علایم نگارشی در بخش نوشتاری زبان انگلیسی اهمیت زیادی داشته و به حفظ معنی و بهتر شدن متن کمک می‌کنند. ار آنجایی اینکه نوشته‌ها عناصر لحن و آهنگ را ندارند، درک مطلب سخت شده و از این رو به نظر میرسد که استفاده از علایم نگارشی به حل این مشکل کمک شایانی می‌کند.

در عصر ارتباطات با توجه به حجم بالای مکاتبات و مکالمات باید بتوانیم از اختصار و سرعت در بیان مطلب نهایت بهره را ببریم. اگر در شبکه‌های اجتماعی دقت کنید متوجه خواهید شد کاربران از Emojis (صورتک‌ها) برای بیان منظور و احساس خود به طرف مقابل استفاده می‌کنند که خود دلیلی برای نیاز بر اختصار در انتقال سریع خواسته و هدف در نوشته ها محسوب می‌شود.

اهمیت استفاده از علائم نگارشی در آیلتس

در این بلاگ آیلتس تهران برخی از موارد با اهمیت که بهتر است در نوشتار خود رعایت کنید؛ گفته می‌شود که می‌تواند به شما در کسب نمره بهتر کمک کند:

1- حروف بزرگ (A,B,C) و نقطه (.): ابتدای هر جمله با حروف بزرگ شروع و با نقطه تمام می‌شود.هر اسم خاص (نام شخص، مکان، ملیت، زبان) باید با حرف بزرگ شروع شود. با قرار دادن نقطه در جمله پایان جمله اعلام شده و به تصحیح کننده می‌گویید که قصد نوشتن جمله جدیدی را دارید. مثال:

Tehran is the capital of Iran.

2- کاما (,): کاربرد کاما در واقع مکث بین جملات است تا با ایجاد یک وقفه در جمله به مخاطب کمک کند تا در فهم معنی حمله دچار سردرگمی نشود مثال:

My brother is an intelligent, beautiful, young man.

3- سمی کلون (;): از نقطه ویرگول زمانی استفاده می‌شود که می‌خواهیم در انتهای یک جمله کامل اطلاعات اضافی بیاریم. در واقع بعد از پایان یک جمله کامل جهت اضافه کردن اطلاعات اضافی (extra information) می‌توان از نقطه ویرگول استفاده کرد.

We can go to the museum to do some research; Mondays are pretty quiet there.

4- کولون (:): به طور کلی، دو نقطه، برای جلب توجه مخاطب به آنچه که باید دنبال شود مانند یک توضیح یا یک لیست مورد استفاده قرار می‌گیرد

You may be required to bring many things:
sleeping bags
pans, utensils and
warm clothing.

5- آپستروف (‘): یکی از پرکاربردترین علایم نگارشی در انگلیسی آپستروف است که دو کاربرد متفاوت در جمله دارد: مخفف ها و بیان مالکیت.

در بیان مخفف‌ها جایی که یک اسم یا ضمیر با فعل ادغام می‌شود مانند

isn’t, hasn’t, hadn’t, didn’t, wouldn’t, can’t

در بیان مالکیت باید گفت، در بیشتر مواقع  با افزودن s’ به یک اسم، آن اسم حالت مالکیت به خود می‌گیرد.

Jonah’s painting is a spectacular one.

6- علامت تعجب (!): از علامت تعجب اغلب اوغات جهت بیان تاکید و یا بیان احساسات نویسنده در پایان جمله استفاده می‌شود. در نوشتار عامیانه ممکن است از دو علامت تعجب یا ترکیب علامت سوال و تعجب برای بیان هیجان استفاده شود؛ اما در Writing آیلتس از این ترکیب‌ها استفاده نکنید.

Tom, Look out!

7- علامت سوال (؟): از علامت سوال جهت پرسیدن سوال در انتهای جمله استفاده می شود و زمانی که از علامت سوال استفاده می‌کنیم نقطه در پایان جمله نمی‌آید؛ مانند نکته‌ای که وجود دارد این است که در نوشتار غیررسمی، برخی برای بیان شوک، اعتراض یا ناامیدی، علامت‌های تعجب را بعد از علامت سوال اضافه می‌کنند:

نکاتی درباره Punctuations در نوشتار رسمی

در ادامه برخی از نکات مهم علایم نگارشی توضیح داده شده‌اند تا بهتر اهمیت آن‌ها را درک کنید:

  • در استفاده از نقطه دقت کنید؛ چون وقتی جمله‌ای را تمام نمی‌کنید، ممتحن متوجه نمی‌شود که جمله از کجا شروع و کجا بسته می‌شود. به همین دلیل معنای متن به دلیل عدم انسجام تغییر می‌کند.
  • برخی از داوطلبان به جای استفاده از نقطه و پایان جمله، چندین بار از کاما استفاده کرده و جمله را تمام نمی‌کنند. همین اقدام منجر به طولانی شدن جمله می‌شود که یکی از نتایج آن مبهم بودن مفهوم جمله و ایرادات دستوری است.
  • در نوشتار رسمی با احتیاط از علامت تعجب و علائمی که بر بیان احساسات تاکید دارند استفاده کنید.
  • از کاما برای جدا کردن کلمات یا عباراتی استفاده می‌شود که می‌خواهیم آنجا مکث کنیم.
  • کاما برای علامت‌گذاری جملات غیرتعریف‌کننده استفاده می‌شود. چنین بندهایی معمولاً اطلاعات اضافی و غیرضروری را در مورد اسم یا عبارت اسمی به جمله اضافه می‌کنند.
  • در عبارات تعریف کننده از کاما استفاده نمی‌شود.
  • وقتی از گفتار مستقیم برای اولین بار در جمله استفاده می‌کنیم، قبل از بسته شدن علامت نقل قول از کاما استفاده می‌شود.
  • از خط تیره بیشتر در نوشتار غیررسمی استفاده می‌شود.

کلام آخر

دقت کنید استفاده مناسب از عبارات نگارشی سطح نوشتار شما را ارتقا داده و میتواند بر نمره شما تاثیر بگذارد؛ بنابرین با دقت نحوه استفاده از آنها را یاد بگیرید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم بلاگ ۷ اشتباه معمول در Writing Task 2 را مطالعه کنید.

 

منابع

ielts.idp.com

ebritishielts.com

دیدگاهتان را بنویسید