یکی از دغدغه های مهم داوطلبان آزمون آیلتس، انتخاب درست تاریخ آزمون آیلتس است که برای بسیاری از داوطلبان ایجاد سردرگمی میکند. انتخاب نادرست تاریخ آزمون میتواند تاثیر مستقیمی بر روی برنامه های زندگی شما مانند تحصیلی، کاری و یا حتی مهاجرت داشته باشد. از این روست که انتخاب دقیق تاریخ آزمون بسیار مهم است.

پارامترهای موثر در انتخاب آزمون

برای اینکه بتوانید تاریخ درستی ر ا انتخاب کنید باید پارامترهای مختلفی را کنار یکدیگر قرار دهید و سپس با در کنار قراردادن آنها تاریخ آزمون خود را پیدا کنید. این پارامترها به شرح زیر هستند:

  1. نوع آزمون مانند کتبی یا کامپیوتری
  2. زمانی که برای ارسال نمره خود نیاز دارید مانند پستی یا الکترونیکی
  3. عدم دستیابی به نتیجه دلخواه در آزمون
  4. زمان مورد نیاز برای آمادگی دوباره در صورت عدم دستیابی به نتیجه دلخواه

در ادامه روش محاسبه هر کدام از این پارامترها را به نمایش میگذاریم.

1- نوع آزمون (کتبی یا کامپیوتری)

تا چند ماه پیش آزمون آیلتس در ایران فقط به صورت کتبی (کاغذ و مدادی) برگزار میشد. اما خوشبختانه از تیرماه امسال آزمون کامپیوتری به روش کتبی نیز اضافه شده است. جدا از اینکه هرکدام از این نوع آزمونها چه نکاتی دارند (برای آشنایی میتوانید به بلاگ ویژگی های آزمون کامپیوتری آیلتس مراجعه کنید) بین این دو تفاوت عمده ای در زمان لازم برای دریافت نتیجه وجود دارد و آن اینست که زمان دریافت نتیجه برای آزمون کتبی 13 و برای آزمون کامپیوتری 3 روز است.

2- زمان مورد نیاز برای ارسال نتیجه

شما میتوانید به دو صورت پستی و یا الکترونیکی نتایج آزمون آیلتس خود را به دانشگاه، وکیل مهاجرت و یا دیگر مراکز ارسال کنید. ارسال نتایج با توجه به نوع ارسال میتواند بین 2 روز برای ارسال الکترونیکی تا 7 روز کاری برای ارسال سریع پستی (Courier) به درازا بکشد.

3- عدم دستیابی به نمره دلخواه

نمره آزمون آیلتس برای هیچکس گارانتی نشده است. همیشه بنا به دلایل مختلف امکان دارد که نمره آزمون شما اندکی بیش و یا کمتر از انتظار شما باشد. دلایل مختلفی در این مورد مانند اضطراب، شرایط جسمی یا روحی مانند خستگی یا افسردگی، شرایط فیزیکی محل آزمون مانند درجه حرارت و یا راحتی و یا حتی عدم آشنایی با برخی از موضوعات سوالات آزمون میتوانند موثر باشند.

برای برنامه ریزی دقیق درنظر گرفتن این موارد ضروری است. من بارها با اشخاصی برخورد کرده ام که در روز آزمون به دلایل مختلف نمره ای (اغلب در حدود نیم نمره) پایینتر از حد انتظار و یا حتی لیاقت خود گرفته اند. حال در نظر بگیرید که نمره شما باید تا 6 روز دیگر به دانشگاه برسد و شما نیم نمره کمتر از حدنصاب دانشگاه گرفته اید. این مشکل به احتمال زیاد باعث بهم خوردن بسیاری از برنامه هایی که از پیش ریختید میشود.

4- زمان مورد نیاز برای آمادگی دوباره

اگر نمره شما پایینتر از سطح انتظاراتان بود شما بدون تردید به صرف زمان برای آمادگی دوباره نیاز دارید. مدت زمان مورد نیاز برای آمادگی دوباره بستگی به اختلاف نمره شما دارد ولی حتی برای اختلافهای پایین مانند نیم نمره، کمتر از 4 هفته نیست. یک زمان متعادل برای این آمادگی به طور معمول بین 4 تا 6 هفته است.

یافتن تاریخ آزمون با مثال

بگذارید با آوردن دو مثال ساده محاسبه تاریخ آزمون را به شما نشان دهم.

1- مهلت ارائه نتایج آزمون آکادمیک – 1 فوریه 2021

فرض کنید که آزمون آکادمیک شما باید حداکثر تا 1 فوریه 2021 به دست دانشگاه برسد و شما میخواهید آزمون کتبی بدهید و نتیجه خود را به صورت الکترونیکی (برای نوع ارسال نتیجه با موسسه مورد نظر خود باید صحبت کنید) بفرستید:

شما به 13 روز برای دریافت نتیجه و 2 روز کاری برای ارسال آن یا مجموعاً 15 روز نیاز دارید.

اگر نمره شما کمتر از حد انتظار باشد به 4 تا 6 هفته دیگر نیاز دارید. در این مثال فرض را بر 5 هفته میگذاریم.

شما به 13 روز دیگر برای دریافت نتیجه دوم نیاز دارید.

با در نظر گرفتن فرضیات بالا شما به 13+2+13+35 (5 هفته) = 63 روز زمان نیاز دارید. 63 روز پیش از اول فوریه دقیقاً 30 نوامبر خواهد شد. پس پیشنهاد من این است که آزمون خود را برای نزدیکترین روز به 30 نوامبر انتخاب کنید. با مراجعه به تقویم آزمونهای کتبی نزدیکترین روز آزمون به 30 نوامبر، 28 نوامبر است.

2- مهلت ارائه نتایج آزمون جنرال – 15 ژانویه 2021

مشابه مثال بالا ولی در این بار شما مایل به دادن آزمون کامپیوتری و ارسال نتایج خود از طریق پست اکسپرس دارید. برای اطمینان مایلید که 6 هفته زمان برای امکان نگرفتن نمره دلخواه خود در نظر بگیرید.

با در نظر گرفتن فرضیات جدید شما 3+7+3+42 (6 هفته) = 55 روز قبل از مهلت باید آزمون دهید که دقیقاً روز 21 نوامبر 2020 خواهد شد. با مراجعه به تقویم آزمون کامپیوتری متوجه میشوید که در روز 18 نوامبر یک آزمون جنرال نیز برگزار میشود که شما میتوانید در آن شرکت کنید.

3- عدد طلایی 60

اگر روشهای بالا برای شما گیج کننده است و شما به دنبال فرمول ساده تری برای محاسبه تاریخ آزمون خود هستید از عدد طلایی 60 روز یا همان 2 ماه استفاده کنید. این یعنی اگر 60 روز پیش از مهلت تسلیم مدارک خود تاریخ آزمون آیلتس خود را انتخاب کنید حتماً در حاشیه اطمینان لازم قرار خواهید داشت.

سخن آخر

در این بلاگ سعی شد یک فرمول کلی برای تعیین زمان مناسب آنتخاب آزمون آیلتس برای شما عزیزان با توجه به مشاهده و تجربه ارائه شود تا احتمال موفقیت شما افزایش یاید. در نظر داشته باشید که این روش یک حکم قطعی نیست و مانند هر روش پیشنهادی دیگر مطمئناً دارای استثناهایی نیز هست. حتماً در مورد تجربه خود و نکات مبهم و سوالات خود برای ما کامنت بگذارید.

6 دیدگاه

  • سلام و وقت به خير
    تاريخ انقضاء پاسپورت تأثيري نداره در تعيين تاريخ آزمون؟منظورم اينه كه لازمه تاريخ رو طوري تعيين كنيم كه پاسپورتمون تا زمان اعتبار دوساله مدرك آيلتس منقضي نشه؟

    • سلام خیر تاریخ انقضای پاسپورت به تاریخ انتقضای نتیجه آزمون آیلتس شما ارتباطی نداره.

  • سلام وقتتون بخیر. میخواستم بدونم اگر بخوام بطور مثال تو آلمان درس بخونم و آزمون آیلتس بدم حتما باید در طول تحصیل تو آلمان، آیلتسم اعتبار داشته باشه و منقضی نشده باشه .ممنون از راهنماییتون

    • سلام، نمرات و کارنامه آیلتس شما تنها در زمان پذیرش موسسه آموزشی مورد نظرتان باید معتبر باشند. بعد از پذیرفته شدن به کارنامه آیلتس خود تا زمانی که مشغول تحصیل در همان موسسه هستید نیازی ندارید

  • سلام. چطور میتونم تاریخ آزمونی که رزرو کردم ولی پرداخت نکردم رو تغییر بدم؟

دیدگاهتان را بنویسید