در این روزهای سخت قرنطینه که بیشتر از هر موقع دیگر تحت فشار و نگرانی هستیم، تلف شدن وقت و از دست دادن فرصت خیلی راحت میتواند اتفاق بیافتد. خانه نشینی طولانی فشار زیادی به روان هر کس می آورد، چه برسد به آنکه حالا کلاس ها و درس ها هم آنلاین شده.  درس خواندن و یادگیری هم در دوران قرنطینه اصلا کار ساده ای نیست. شاید دیگر خبری از سینما و مهمانی رفتن نباشد و حس و حال روزها و نگرانی های آن کار ما را کمی دشوار میکند. با همه این وجود راه دیگری جز فراگیری برای ما وجود ندارد. برای همین بد نیست که در ادامه 7 روش برای مطالعه و درس خواندن راحت تر و بهینه تر در دوران کورونا و تحت قرنطینه خانگی را که با استفاده از منابع معتبر گردآوری کرده ایم را بخوانید :

1. جایی ثابت برای درس خواندن پیدا کنید

شاید پیدا کردن جایی دنج به خاطر حضور شلوغ و دائمی خانواده کار راحتی نباشد ولی گوشه ای خاص و ترجیحا ساکت و خلوت را برای خودتان انتخاب کنید و همه وسایل لازم برای درس خواندن مثل لپ تاپ، مارکر، کتاب، خودکار، دفتر و هر چیزی که لازم است را  اطرافتان بگذارید. در صورت امکان این مکان را ثابت نگه دارید. البته که این کار برای همه ممکن نیست، به ویژه برای والدینی که احتمالا مجبورند روزها را با بچه ها بگذرانند و شب ها مشغول درس شوند. در این صورت سعی کنید نشانه های خاصی در میان وسایلتان داشته باشید تا حتی اگر هر روز جای متفاوتی کمپ میزنید حس مناسب حال و هوای درس خواندن بهتان بدهد.

فراموش نکنید که همیشه گوشه دنجتان را مرتب نگه دارید. منظم ماندن موقع درس خواندن یا کار کردن در خانه اصلاً کار ساده ای نیست، ولی نظم محل درس خواندن هم تمرکزتان را بالا میبرد و هم بازدهیتان را افزایش میدهد پس جزو الویت ها قرارش دهید.

2. به خودتان جایزه بدهید

اگر موفق شدید تمرکزتان را برای مدتی که در نظر داشتید حفظ کنید و بازدهی خوبی داشتید حتما به خودتان جایزه بدهید. جایزه میتواند تماشای قسمتی از سریال محبوبتان، چرتی کوتاه، یا خوردن آن کیک خامه ای باشد که به خودتان اجازه خوردنش را نمیدادید. جایزه باعث می شود تا رفتارهای مثبت شما سریعتر و بهتر تبدیل به عادت شوند و به بیشتر شدن تمرکزتان در حین درس کمک کند.

3. برنامه ریزی کنید

در این روزهای قرنطینه خیلی ها باید درس هایشان را از طریق ویدیوهایی دنبال کنند که بعضیشان را میتوانند بعداً هم ببینند. عده ای دیگر هم البته به صورت آنلاین در کلاس ها شرکت میکنند (در این مورد در پست های بعد مفصل توضیح خواهیم داد). تماشای این نوع ویدیوها و یا شرکت در کلاس آنلاین را حتماً در مکان مخصوص درس خواندتان انجام دهید و هرگز در حین انجام دادن کار دیگری مشغولشان نشوید. دیدن این ویدیوها در حین خوردن غذا، یا ولو شده روی تخت، اهمیتشان را در ذهنتان پایین میاورد و از ارزش ذهنی عادت شما میکاهد.

باید همواره حواستان باشد که درس ها و موضوعات مختلف، سطح تمرکز متفاوتی میطلبند، پس باید با دقت برای هر درس و نوع آن، حال انجام دادن تمرین باشد یا خواندن کتابی درسی، دیدن ویدیو و یا حضور در کلاسی آنلاین، از پیش برنامه ریزی کنید و هر کدام را در زمان درستی انجام دهید (در این مورد هم  پست های آینده حرف خواهیم زد).

4. نزدیک به واقعیت هدفگذاری کنید

مراقب باشید تا اهدافی را برای درس خواندتان در نظر بگیرید که بتوانید واقعا بهشان دست پیدا کنید. سه ساعت درس خواندن مستمر برای امتحان آیلتس در روز، آن هم در حینی که خانه داری میکنید و شغل آنلاینتان را هم انجام میدهید عملا غیر ممکن است. یادتان نرود که سنگ بزرگ نشانه نزدن است. در ای رابطه پیشتر در اینجا مفصلا صحبت کرده ایم.

5. روابط اجتماعیتان را حفظ کنید

اگر در خانه و با خانواده زندگی میکنید با آن ها صحبت کنید و آن ها را در جریان برنامه های درسی خود قرار دهید تا بتوانند به تناسب، شرایط بهتری را برایتان محیا کنند. از طرف دیگر روابطتان را با دوستان درسیتان، خواه محیط دانشگاه، خواه کلاس زبان، مدرسه یا چیزهای دیگر به صورت آنلاین پی بگیرید. طبیعی است که چیزی جای روابط حضوری را نخواهد گرفت ولی روابط اجتماعی جزوی از ذات ما است و باعث خواهد شد شرایط قرنطینه در ذهنتان عادی تر جلوه کند و به آرامش لازم برای درس خواندن برسید. در کنار این ها دوستان و استادان شما میتوانند کمک حال شما در درس ها باشند.

6. کمک بخواهید

همه از جمله استادان و دوستانتان هم در قرنطینه هستند و اکثرشان حاضرند تا در صورت گرفتار شدنتان در موضوعی خاص به کمکتان بیایند. پس از لاکتان بیرون بیایید و اگر مشکل درسی ای داشتید حتما با دوست یا استادتان مطرح کنید. از کمک گرفتن از گوگل هم غافل نشوید که دوای هر دردی است.

7. امید داشته باشید

پندمیک ها پیشینه طولانی دارند ولی همه آن ها تمام می شوند. کورونا هم از این قاعده مستثنی نیست. پس به جای اینکه زانوی غم بغل بگیرید و روزهای پیش رویتان را تلفِ افکار نا امید کننده و تاریک کنید، بهتر است سعی کنید مثل دوران پیش از کورونا و حتی بیشتر به درس خواندن بپردازید.مطمئن باشید این دوران تمام خواهد شد، پس تمرکز کنید تا بتوانید آرزوهایتان را شفافتر و نزدیکتر ببینید. تبدیل کردن تهدید کورونا به فرصت یادگیری بهترین کاری است که در دوران قرنطینه از ما بر می آید.

این ها راهکارهایی بودند که میتوانند کمک کنند حالا که در خانه محبوس شده ایم، حس بد تلف کردن خود و وقت ازمان دور شود. شما هم اگر راهکاری جز این ها به ذهنتان میرسد که به شما کمک کرده یا میتواند برای دیگران مفید باشد برای ما بنویسید.

 

منابع:

6 دیدگاه

  • ممنون از مطلبتون

  • سلام
    اگر میخواید مطالعه تون رو مرتب کنید حتما و حتما برنامه study room رو نصب کنید ، خیلی برنامه عالی ای هست

  • من نمراتم ۱۹و۲۰ هست من با محتوای درس مشکل دارم و علاقه ندارم با این حال جزو نفرات برتر کلاس هستم ولی هر چه کلاس بالاتر میرم درسم بد تر میشه و این منو نگران کرده لطفاً کمکم کنید

    • سلام فکر میکنم بد نباشه با بخش مشاوره موسسه ما تماس بگیرید و در این زمینه درخواست راهنمایی کنید.

  • من در زمینه ریاضی خیلی بد هستم

    ممنون میشم کمک م کنید

    • ببخشید متوجه منظورتون نمیشم. منظورتون از اینکه در ریاضی بد هستید چیه؟ این به آزمون آیلتس شما چطور مربوط میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید