تعداد بسیاری از ثبت نامهای آزمون آیلتس به دلایل تحصیلی مانند تحصیل در خارج از کشور میباشد. تحقیق و دانش اولیه برای اقدام به تحصیل در خارج از کشور بسیار مهم است و از طرف دیگر کانادا مقصد اولیه برای بسیاری از دانشجویان ایرانی نیز هست. برای همین در ادامه بخش یکم مربوط به مهاجرت تحصیلی به کانادا را برای شما آورده ام  و امید دارم که بتوانم به شما در این زمینه کمکی کرده باشم.  اگر سوال و نکته ای هم دارید حتماً برای من کامنت بگذارید.

کانادا کجاست؟

همانطور که میدانید کانادا در شمالی ترین نقطهٔ قاره آمریکا واقع شده است. مساحت این کشور 9.89 میلیون کیلومتر مربع و در حدود 6 برابر ایران است. کانادا دومین کشور بزرگ جهان بعد از روسیه شناخته میشود. پایتخت این کشور اتاوا است و بزرگترین شهرهای آن تورنتو، مونترال و ونکوور می‌باشد. جمعیت این کشور حدود ۳۸ میلیون نفر است و زبانهای رسمی‌ در این کشور انگلیسی‌ و فرانسوی است.

اگرچه اغلب کانادا را به آب و هوای سرد و خشن میشناسیم ولی‌ جدا از این مناطق سرد در بخشهای جنوبی کانادا آب و هوای معتدل تری هم وجود دارد که به عنوان بهترین مناطق از نظر آب و هوایی برای زندگی‌ شناخته میشوند. شهرهایی مانند ویندسر و ونکوور به دلیل داشتن آب و هوای معتدلتر و بهتر معروفند و هزینه زندگی در آنها به نسبت شهرهای دیگر بالاتر است. کانادا یکی از بزرگترین کشورهای مهاجرپذیر دنیاست.

مقاطع تحصیلی‌ دانشگاه‌های کانادا

  • کالج : حداقل ۲ سال یا ۴ تا ۶ ترم کامل تحصیلی‌
  • لیسانس: بین ۴ تا ۵ سال یا حدود ۸ ترم کامل تحصیلی‌
  • تحصیلات تکمیلی قبل از فوق لیسانس: کمتر از ۱ سال و یا ۱ یا ۲ ترم تحصیلی‌
  • فوق لیسانس: حدود ۱ تا ۳ سال، و یا ۳ یا ۹ ترم کامل تحصیلی‌
  • دکترا: بین ۴ تا ۶ سال

در سالهای اخیر به دلیل برنامه های‌ آکادمیک و کیفیت بالای دانشگاهها، کانادا به بزرگترین مقصد مهاجرت تحصیلی‌ تبدیل شده است. یکی‌ از دلایل اصلی‌ تحصیل در خارج از کشور، مهاجرت و پیدا کردن کار و اقامت دائم بعد از دوران تحصیل است. اگرچه این کار در خیلی‌ از کشورها به نسبت مشکل است اما در کانادا مهاجرت تحصیلی‌ مورد استقبال و تشویق قرار می‌گیرد.

انتخاب دانشگاه در کانادا

پس از انتخاب رشته قدم دوم انتخاب دانشگاه است. بیش از 600 انستیتو آموزشی (دانشگاه و کالج) در کانادا ثبت شده اند و حال نوبت این است که ببینید کدام دانشگاه‌ها رشته مورد نظر شما را ارائه میدهند، مکان آن دانشگاهها کجاست، چه امکاناتی به شما ارائه میدهند، هزینه هرکدام چقدر است، آیا خوابگاه دارند یا ندارند و نظرات دیگر دانشجو‌یان نسبت به تحصیل در آن دانشگاهها چیست؟

هزینه دانشگاه از نکات بسیار مهم برای انتخاب دانشگاه است. قبل از اینکه هر تصمیمی بگیرید برای انتخاب دانشگاه باید بودجه خودتان را در نظر بگیرید و با شرایط دانشگاه انتخابیتان تطبیق دهید. هزینه هایی که باید در نظر بگیرید غیر از هزینه دانشگاه، هزینه اقامت، رفت و آمد، کتاب، غذا و هزینه‌های جانبی می‌باشد. شهریه دانشگاه‌ها در کانادا نسبت به آمریکا و انگلیس پایین تر است. در سال تحصیلی 2020- 2019 شهریه دانشگاه‌‌های کانادا برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی به‌طور متوسط حدود 20,000$ تا 30,000$ دلار کانادا در سال است. دوره‌های هنر و علوم انسانی کم‌هزینه‌تر هستند و رشته‌های مهندسی و پزشکی هزینه متوسط بالاتری در حدود 33,000$ دلار کانادا دارند. شهریه دوره‌های کسب و کار و مدیریت از متوسط پایین‌تر و حدود 27,000$ دلار کانادا هستند.

شروط پذیرش دانشگاههای کانادا

دانشگاههای کانادا شرط گذراندن 12 سال تحصیلی و اخذ دیپلم، دبیرستان را برای ارائه پذیرش دارند. بعد از پایان دبیرستان و یا در سال آخر باید مدارک خود را به دانشگاه مورد نظر خود ارسال کنید. معمولاً ارزیابی براساس نمرات سه سال آخر دبیرستان است. برای دانشجویان خارجی کسب مدرک پیش ‌دانشگاهی و معدل دیپلم و پیش ‌دانشگاهی بالای 14.5 ضروری است. یکی از ویژگی‌های دوره لیسانس در کانادا انعطاف­‌پذیر بودن این دوره است، این ویژگی باعث می­‌شود تا دانشجویان به راحتی رشته خود را بعد از مهاجرت تغییر دهند.

انتخاب رشته تحصیلی در کانادا فرق زیادی با ایران دارد، شما در ایران سدی به نام کنکور دارید، درحالیکه درکانادا چنین چیزی را برای تمام رشته ها  ندارید.  دانشگاه های زیادی در کانادا تورنتو، مونترال, ونکوور، آلبرتا و … وجود دارد و تنوع رشته در این دانشگاه ها زیاد است. مهمترین اصل در انتخاب رشته و دانشگاه  نمره زبان و معدل شماست . در صورتی که در دبیرستان معدل پایینی داشته باشید، میتوانید وارد کالج شوید. کالج ها در کانادا مدارک فنی ارائه می دهند و بعد از آن میتوانید وارد دانشگاه شوید.

نمرات آیلتس و تافل مورد نیاز

دانشگاهها و کالج‌های کانادا از استاندارد بالائی برخوردار هستند و تنها دانشجویانی را می‌پذیرند که دارای نمرات خوبی باشند. بطور کلی برای دوره لیسانس بایستی شرایط مورد نظر را داشته باشید: مثلا برای نمره زبان به احتمال زیاد به نمره تافل بین 220 تا 240 (CBT) و نمره آیلتس بین 6.0 تا 7.5 احتیاج دارید.

 

در بخش دوم توضیحات بیشتری در مورد هزینه های زندگی و تحصیل در کانادا و دیگر امور مربوطه به شما خواهم داد.

 

منابع:

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید