رشته‌های فنی و مهندسی‌ یکی‌ از پر طرفدارترین رشته های تحصیلی‌ در سراسر جهان هستند. به دلیل تحقیقات وسیعی که در این رشته ها صورت میگیرد معمولاً امکان گرفتن کمک هزینه تحصیلی (Fund) برای این رشته ها بویژه در مقاطع فوق لیسانس و دکترا بیشتر از دیگر رشته هاست. اگر قصد ادامه تحصیل در رشته های فنی و مهندسی کانادا را دارید، ابتدا باید در نظر داشته باشید که کدام دانشگاه شرایط پذیرش بهتری برای رشته شما را دارد و آیا توانایی پرداخت شهریه آن دانشگاه را دارید یا خیر؟

رشته‌های مهندسی‌ زیادی هستند که در سرتاسر جهان و کانادا پرطرفدار هستند مانند: مهندسی‌ کامپیوتر و‌ IT  ، مهندسی‌ رباتیک، بیوتک و مهندسی‌ مکاترونیک.

شهریه و نمره آزمون انگلیسی (IELTS, TOEFL, GRE)

در اکثر دانشگاه‌های کانادا بیشتر رشته‌های مهندسی‌ را دارند ولی‌ شهریه هر دانشگاه متفاوت است. به عنوان مثال شهریه University of Toronto برای تحصیل در رشته‌های مهندسی‌ حدود سالی‌ 60.000دلار است ولی‌ Queens university حدود سالی‌ 20.000دلار می‌باشد و هستند دانشگاه‌هایی‌ که رنکینگ های پائین تری دارند، هزینه تجصیل کمتری هم دارند که به طور مثال هزینه یک سال تحصیل در آنها حدود 10.000 تا 15.000 دلار در سال میباشد.

از مدارک لازم برای گرفتن پذیرش هر دانشگاه مدرک آیلتس آکادمیک است که نمره مورد نیاز برای هر رشته و دانشگاه متفاوت است. به طور میانگین برای تحصیل در رشته‌های علوم و مهندسی‌ در کانادا باید سعی‌ کنید نمری بین ۶.۵ تا ۷ آیلتس را داشته باشید.

یکی‌ دیگر از مدارک مهم برای افرادی که قصد تحصیل در مقاطع فوق لیسانس یا دکترا را دارند و خیلی‌ از دانشگاه‌ها ممکن است از شما بخواهند مدرک GRE است که این آزمون در ایران توسط موسسات مختلف و زیر نظر سازمان سنجش برگزار میشود. این آزمون کامپیوتری است و به دو صورت جنرال و سابجکتیو برگزار میشود، البته آزمون اصلی که دانشگاه ها از شما میخواهند آزمون جنرال است. مهارت های مختلفی مانند Analytical Writing ، Verbal Reasoning ، Quantitative Reasoning  و Assessment  از شما آزمون گرفته میشود. برای این آزمون حدود 4 ساعت زمان باید گذاشته شود و نمره مورد نیاز از این آزمون هم مانند آیلتس برای هر رشته و دانشگاه متفاوت است.

کمک هزینه تحصیلی (Fund)

اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس یا دکتری در رشته های علوم و مهندسی را دارید، بدانید که می توانید در بعضی از دانشگاه ها برای رشته های مختلف، فاند یا کمک هزینه تحصیلی دریافت کنید. از آنجایی که رقابت برای دریافت فاند در بین دانشجویان بسیار بالا هست، اولویت با کسانی هست که معدل بالا، مقاله های چاپ شده معتبر و نمره زبان بالایی داشته باشند. همچنین داشتن توصیه نامه از اساتید در دانشگاه های معتبر ایران و یا کانادا می تواند به شما شانس بیشتری دهد.

یکی از مزایای گرفتن ویزای تحصیلی کانادا این است که به شما همزمان اجازه کار کردن هم داده می شود. سایت های کاریابی زیادی هستند که برای پیدا کردن کار می توانید به انها مراجعه کنید. حتما سعی کنید که پروفایلی در سایت LinkdIn برای خود بسازید و رزومه تحصیلی و شغلی خود را در آن قرار دهید و آن را بروز نگهدارید. این سایت در پیدا کردن کار می تواند بسیار به شما کمک کند. در کانادا معمولاً هر استان نیازهای شغلی متفاوتی دارد، به عنوان مثال رشته مهندسی کشاورزی در استان ساسکاچوان به دلیل داشتن زمینهای کشاورزی زیاد در این استان مورد نیاز است.

در آخر در نظر داشته باشید قبل از درخواست پذیرش سایت دانشگاه را کاملاً مطالعه کنید و به تمامی مدارک مورد نیاز دانشگاه به طور کامل واقف باشید. اگر از یک دانشگاه پذیرش دریافت نکردید نگران نباشید همچنان تلاشتان را ادامه دهید و سعی کنید روزمه خود را در این فاصله قوی تر کنید که بتوانید شانس پذیرش خود را بالا ببرید.

 

 منابع:

دیدگاهتان را بنویسید