امنیت سایبری یکی از مواردی است که دانشجویان بین المللی حتماً باید به آن توجه داشته باشند چون در صورت سهل انگاری و بی توجهی می تواند سبب بروز مشکلات قانونی و به خطر افتادن حریم شخصی شود. این مسئله وقتی جدی تر می شود که در یک کشور خارجی با قوانین مشخصی زندگی می کنید.

به همین دلیل در آیلتس تهران  این بلاگ را جهت آموزش امنیت سایبری برای دانشجویان بین المللی ایجاد کرده ایم.

آیا تا به حال ایمیل اسپم دریافت کرده اید که اطلاعات شخصی شما را درخواست کند؟  پیوندهای مشکوک اینترنتی چطور؟ بدتر از آن، آیا تا به حال هک شده اید؟ باید بدانید، مهاجمان معمولاً برای به دست آوردن اطلاعات شخصی یا پول از تکنیک های زیادی استفاده می کنند.

استراتژی‌های امنیت سایبری که در ادامه گفته می شود می‌توانند به حفظ امنیت اطلاعات شخصی و دستگاه‌های الکترونیکی شما کمک کنند.

1- از یک آنتی ویروس مطمئن و معتبر استفاده کنید

فعالیت در فضای مجازی همواره با خطرات و تهدیدات امنیتی همراه است و یکی از این تهدیدات ویروس ها هستند. ویروس ها عملکرد های مخرب متفاوتی داشته و بسته به نوع متفاوت عمل می کنند. ویروس ها می توانند سبب کند شدن سیستم شوند ویا با تزریق کدهای مخرب به سیستم کاربر سبب سرقت اطلاعات و یا اخلال در عملکرد سیستم شوند. به همین دلیل اکیدا توصیه می کنیم که از یک برنامه ضد ویروس معتبر استفاده کنید.

  • بر روی درایو USB پسوردگذاشته و اجازه اتصال فلش بدون نصب بودن آنتی ویروس را ندهید.
  • از وبسایت هایی که نمی شناسید فایل دانلود نکنید.
  • بر روی لینک های ناشناس و نامعتبر که نمیشناسید کلیک نکنید، چون ممکن است باعث دانلود شدن فایل های مخرب بر روی سیستم خود بشوید
  • همیشه آنتی ویروس خود را به روز نگه دارید و از License معتبر استفاده کنید.
  • وارد سایت های نا معتبر و ناشناس نشوید.

 

2- پسورد های قوی و طولانی استفاده کنید

یکی از اشتباهات فاحشی که اکثر کاربران انجام می دهند استفاده از رمز عبور های ساده با تعداد کاراکتر پایین است. استفاده از پسورد های ناامن و کوتاه امنیت سایبری شما را بشدت کاهش می دهد چون به سادگی قابل تشخیص است. نرم افزارهای زیادی وجود دارند که به طور تخصصی بر روی حدس رمز عبور فعالیت داشته و هکرها از آنها برای حدس رمز عبور کاربران استفاده می کنند. لو رفتن رمز عبور کاربری دانشگاه، بانک و سایت های حساس می تواند منجر به سوء استفاده هکر ها از اطلاعات شما و حتی سرقت از حساب بانکی شود.

  • از رمز عبورهایی مانند 123456 یا abcdefg استفاده نکنید چون بسیار نا امن است و هکر ها اولین رمزی که تست می کنند این عبارتها هستند.
  • از کلمات و یا جملات معروف که بسادگی قابل حدس باشند استفاده نکنید.
  • رمز عبور خود را در اختیار کسی قرار ندهید.
  • از یک رمز عبور ترکیبی حرف بزرگ، حروف کوچک، اعداد و سمبل ها با حداقل 8 کاراکتر استفاده کنید.
  • برای هر سایت از یک رمز عبور مجزا استفاده کنید و از رمز عبور یکسان برای تمامی سایت ها استفاده نکنید چون با لو رفتن رمز عبور یکی از اکانت ها سایر اکانت ها نیز به خطر می افتد.
  • رمز عبور خود را در حافظه USB ذخیره نکنید چون با گم کردن آن دچار دردسر می شوید.
  • رمز عبور سایت های حساس و مهم مانند حساب های بانکی را در مرورگر ذخیره نکنید.
  • سعی کنید هر سه ماه یکبار رمز عبور های حساس و مهم خود را تغییر دهید.

3- مراقب کلاهبرداری (Scam) باشید

با توجه به اینکه درخواست پذیرش محبوبیت زیادی بین دانشجویان دارد کلاهبرداران و وبسایت های مخرب سعی بر سو استفاده از دانشجویان را دارند که باید هوشیار باشید. در حال حاضر سرویس های متعددی از دریافت بورسیه های جعلی وجود داشته که متاسفانه دانشجویان فریب آنها را خورده و خود را در معرض خطر قرار می دهند.

مواردی که کلاهبرداران برای فریب دانشجویان استفاده می کنند:

  • ارسال ایمیل های دعوت نامه در قالب شانس پذیرفته شدن در بورسیه دانشگاه ها که در ظاهر درست به نظر می رسد.
  • درخواست اطلاعات فردی جهت ارسال دعوت نامه بورسیه یا پذیرش دانشگاهها.
  • ایمیل های جعلی از طرف اساتید و دانشگاهه.ا

4- از کارت های شناسایی خود محافظت کنید

یکی دیگر از مواردی که در حفظ حریم خصوصی و افزایش امنیت سایبری برای دانشجویان بین المللی اهمیت بالایی دارد محافظت از کارت های شناسایی مهم مانند کارت دانشجویی، شماره پرونده پزشکی، شماره گواهینامه و اطلاعات حساب بانکی است. باید در نظر داشته باشید که این مدارک را در اختیار کسی قرار نداده و آنها را در فضاهای عمومی در فضای مجازی آپلود نکنید.

  • سعی کنید تا حد امکان در زمانی که به Wi-Fi عمومی متصل هستید با قرار دادن رمز عبور اجازه دسترسی به  کارت های شناسایی حساس خود ندهید.

5- از تایید دو مرحله ای ( 2FA) استفاده کنید

یکی از روش های ایمن و کارامد جهت جلوگیری از دسترسی غیر مجاز به داده های حساس استفاده از روش تایید دو مرحله ای است. در این روش کاربر پس از وارد کردن رمز عبور باید توسط یکی از نرم افزار های ارایه دهنده تایید دو مرحله ای مانند Google Authenticator کد یکبار مصرف را وارد کنند.

جمع بندی

به عنوان دانشجوی بین المللی باید مراقب کلاهبرداری ها و سوء استفاده هایی که ممکن است در فضای مجازی شما را تهدید کند باشید. بسیاری از افراد سود جو با ارسال ایمیل های فریب دهنده و جعلی در خصوص کمک های مالی به دانشجویان سعی در سرقت اطلاعات شخصی و کارت های هویتی آنان را دارند. همواره سعی کنید پدستورالعمل های امنیتی را رعایت کرده تا با مشکل مواجه نشوید.

منبع

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید