در چندین همایش حضوری و آنلاینی که در مورد مهاجرت تحصیلی و تحصیل در کانادا برگزار کردیم متوجه شدیم که سوالاتی به صورت مکرر از سوی شرکت کنندگان پرسیده میشود. از این رو به این فکر افتادیم که این سوالها و پاسخهای آنها در قالب چند بلاگ برای شما دوستان بیاوریم تا نه تنها جواب عزیزانی را که موفق به شرکت در همایش نشده اند را داده باشیم بلکه پاسخها را به صورت کتبی نیز در اختیار همه بگذاریم که بتوانند در هر زمانی به آن مراجعه کنند.

در بخش اول این بلاگ به 10 پرسش متداول شرکت کنندگان پاسخ میدهیم و در بخشهای بعدی به بقیه پرسشها پاسخ داده خواهد شد.

10 پرسش مهم در مورد تحصیل در کانادا

  1. شهریه های دانشگاه ها سالیانه هستند یا ترمی؟

معمولاً شهریه ها از طرف دانشگاه ها به صورت سالانه اعلام میشوند. اگرچه گاهی دیده شده که شهریه به صورت ترمی درج شده است. معمولاً دانشگاهها با گذاشتن اطلاعات لازم مشخص میکنند که شهریه سالانه یا ترمی است.

  1. آیا امکان کار همزمان با تحصیل در کانادا وجود دارد ؟

اگر دانشجوی تمام وقت باشید و دانشگاه شما این اجازه را به شما بدهد (در وبسایت دانشگاه نوشته شده است) امکان کار برای شما در داخل و یا خارج از محیط دانشگاه به شما داده میشود. دانشجویان بین المللی اجازه کار 20 ساعت در هفته در زمان دانشگاه را دارند و اجازه کار تمام وقت 40 ساعت در هفته در زمان تعطیلات مثل تعطیلات تابستانی را دارند.

  1. آیا میشود که با مدرک دولینگو برای پذیرش دانشگاهها اقدام کرد؟

با توجه به شرایط کرونا، و تعطیلی‌ خیلی‌ از سنتر‌های آیلتس در دنیا، برخی از دانشگاه‌ها نمره دولینگو را در حال حاضر میپذیرند، ولی‌ برای درخواست ویزا، توصیه میکنیم که آیلتس داشته باشید. بدون آیلتس احتمال رد شدن ویزا بسیار بیشتر است.

  1. چه مدارک زبان انگلیسی برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های کانادا مورد نیاز است ؟

برای گرفتن پذیرش داشتن مدرک تافل یا آیلتس برای دانشجویان الزامی است. نمره مورد نظر هر دانشگاه و هر رشته متفاوت است و باید از طریق وبسایت دانشگاه بررسی کنید.

  1. آیا امکان اقامت در کانادا بعد از پایان درس برای من وجود دارد ؟

در کانادا برنامه ای وجود دارد به نام “اجازه کار پس از تحصیل”. بیشتر دانشگاه های کانادا شامل برنامه اجازه کار بعد از تحصیل می شوند. بسته به طول مدت تحصیل شما، تا سقف سه سال برای شما این اجازه کار صادر خواهد شد. هر فرد تنها یکبار شامل این برنامه می شود. با تحصیل و کار کردن در کانادا شما می توانید با استفاده از برنامه های استانی و یا برنامه های مهاجرتی فدرال برای اقامت دائم کانادا درخواست بدهید. قابل ذکر است که عواملی مانند: سن، تحصیلات، سابقه کار و سطح زبان انگلیسی در موفقیت شما در برنامه های اقامت نقش اساسی دارند.

  1. آیا امکان کار کردن در کانادا برای کسی که به زبان انگلیسی به صورت کامل مسلط نیست وجود دارد ؟

بستگی به کاری که میخواهید انجام دهید دارد، ولی پیشنهاد میکنیم اگر سطح زبانتان پایین است حتماً زمانی را برای مطالعه و یادگیری زبان انگلیسی اختصاص دهید. به خاطر داشته باشید که کانادا کشوری عمدتاً انگلیسی زبان است و فقط در استان Quebec زبان رسمی فرانسوی است.  بنابراین شما برای برقراری ارتباط در هر صورت به زبان انگلیسی و یا فرانسوی نیاز دارید.

  1. آیا آزمون GMAT یا GRE  برای ثبت نام در دانشگاه ها اجباری است؟

برای رشته های مدیریت و مهندسی اکثر دانشگاه ها به این مدرک نیاز دارند. ولی معدود دانشگاه هایی هم هستند که نیازی به ارایه این مدرک برای گرفتن پذیرش ندارند.

  1. آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی در استان Quebec وجود دارد ؟

حدود 15 دانشگاه در استان Quebec وجود دارند . 3 دانشگاه McGill، Concordia، وBishop’s  از این لیست به زبان انگلیسی تدریس میکنند. بقیه دانشگاه هایی که در این استان قراردارند تدریس به زبان فرانسوی در آنها انجام میشود.

  1. چه مدارکی برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های کانادا لازم است ؟

هردانشگاه و هر رشته شرایطشان متفاوت است و مدارک متفاوتی نیاز دارند. شما ابتدا باید دانشگاه مورد نظر را پیدا کنید و مدارک مورد نیازی که برای پذیرش در رشته مدنظرتان لازم است را در وبسایت دانشگاه مشاهده نمایید. به طور کلی مدرک تحصیلی قبلی، ریز نمرات 3 سال آخر تحصیلی، نمره زبان انگلیسی (آیلتس یا تافل) و رزومه تحصیلی جزو مدارک اصلی هستند که دانشگاه از شما نیاز دارد.

  1. مهلت درخواست پذیرش دانشگاه ها در کانادا چه زمانی است ؟

دانشگاه های کانادا زمانهای متفاوتی برای درخواست پذیرش دارند که در سایت هر دانشگاه و دپارتمان مربوطه قابل مشاهده است.

 

منتظر سری دوم این بلاگ باشید. اگر سوالی دارید در زیر همین بلاگ مطرح کنید و یا با دفتر آیلتس تهران بخش مشاوره تحصیلی تماس بگیرید.

6 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید