تمامی کسانی که با سیستم آموزشی چه به صورت آموزگار یا آموزنده سروکار داشته اند با دو روش یادگیری سنتی معلم و شاگردی و یا روش خودآموزی (Self Study) آشنایی کامل دارند. اما در واقع روش‌های گوناگونی برای فراگیری زبان وجود دارد. در این بلاگ ما سعی داریم روش سومی را نیز مورد بررسی قرار دهیم که دارای بازدهی بالایی بویژه برای بزرگسالان است.

Study Groups

Study Group ها در واقع گروهی از افرادی هستند که برای یادگیری یک مطلب یا موضوع مشخصی گرد هم می آیند و باهم شروع به یادگیری آن می‌کنند. فرق اصلی این روش با روش‌های معمول این است که هر عضو گروه، هم دانش آموز و هم آموزگار محسوب میشود. از آنجایی که من هنوز معادل فارسی خوبی برای واژه Study Groups پیدا نکردم در نتیجه ترجیح میدهم که در طول این بلاگ همچنان آن را Study Group خطاب کنم. اگر شما کلمه جایگزین بهتری دارید لطفاً برای من کامنت بگذارید.

اثرات مثبت مطالعه و یادگیری گروهی یک امر اثبات شده است و همه از بازدهی یادگیری گروهی آگاهی کامل دارند. در این بلاگ قصد داریم تا با نگاهی به رویکرد Study Group، اثرات مثبت آن را با شما عزیزان بازگو کنیم.

ابتدا باید پرسید تا به حال به روش یادگیری زبان خود دقت کرده‌اید؟ آیا زمانی که در یک گروه مطالعه هستید، بهتر یاد می‌گیرید یا زمانی که تنها هستید؟ در واقع در این خصوص برنامه‌ها و کتاب‌های زیادی ایجاد شده‌اند. در حینی که زبان آموزان در مسیر فراگیری زبان دوم قدم بر می‌دارند، این سوال برای آن‌ها پیش می‌آید که بهتر است زبان را به شکل تک نفره و فردی یاد بگیرند یا از سیستم یادگیری گروهی بهره برده و به شکل رسمی در کلاس آنرا فرا بگیرند و یا با دوستان خود به شکل گروهی تمرین کنند.

می‌توان اینگونه بیان کرد که یادگیری جمعی زبان برای آن دسته از داوطلبان خوب است که:

  • نیاز به ایجاد انگیزه بیشتر برای یادگیری زبان دوم دارند.
  • همراه بودن در جو یک گروه درسی و برقراری تعامل و گفتگو با دیگران را دوست دارند.
  • مایلند اشتباهاتشان توسط دیگران تصحیح شده  و ترجیح می‌دهند از سایرین سوال کنند تا اینکه وقت زیادی را جهت یافتن جواب صرف کنند.
  • سرعت یادگیری برایشان مهم است اما هنوز به اندازه کافی وقت برای یادگیری دارند (سرعت یادگیری در کلاس معمولاٌ بالاتر از Study Group است).

 * بخوانید: چرا تابستان بهترین زمان برای یادگیری زبان است

مزایای Study Group

در ادامه برخی از امتیازات Study Group ها را برای شما آورده ایم:

  • پشتیبانی

در نظر بگیرید زمانی که با دوستان خود مشغول مطالعه و یادگیری زبان انگلیسی در یک گروه می‌شوید در واقع یک فرصت خوب رفع اشکال و حمایت شدن را برای خود ایجاد کرده‌اید.

  • تعهدپذیری

در این گروهها شما موظفید که برای هر جلسه مطالعه کرده و تکالیف را انجام دهید. همچنین در زمانهایی که شما میبایست متن آموزش را تهیه کنید متعهد به ایجاد محتوای کلاس هستید.

  • تعامل پذیری بالا

تصور کنید بخواهید تنهایی زبان را مطالعه کنید؛ در این صورت نمی‌توانید با کسی تعامل برقرار کرده و تمرین کنید. به همین علت با روش Study Group فرصت تعامل گروهی و ارتباط با دیگران را خواهید داشت.

قطعاً زمانی که به شکل تعاملی و گفتگوی دو طرفه با دیگران صحبت کنید و بشنوید و پاسخ دهید، مهارت گفتاری و شنیداری خود را تقویت کرده‌اید. این به آن معنی نیست که مطالعه فردی ایراد دارد اما Study Group از مزیت ارتباط جمعی و تعامل دو طرفه برخوردار است. در واقع زمانی که در یک مبحث خاص با دیگران وارد مباحثه انگلیسی می‌شوید احتمال فراموش شدن لغات بکار رفته کمتر بوده و به یادگیری لغت کمک زیادی می‌کند.

  • یادگیری عادت‌های جدید مطالعه و یادگیری

یکی دیگر از مزیت‌های Study Group انگلیسی این است که عادت‌های یادگیری و مطالعه زبان دیگران را متوجه می‌شوید و می‌توانید استراتژی های مطالعاتی دیگران را استفاده کنید. به عنوان مثال در گروه مطالعه متوجه می‌شوید اگر بعد از مطالعه Reading چند مرتبه از روی آن بخوانید و لغات مهم را پیدا کرده و معادل انگلیسی را کنار آن یادداشت کنید سپس به حل تمرین بپردازید، نتیجه بهتری در یادگیری لغات و Reading خواهید داشت.

همچنین اگر در زمان گوش دادن به صدای Listening کلمات مهم (Keywords) را یادداشت کنید، بهتر پاسخ ها را متوجه خواهید شد. می‌بینید؟ حضور در سیستم Study Group زبان می‌تواند روش‌ها و عادت‌های مفید دیگران را به شما منتقل کند و شما انگار یک گام جلو خواهید افتاد.

  • افزایش انگیزه

زمانی که به شکل فردی انگلیسی را فرا می‌گیرید، ممکن است دچار افت انگیزه شده و چون نیروی محرکه خاصی برای تلاش بیشتر و خارج شدن از وضعیت کسلی ندارید، احتمال ضعیف شدن را خواهید داشت. اما در نقطه مقابل حضور در یک سیستم Study Group انگلیسی شانس بی‌انگیزه شدن را کاهش و در نقطه مقابل سبب افزایش انگیزه شما می‌شود چون در یک مسیر گروهی قرار می‌گیرید که همگی سعی دارند مهارت‌های زبانی خود را افزایش دهند.

نتیجه

همیشه می‌گویند: « برای آنکه چیزی را به خوبی یاد بگیری، سعی کن به دیگری آنرا آموزش بدهی! ». پرواضح است که آموزش یک موضوع، نیازمند تسلط بالای شما است. ابتدا باید به خوبی آن موضوع را یاد گرفته و در تلاش برای تحلیل آن باشید و سپس می‌توانید آن را به دیگری آموزش دهید.

در روش یادگیری Study Group شما بصورت از پیش تعیین شده، جلساتی دانش آموز و جلساتی آموزگار هستید. بصورت پویا و فعال، همگی افراد سعی در بهتر شدن خود و دیگران می‌کنند. اگر در جلساتی که آموزگار هستید، دچار خطا یا اشتباهی شوید، دیگران به خوبی نکته را گوشزد کرده و شما بیش از پیش موضوع درس را فرا می‌گیرید. یا در شرایط دیگر، بصورت گروهی امکان ارائه خلاصه درس یا توضیح نکات مهم به دیگر اعضا وجود دارد.

منابع:

10 Reasons Why You Should Form a Study Group

7 Benefits of Study Groups

دیدگاهتان را بنویسید