فردی‌ست که در کنار بکارگیری شیوه‌های خاص خود، به برنامه‌ریزی برای آزمون آیلتس نیز تسلط داشته باشد و طوری آموزش دهد تا بتوانید در آینده برای شرکت در چنین آزمونی آمادگی کافی را داشته باشید.

داشتن صبر و حوصله در یادگیری

فرقی نمی‌کند که خودتان قصد یادگیری زبان خاصی را دارید و یا کودکتان را می‌خواهید در یک موسسه ثبت نام کنید؛ به هر حال این قدم به ویژه برای کودکان باید حائز اهمیت باشد. یک معلم خوب باید با صبوری در کنار شاگردان بماند و پا به پای آن‌ها قواعد و دستور زبان، مکالمه یا Speaking، نوشتن یا Writing و… را آموزش بدهد.

انعطاف‌پذیری و تخصص کافی در آموزش به گروه‌های سنی مختلف

فراموش نکنید که گروه‌های سنی مختلفی با اهداف متنوع به یادگیری زبان مشغول می‌شوند. یک استاد خوب زبان باید این مسئله را بداند و طوری تخصص داشته باشد که به هر گروه سنی به شیوه‌ای مناسب آموزش دهد. از طرفی به هدف افراد توجه کند. هدف شما برای یادگیری زبان چیست؟ اگر هدف شما شرکت در آزمون آیلتس و مهاجرت است؛ مدرس شما باید راه‌های موفق شدن در آزمون آیلتس را به شما آموزش دهد و یا کتاب‌ها و منابع مفید برای آیلتس را به شما معرفی کند.

بکارگیری روش‌های مختلف برای یادگیری

شاید تصور کنید یک دبیر زبان تنها باید به کتاب‌های آموزش زبان بسنده کند؛ اما در حقیقت اینطور نیست. مسلما انتظارات شما از بهترین موسسه آزمون آیلتس داشتن چنین معلم‌هایی نیست. بهترین اساتید زبان انگلیسی در ایران افرادی هستند که در کنار کتاب‌های آموزشی، دایره لغات دانش‌آموزان را ارتقاء دهند و از فیلم و ویدیوهای زبان اصلی به منظور بهبود Listening یا Speaking استفاده کنند.

طراحی آزمون‌های مناسب

طراحی آزمون‌ها باید به شیوه‌ای باشد که به شما در آماده شدن برای آزمون آیلتس کمک کند. این آزمون شامل محک زدن مهارت‌های شنیداری، دیداری، نوشتاری و گفتاری است و درجه سختی آن نیز می‌بایست متناسب با گروه سنی تعیین شود. یکی از ویژگی‌های یک معلم زبان خوب توجه به همین مسئله و آماده کردن افراد برای آزمون‌های مهم زبان است.

برنامه‌ریزی خوب و اصولی برای کلاس‌ها

یک کلاس یا آموزشگاه خوب، بر طبق برنامه‌ای اصولی به شاگردان آموزش می‌دهد و برای هر کلاسی که برگزار می‌شود هدف معینی دارد. به طور مثال بیشتر معلم‌های زبان حرفه ای و یا آموزشگاه‌های خوب، کلاس‌هایی جداگانه برای مکالمه، تماشای فیلم و ترجمه ( Listening) و گرامر دارند و هر جلسه بر اساس برنامه‌ریزی روی یک مسئله بیشتر کار می‌کنند. برنامه‌های کلاس یک آموزشگاه یا یک معلم را قبل از ثبت‌نام مشاهده کنید و ببینید چه چیزهایی فراتر از کتاب و گرامر به شما آموزش می‌دهند و آیا بر اساس برنامه‌ریزی اصولی برای یادگیری بهتر پیش می‌روند یا خیر!

بکارگیری منابع درست با بار علمی بالا در راستای هدف شما

هدف خود را در نظر بگیرید و از دید هدفی که دارید به آموزشگاه یا مدرس نگاه کنید؛ به طور مثال اگر هدف شما مهاجرت باشد، باید زیر و بم یک زبان را از نظر مکالمه یاد بگیرید. در هنگام تحقیق در این خصوص، ببینید که آیا آموزشگاه یا مدرس مربوطه منابع حرفه‌ای و درستی را بکار می‌گیرد یا خیر؟ از چه کتاب‌هایی استفاده می‌کند؟ آیا آزمون‌های خاص در راستای قبولی در آیلتس یا بهبود سریع مکالمه برگزار می‌شود یا خیر؟ بار منابع علمی را دست کم نگیرید و به دوره‌ها و کتاب‌هایی که برای آموزش به کار می‌برد دقت کنید.

مدیریت ظرفیت کلاس‌ها

به طور کلی راندمان یک کلاس با تعداد شاگردان آن ارتباط مستقیم دارد. بدین معنا که کلاسهای شلوغ معمولاً راندمان پایینتری از کلاسهای با جمعیت کمتر دارند. یکی از دلایل آن متوسط زمانی است که مدرس کلاس میتواند برای هر دانش آموز صرف کند. این خصیصه را همیشه به عنوان یک فاکتور در نظر بگیرید و قبل از شرکت در کلاس از تعداد شرکت کنندگان آن حتماً آگاهی داشته باشید.

ارتقای دایره لغات فراتر از سطح کتاب

یادگیری لغات بیشتر در زبان مساوی‌ست با موفقیت بیشتر! هر چقدر دایره لغات شما بیشتر باشد و اصطلاحات بیشتری را یاد بگیرید، کار شما آسان‌تر می‌شود و در این راستا موفق‌تر هستید. برخی از اساتید یا کلاس‌های خوب آموزش زبان، در کنار آموزش‌های متداول در سطح کتاب، در پایان کلاس لغاتی اضافه همراه با مثال به شما آموزش می‌دهند که این مسئله بسیار مفید واقع می‌شود؛ بنابراین توجه به این فاکتور را فراموش نکنید.

کلام آخر؛ راهکارهای پیدا کردن بهترین معلم و آموزشگاه زبان

در این بخش با مهم‌ترین ویژگی‌های معلم زبان خوب آشنا شدید. با این تفاسیر می‌توانید با کمی تحقیق به بهترین آموزشگاه زبان در تهران و سایر شهرستان‌های کشور مراجعه نمایید و از طریق پرس‌وجو از شاگردهای قبلی و مطالعه رزومه مدرس مربوطه تشخیص دهید که معلم در کار خود حرفه‌ای هست یا خیر. اگر بخواهیم یک جمع‌بندی کلی از راهکارهای پیدا کردن معلم یا کلاس خوب ارائه دهیم می‌توانیم موارد زیر را عنوان کنیم:

  1. یک استاد زبان خوب دایره لغات فو‌ق‌العاده ای داشته و در مکالمه (Speaking)، گرامر (Grammar)، نوشتاری (Writing) حرفی برای گفتن دارد.
  2. از روش های بروز و جالب برای آموزش استفاده کرده و فقط به کتاب بسنده نمی‌کند.
  3. صبر و حوصله بالایی در آموزش دارد.
  4. آزمون‌های مناسب برای یادگیری بهتر و پیشرفت در روند یادگیری طراحی کرده و شما را برای آزمون آیلتس آماده می‌کند.
  5. برنامه‌ریزی دقیق و جالبی برای آموزش داشته و برای پیشرفت در هر مهارت به صورت جداگانه زمان‌بندی می کند.
  6. از منابع درست و اصولی استفاده می کند تا شما سریع‌تر پیشرفت کنید.
  7. در نهایت آموزشگاه خوب در هر کلاس تعداد نفرات کمی قرار می دهد تا استاد بتواند برای همه به خوبی وقت بگذارد.

چنانچه نیاز به کسب مشاوره رایگان دارید با کارشناسان و مشاورین آیلتس تهران در تماس باشید.

منبع:

englishcollege.com

دیدگاهتان را بنویسید