سلام، توی این بلاگ میخوام در خصوص تحصیل در دانشگاه های آمریکا باهاتون صحبت کنم. در واقع باید بگم فعلاً یک مقدمه کوتاه از تحصیل در آمریکا رو میخوام براتون بیان کنم و اگر استقبال شد این مبحث رو ادامه میدم. همونطور که میدونید یکی از راه های ورود به کشور آمریکا تحصیل و دریافت ویزای تحصیلی هستش.  شما با دریافت ویزای تحصیل در آمریکا میتونید در مقاطع مختلف تحصیل و آینده شغلی خودتون رو مشخص کنید. جالبه بدونید که کشور امریکا بیش از 5,000 کالج و یکی از بهترین سیستم های آموزشی دنیا رو داره. تعداد بسیار زیادی از دانشگاههای امریکا در دنیا شناخته شده و دارای بهترین رتبه های جهانی هستند. برای همین مدارک تحصیلی کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکترایی که از دانشگاه های کشور آمریکا صادر میشند در کل دنیا مورد تایید هستند. به طور کلی تحصیل در امریکا یک شانس بسیار بزرگ برای دانشجویان محسوب میشه و امریکا بالاترین تعداد تقاضای ویزای تحصیلی رو داره.

مقاطع تحصیلی در امریکا

مقاطع بالای دیپلم دبیرستان در امریکا به طور کلی به 5 مقطع زیر تقسیم میشوند:

  1. فوق دیپلم (Associate Degree)
  2. کارشناسی یا لیسانس (Bachelor Degree)
  3. کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس (Masters Degree)
  4. دکترا (PhD, JD, MD)
  5. فوق دکترا (Post Doctoral Degree)

اگرچه امکان دریافت پذیرش تحصیلی برای تمامی مقاطع بالا برای دانشجویان ایرانی ممکنه اما بنا به خاطر ویزای تحصیلی و دیگر شرایط مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و سپس دکترا بیشتر مورد نظر دانشجویان ایرانی هستش. از اینرو در ادامه شرایط کلی ورود به این سه مقطع را توضیح میدم.

تحصیل برای مدرک کارشناسی در آمریکا

بعد از گذراندن دوازده سال تحصیل در مدارس ابتدایی و متوسطه داوطلبان میتونن وارد این مقطع بشن. دانشجویهای خارجی که دوست دارند داخل  دانشگاه های آمریکایی  درس بخونن و مهاجرت تحصیلی به آمریکا بکنند باید مدرک معادل دیپلم دبیرستان رو گرفته باشند. دانش آموزان این امکان رو دارند که یک دوره دو ساله برای فوق دیپلم  و یا دوره ۴ ساله برای لیسانس (Bachelor) رو  انتخاب کنند.

تحصیل برای مدرک کارشناسی ارشد در آمریکا

یکی از مقاطع پر طرفدار تحصیلی آمریکا مقطع کارشناسی ارشد (فوق لیسانس یا Masters) است و دانشجویان برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد باید مدارکی که نشون بده ۱۶ سال تحصیل رسمی کردند رو ارائه بدند. یعنی باید دوازده سال مدرسه ابتدایی و متوسطه و چهار سال مقطع کارشناسی رو گذرانده باشند. اینم رو هم بدونید که مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا دو ساله هست. میشه گفت این مقطع طرفدار خیلی زیادی داره و متقاضیان زیادی برای ارشد کشور آمریکا اقدام می کنند.

تحصیل برای مدرک دکترا در آمریکا

مقطع دکترا در آمریکا مقطع پژوهشی حساب میشه و معمولاً بالاترین مدرک تحصیلی در آمریکاست (مقاطع فوق دکترا رو در این قسمت بررسی نمیکنیم). دریافت مدرک دکترا در ایالات متحده آمریکا مستلزم سه تا شش سال  تحصیل پیوسته پس از دریافت مدرک کارشناسی و یا کارشناسی ارشد هستش. نکته مهم دیگه که باید بدونید این هست که دانشگاه های آمریکا به صورت بسیار کلی به دو گروه ایالتی (State Schools) و خصوصی (Private Schools) تقسیم میشوند. اگرچه معمولاً دانشگاه های ایالتی (دولتی) ارزان تر هستند، اما این امکان وجود داره که برای پذیرش دانشجویان خارجی محدودیت ظرفیت داشته باشند و یا گاهی برخی از رشته ها در این دانشگاهها ارائه نمیشوند که در نتیجه دانشجو باید در دانشگاههای خصوصی ادامه تحصیل بده. در ضمن هزینه های پایین تر دانشگاههای ایالتی شامل دانشجویان مقیم اون ایالت هستش و الزاماً شامل دانشجویان خارجی نمیشه.

هزینه تحصیل در آمریکا

شهریه دانشگاه ها در امریکا بسیار متفاوت هستش و باید داخل سایت هر دانشگاه شهریه رو چک کنید. اما به طور کلی میانگین شهریه ها بین 5,000 تا 50,000 دلار در سال هستند . بر اساس داده های ارائه شده در studyinternational متوسط شهریه سالانه تحصیل در ایالات متحده در سال 2016 ، 33,215 دلار برآورد شده . بیشتر دانشجویان دوره های کارشناسی در چهار سال قبل، به طور میانگین با پرداخت 132,860 دلار شهریه، فارغ التحصیل شدند. یادتون باشه نرخ شهریه در یک کالج معمولی چهارساله برای دانشجویان داخلی در سال تحصیلی 2016 – 2017 میلادی مبلغ 9,650 دلار در سال بود، ولی همین هزینه برای دانشجویان بین المللی 24,930 دلار خرج برداشت. در همین سال مبلغ شهریه برای یک دانشگاه غیرانتفاعی خصوصی در ایالات متحده به طور متوسط 33,480 دلار بوده.

برای اینکه با هزینه ها بیشتر آشنا بشید یک مثال میارم. دانشجویان خارجی دانشگاه میشیگان مبلغ 45,410 دلار در سال رو به عنوان شهریه تحصیلی، حدود 10,872 دلار برای اقامت و خورد و خوراک، 1,048 دلار برای کتاب و منابع آموزشی و 2,454 دلار رو برای سایر هزینه های شخصی پرداخت میکنند. جمع این هزینه ها در کل  59,784 دلار در سال هست. اما نکته ای که باید اینجا اضافه کنم اینه که ایالت و شهرهای مختلف آمریکا اختلاف زیادی از نظر هزینه شهریه، کیفیت دانشگاه و هزینه های زندگی دارند. درک این نکته میتونه کمک بسیاری به انتخاب یک دانشگاه مناسب با بودجه دانشجو بکنه. در این مورد بعداً بیشتر توضیح میدم.

کمک هزینه تحصیلی در آمریکا

در خصوص Fund گرفتن و یا کمک هزینه تحصیلی باید گفت هر دانشگاه سیاست های خاص خودش رو داره وبه دانشجویانی که رزومه مناسب، سابقه کاری مورد نظر و یا حتی شرایط خاص و مورد انتظار دانشگاه رو داشته باشند بورسیه و یا کمک هزینه تعلق می گیره. به همین دلیل باید قسمت International Scholarships داخل سایت هر دانشگاه رو با دقت مطالعه کنید. با توجه به مسایل مالی و قیمت بالای دلار در ایران در این مورد حتماً توی بلاگهای بعدی بیشتر توضیح میدم.

مدرک آیلتس برای تحصیل در آمریکا

خب بعد از اینکه یک شرح مختصر از تحصیل در آمریکا براتون گفتم باید در خصوص مدرک زبان و مهارت های زبانی هم واستون بگم که بیشتر آگاه بشید. اگر قصد دارید برای مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا اقدام کنید اغلب دانشگاه های امریکا حداقل نمره 6.5 آکادمیک آیلتس رو  که هیچ مهارتی نمره زیر 6 نباشه رو لازم دارند. برای مقطع دکترا هم اغلب دانشگاه ها نمره 7 یا 7.5 رو مد نظر دارند که البته باید کاملاً شرایط تحصیلی و مدارک مورد نیاز رو برای هر دانشگاه بررسی کنید چون مواردی که گفتم کلی هست. قبلاً ملودی بلاگی در مورد لیست دانشگاههای امریکا که مدرک آیلتس رو قبول میکنند نوشته که پیشنهاد میکنم یک بار دیگه اون رو با کلیک کردن روی این لینک بخونید.

امریکا کشور بسیار بزرگیه و مساحتی بیش از 6 برابر ایران و بیش از 300 میلیون نفر جمعیت داره. این وسعت و جمعیت زیاد گوناگونی گسترده ای رو در زمینه های مختلف فرهنگی، مالی و اقلیمی بوجود آورده که میتونه شرایط و امکانات ویژه ای رو برای دانشجویان بوجود بیاره. به طور خلاصه نمیشه یک قانون کلی و همه جانبه رو برای تمامی دانشگاهها و کالجهای اون تعریف کرد. اگرچه با کمی تحقیق و دسته بندی میتونید به یک جمع بندی خوب در مورد دانشگاههای مورد علاقتون برسید. همونطور که در بالا گفتم برای من نکات و یا سوالات خودتون رو بذارید و من در رابطه با سوال و درخواست شما مطلبهای بیشتری رو در مورد تحصیل و دانشگاههای امریکا برای شما خواهم گذاشت.

موفق باشید!

منبع

6 دیدگاه

  • سلام، میخواستم بدونم راههای گرفتن کمک هزینه یا وامهای ارزان تحصیلی برای دوره های لیسانس چه جوری هستش؟ اصولاً چه کارهایی میشه کرد تا بشه مقداری از این هزینه تامین بشه.

    • کمک هزینه های تحصیلی در کانادا و امریکا مشابه هستند. برای این بد نیست وبلاگ تحصیل در کانادا بخش 2 رو یک مروری بکنید. در اون بلاگ توضیحات خوبی در این زمینه داده شده. موفق باشید!

  • سلام ، دوست عزیز این مطالبی که شما نوشتید خیلی کلی و با همه جای دنیا مشترکه ، اگه شما شخصا در آمریکا تحصیل کردی بهتره در مورد انواع رشته های مختلف دانشگاهی و اینکه کدوم دانشگاه در چه رشته هایی پذیرش داره مطلب بذاری ، مثلا من خودم شخصا کارشناسی ارشد مطالعات ترجمه دارم و البته تمام دانشگاه هایی که این رشته رو در مقطع دکتری پذیرش دارند و شناسایی کردم اما در ارتباط با فاند و اسکالرشیپ به راهنمایی نیاز دارم. خوشحال میشم اگه نظری دارید کمک کنید. سپاس فراوان

    • سلام آرتین، من برای نوشتن این مقاله از کسی کمک گرفتم که نه تنها در مقاطع عالی دانشگاههای امریکا درس خونده بلکه خودش فاند و اسکالرشیپ از دانشگاههای بسیار معتبر اونجا گرفته. در مورد فاند و اینکه چه کارهایی میشه کرد راستش مورد به مورد و اینکه شما در چه رشته ای و در کدوم دانشگاه میخواهید درس بخونید باید بررسی بشه. اگر مایل هستید میتونید با دفتر موسسه تماس بگیرید و با خانم نوشا صحبت کنید. ایشون میتونه در این زمینه به شما بیشتر اطلاعات بده.

  • سلام میخواستم بپرسم اگه کسی مدرک پزشکی از دانشگاه تهران با معدل بالا و رزومه خوب داشته باشه،مدرکش تو آمریکا قابل قبوله و میتونه تخصصشو اونجا ادامه بده یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید