موضوع تقلب در آیلتس یکی از سوالات و ابهامات بزرگ متقاضیان این آزمون بین‌المللی است. اهمیت این آزمون برای ادامه تحصیل، مهاجرت، گرفتن پذیرش و … باعث شده تا افرادی به فکر راه حلهای دیگری بغیر از ارتقای دانش زبان انگلیسی خود باشند. بالا بردن نیم نمره در هر مهارت ممکن است پذیرش یکی از دانشگاه‌های خوب دنیا و یا اجازه کاری مناسب را فراهم کند. در این میان افرادی سودجو نیز با تبلیغات سعی در جذب داوطلبانی دارند که یا زمان کمی برای یادگیری دارند و یا از بالا رفتن نمره خود ناامید شده اند. تماس گروه سودجو با گروه مستاصل ممکن است منجر به ارتکاب به تقلب شود. اما باید دید که آیا تقلب در آزمون آیلتس ارزش چنین ریسکی را دارد؟

در آغاز به تعریف تقلب در آزمون آیلتس می‌پردازیم.

تعریف تقلب در آزمون آیلتس

تقلب کردن در آزمون آیلتس شبیه به دیگر آزمون‌ها و امتحانات است و شامل موارد زیر می باشد:

  • رونوشت از برگه دیگر داوطلبین
  • به همراه داشتن کتاب، جزوه، کاغذ و …
  • استفاده از وسایل الکترونیکی مثل تلفن همراه، ساعت هوشمند، هدفون و …
  • برهم زدن عمدی نظم آزمون
  • تغییر در علائم و مشخصات برگه پاسخنامه
  • صحبت با دیگران
  • عدم ارائه مشخصات حقیقی خود
  • ارائه گذرنامه یا مدارک جعلی
  • شرکت کردن شخص دیگری به غیر از داوطلب

تضمین سلامت آزمون توسط مراکز

مهم‌ترین وظیفه هر مرکز، برگزاری آزمون در شرایطی مناسب و با حفظ سلامت آزمون است. اطلاعات و مدارک داوطلبان از ابتدای ثبت نام بررسی شده و در حین آزمون نیز مراقب‌ها و مسئولان برگزاری نظارت کامل به برگزاری آزمون دارند. مراقبین در صورت تشخیص تقلب، فرد متخلف را به بیرون از سالن هدایت می‌کنند. مسئول آزمون نیز گزارش تقلب متخلف را به IDP اعلام می‌کند.

اما تشخیص تقلب فقط در روز آزمون انجام نمی‌گیرد. در طول ۲ سالی که مدرک شما معتبر است، اگر مدرکی مبنی بر تقلب داوطلب تایید شود، کارنامه آیلتس شخص باطل شده و گزارش ابطال به تمامی مراکز دریافت کننده کارنامه اطلاع رسانی می‌شود. این بدین معناست که گرفتن نمره پایان راه نیست و خطر گزارش تقلب حداقل تا 2 سال سایه به سایه متخلف را دنبال خواهد کرد.

عواقب تقلب در آیلتس

اگر تقلب فردی در آزمون آیلتس توسط مراقبین و مسئولان مرکز محرز گردد، گزارش تقلب بلافاصله به IDP ارسال می‌شود. در اولین اقدام، کارنامه یا TRF فرد باطل می‌شود. سپس به دانشگاه‌ها یا مراکزی (کاری یا مهاجرتی) مربوطه گزارش تقلب اطلاع رسانی شده و آن موسسه، پرونده پذیرش یا مهاجرت فرد را می‌بندد. در ضمن هزینه آزمون نیز برگشت داده نخواهد شد. این یعنی که فرد تا ۲ سال اجازه شرکت در آزمون آیلتس را ندارد. اطلاعات فرد به عنوان متقلب در سیستم جهانی آیلتس ثبت شده و هیچ مرکز آزمون یا سفارتی فرد را پذیرش نمی‌کند.

نتیجه گیری

آزمون آیلتس نیز شبیه به دیگر آزمون‌ها، برای حفظ اعتبار و صحت اعتبارسنجی خود، قوانین و شرایط سخت‌گیرانه‌ای وضع کرده است. این قوانین و شرایط، عدالت را برای همه داوطلبین برقرار می‌کند. اگر افرادی سودجو سعی دارند که تقلب را به عنوان راهی ساده به شما معرفی کنند حتماً به عواقب آن فکر کنید. منع دو ساله شرکت در آزمون ایلتس و وارد شدن به لیست سیاه موسسات معتبر مسلماً بهای کمی برای پرداخت نیست. بی تردید کوشش بیشتر، استفاده از سیستمهای آموزشی، استفاده از مشاوران با سابقه و یا یادگیری شخصی در نهایت راههای ساده تر و کم هزینه تری برای رسیدن به هدف هستند.

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید