سلام

من اول از همه یک معذرت خواهی خیلی بزرگ باید از شما بکنم ، چون خیلی وقت هست که نتونستم بیام اینجا تا باهم گپ بزنیم.

من به شخصه خیلی آدم استرسی هستم و این موضوع در خیلی مسائل منو به دردسر میندازه. یادم میاد یکبار سر امتحان ریاضی بااینکه تمام تلاشم و کرده بودم تا به نحو احسنت امتحانم و تموم کنم به خاطر استرسی که تمام مدت داشتم اصلا نمره ی خوبی نگرفتم و این باعث شد که کلی بین  همه خجالت بکشم .

حالا این استرس میتونه در طول زندگی به شکل های مختلف و در دوران مختلف  خودشو نشون بده .  مثلا کنکور ، امتحان رانندگی ، ازدواج ، مهاجرت و… همه ی ما میدونیم که استرس چه در طولانی مدت و چه در کوتاه مدت اثر مخربی میتونه داشته باشه. حالا بیایم به صورت علمی این قضیه و بررسی کنیم تا بتونیم از استرس امتحانمون کم کنیم و یا حتی غلبه کنیم.

همونجور که قبلا گفتم اکثر مردم قبل از یک آزمون مهم ، عصبی می شوند، اما خیلی ها  این ترس یا نگرانی شدید را به عنوان اضطراب امتحان میشناسن . اضطراب امتحان یک نوع اضطراب عملکردی است، برای چی بهش میگن اضطراب عملکردی؟ چون این فشار در انجام یک کار خاص در یک وضعیت خاص به وجود میاد. وقتی در موقعیت امتحان قرار میگیرین و دچار استرس میشین بدن شما آدرنالین بیشتری آزاد میکنه و این مقدار آدرنالین  آزاد شده  برای یک فکر و تمرکز خوب به شدت انرژی میگیره و به مغز هشدار میده با توجه به این اتفاقات مغز ما برای بدترین شرایط آماده می شود و به سختی میشه تصور کرد که خوب کار کرده تا بتواند به  سوالات پاسخ دهد.

حالا باهم علایم اضطراب امتحان و مرور میکنیم.

علائم اضطراب امتحان را می توانید در افکار ، احساسات و بدن خود مشاهده کنید. اگر در طول امتحان  این علائم را مشاهده کردید ممکن است شما دچار اضطراب امتحان شده باشید. این علایم میتونه به صورت  افکار مسابقه ای، خودسنجی با دیگران، دشواری در تمرکز ،  هجوم افکار منفی از عملکرد گذشته در همه ی افراد ظاهر بشه.

روش های مقابله با استرس امتحان

  • سوال کنید . بله دقیقا اصلا از سوال کردن نترسید ، از استادتون یا افرادی  که در این زمینه تجربه بیشتری دارند میتوانید کمک بگیرید. اگر در یادگیری نقاط ضعفی دارید ناراحت نباشید قطعا اساتید این رشته به شما کمک میکنند.
  • تمرین و آماده سازی: تمرین ، تمرین و بازهم تمرین. موردی که من همیشه تاکید میکنم . با شرکت در آزمون های ماک و زدن تست میتونید همینجور که سطح زبان خودتون و بالا میبرید از میزان استرس خود کم کنید. با تمرین میتونین اشتباهات خودتون و متوجه بشین و به خودتون زمان بدین تا بتونید موفق باشید .
  • با دوستان و اطرافیان خود حرف بزنید و از تجربه ی دیگران استفاده کنید ، شنیدن تجربه ی دیگران میتونه خیلیی کمک خوبی برای شما باشه. داستان ها ی انگیزشی میتونه خیلی خیلی در کم کردن هجوم افکار منفی کمک کنه.
  • چالش افکار منفی – افراد مبتلا به اضطراب امتحان همیشه مطمئن هستند بدترین نتیجه را دریافت میکنند. مراقب افکار با کلمات مانند “همیشه” و “هرگز” باشید ، این کلمات معمولا دقیق نیست. مثلا  اگر فکر می کنید، “من همیشه در امتحان آیلتس شکست میخورم”، از این به بعد  فکر کنید: “من این کار را به خوبی انجام دادم”. فکر نکنم سخت باشه فقط تمرین نیاز هست.
  • یک تمرین دیگه هم هست و اون مراقبت از خود ( من به شخصه اصلا نمیتونم این تمرین و انجام بدم ) داشتن خواب مناسب، سالمخوری و ورزش،  این استراتژی ها برای مدیریت استرس خیلی مفید هست.

رعایت کردن تمامی این مراحل میتونه مارا در رسوندن به هدفمون کمک کنه و مسیر را هموارتر.

فکر کنم این مطلب نه تنها برای افرادی که تصمیم دارن آزمون آیلتس بدهند بلکه برای خیلی از افراد دیگه مفید باشه.

من منتظر کامنتهای شما هستم

ملودی

منبع:

https://www.psycom.net/managing-test-anxiety/

2 دیدگاه

  • شکیبا صالحپور

    ملودی عزیز
    ممنون از متن خوب و به جایی که گذاشتی که نه تنها برای امتحان است بلکه برای کل زندگی به درد میخوره
    باید بگم من از جمله آدمهای فوق العاده استرسی هستم
    طوری که اگه فرداش کار مهمی دارم شبش اقلا نمی تونم بخوابم حالا اگه اون کار مهم خوشایند من باشه از خوشحالی و اگه امتحان باشه که دیگه تکلیفش معلومه مخصوصا امتحان ایلتس، اینقدر تجربه بد دارم که حتی نمی خوام سرتون را درد بیارم و واقعا سر جلسه هیچ وقت خودم نیستم ،ولی بعد از خوندن این متن تصمیم دارم یه فکری بکنم
    باز هم ممنون

    • سلام شکیبا جان. ببین من همیشه خودمو مقصر میدونستم و مدام خودمو سرزنش میکردم که من ضعیفم در مقابل مسائل ولی به مرور زمان فهمیدم که همه ی آدم ها در تمام مراحل زندگی همچین تجربه ای دارن و فقط و فقط باید دنبال راهکار درست بود. تازگیها یاد گرفتم اول برم دنبال منبع علمی و بعد از اون دیدگاهها و نتایج و در مردم مختلف ببینم. شانسی که ما داریم اینه که در عصر ارتباطات و نکنولوژی داریم زندگی میکنیم. مرسی از کامنتت 3> .

دیدگاهتان را بنویسید