در طی یک نظرسنجی از داوطلبان آیلتس که از پیج اینستاگرام آیلتس تهران انجام شد، داوطلبان زیادی نسبت به مسئله ایده پردازی برای تسک 2 رایتینگ آزمون آیلتس ابراز نگرانی کردند. از این رو برای این بلاگ تصمیم گرفتیم که این مسئله را برای داوطلبان باز کنیم. همانگونه که میدانید در Writing Task 2 شما مجبور به نوشتن حداقل ۲۵۰ کلمه مربوط به سوال هستید که ایده پردازی نقش مهمی را ایفا می‌کند. بدترین کار نوشتن بدون ایده و پراکنده است.

با آنکه آزمون آیلتس سعی دارد سوالات را به نحوی طراحی کند تا تمامی افراد و اقشارهای مختلف کشورهای دنیا بتوانند در مورد آن صحبت کنند، اما ممکن است شما هم تجربه دیدن سوالات عجیب را داشته باشید.

ممکن است تا کنون درمورد سوال مطرح شده فکر نکرده باشید، اما نگران نباشید شما تنها نیستید. آیلتس آزمون سنجش تسلط شما بر روی زبان انگلیسی است نه سنجش میزان دانش شما! در ادامه با ما همراه باشید تا به روش‌های مختلف ایده پردازی برای Writing Task 2 بپردازیم.

 

1- تمرین ایده پردازی انجام دهید

شاید به نظر خنده‌دار بیاید اما ایده پردازی مانند هرچیزی نیاز به تمرین دارد. برای انجام این تسک نیازی نیست انشاء انگلیسی بنویسید. فقط درمورد مسائل مختلف روزمره ایده داده و به زبانی که راحت هستید (چه فارسی چه انگلیسی) به آن موضوع فکر کنید. پیشنهاد می‌کنیم لیستی از سوالات بخش نوشتاری آیلتس بنویسید و در مکانی راحت مثل خانه، کافه یا پارک مورد علاقتان نشسته و سعی کنید در مورد هر سوال، ۳ الی ۴ ایده اصلی را در ذهن مرور کنید. اگر ایده پردازی به این شکل برایتان دشوار است، سعی کنید نظر دیگران را بپرسید. گاهی اطرافیان ما با ایده‌هایی جالب، روند فکریمان را تقویت می‌کنند.

تنها روزانه با ۱۰ دقیقه تمرین ایده پردازی می‌توانید مغز را برای شرایط سخت‌تر آماده کنید.

 

2- مهندسی معکوس

روش دیگر جستجو در در وبسایت‌های مختلف به دنبال نمونه انشاء‌های آماده با نمره بالاست. پس از یافتن نمونه ها آن‌ها را بررسی و سعی کنید به نحوه ایده پردازی نویسنده فکر کنید. اینکه مقدمه را چگونه شروع و بدنه اصلی متن را چگونه بسط داده‌اند. سری متون Cambridge IELTS Authentic Practice Tests یکی از بهترین منابع است.

متن را با دقت بخوانید و سعی کنید نکات کلیدی، ایده‌های اصلی و نحوه استفاده از آن‌ها را یادداشت کنید. سعی کنید در متون مختلف به دنبال کلیدی‌ترین بخش‌ها بگردید و نحوه تحلیل نویسنده را یاد بگیرید. یا اینکه برگه‌ای برداشته و در بالای آن، سوال مربوطه را بنویسید. بدون نگاه به نمونه آماده، شروع به نوشتن کرده و در پایان متن خود را با نمونه‌ای که نمره بالا دریافت کرده مقایسه کنید. این گونه میتوانید مهندسی معکوس را به حد اعلای آن برسانید!

 

3- در اینترنت به دنبال ایده‌های مختلف بگردید

اگر با موضوعی سخت مواجه شدید سعی کنید آن را در اینترنت جستجو کنید. اغلب اوقات افرادی در مورد آن موضوع، مطلبی نوشته‌اند. ممکن است با اتاق گفت و گویی جدید آشنا شده که دیگران نیز به مشکل شما برخورده باشند. اغلب موضوعات آیلتس شبیه به هم هستند و در سال‌های متفاوت تکرار شده‌اند. اگر سوالی برای شما سخت است احتمال اینکه برای دیگران نیز سخت باشد بسیار بالاست. این روزها اینترنت برای هر پرسشی، پاسخی دارد برای همین از آن غافل نشوید.

 

4- از خودتان سوال بپرسید

یکی دیگر از روش‌های ایده پردازی، پرسیدن سوال از خودمان است. با کلمات پرسشی مثل who, what, where, when, how سوالی جدید مطرح کنید. در اینجا مثالی می‌زنیم:

Some people say that music is a good way of bringing people of different cultures and ages together.

To what extent do you agree or disagree with this opinion?

(Cambridge 14 Academic Test 3)

برای مثال از خودتان بپرسید:

Who is brought together?

ممکن است در جواب بگویید: احتمالا افراد جوان. اغلب جوانان ممکن است سلیقه مشابهی در موسیقی داشته باشند. مثلا امروزه موسیقی ‌Hip-hop به طور چشمگیری محبوب شده است.

What kind of music?

بجز هیپ هاپ، موسیقی Pop نیز محبوب است. البته Opera نیز همیشه طرفداران خودش را داشته است.

Where does it bring people together?

مردمان کشورهای مختلف ممکن است تقریبا از یک نوع موسیقی در مهمانی‌ها لذت ببرند. احتمالا هیچ کجای دنیا برای مهمونی تولد از آهنگ‌های کلاسیک استفاده نمی‌شود.

پرسیدن سوال‌های مختلف به شما در ایده پردازی کمک شایانی می‌کند. ممکن است جواب‌هایتان مستقیماً به موضوع مطرح شده در آیلتس مرتبط نباشد اما شما حالا به پاپ، هیپ هاپ و جوان‌ترها فکر می‌کنید.

 

5- پرسش را ساده‌تر کنید

بسیاری از پرسش‌ها و موضوعات Writing Task 2 در آیلتس به شکل قابل توجه‌ای پیچیده نوشته شده‌اند اما باطنی ساده دارند. در اینصورت فکر کردن به سوال و پاسخ بصورت همزمان کاری‌ست بس دشوار! بهتر است سوال را ساده‌تر، کوتاه‌تر و صریح‌تر برای خودتان بازنویسی کنید.

برای مثال به این پرسش توجه کنید:

Some people claim that not enough of the waste from homes is recycled. They say that the only way to increase recycling is for governments to make it a legal requirement.

To what extent do you think laws are needed to make people recycle more of their waste?

این پرسش ۴۸ کلمه ای می‌تواند به راحتی در ۴ کلمه خلاصه شود:

Are recycling laws needed?

با این کار به راحتی می‌توانید فقط به پاسخ فکر تمرکز کرده و راه ایده پردازی را هموارتر کنید.

اما توجه کنید! اصل پرسش را به هیچ عنوان تغییر ندهید. هدف موضوع نباید تغییر کند چرا که اینکار باعث منحرف شدن خط فکری شما شده و به تمامی ابعاد موضوع پاسخ نخواهید داد. در زمانی که به ساختار انشاء نیز فکر می‌کنید، به اصل موضوع هم برگردید و همان کلمات را دوباره مرور کنید.

 

6- فکر کنید معلم یا دوستتان سوال را مطرح کرده

به جای فکر کردن به سوال مطرح شده در برگه امتحان، تخیل کنید. معلم یا دوستتان را روبرویتان تصور کرده و سوال را از زبان آنها بشنوید. چه پاسخی می‌دهید؟ به این شکل ممکن از خط فکری جدیدی به ذهنتان رسیده و شروع به ایده پردازی کنید.

 

7- از مثال‌های ساده، ایده اصلی را بسازی

یکی از دلایلی که ایده پردازی برای افراد دشوار است، تمرکز بر روی ایده‌های عمومی و همه جانبه است. اغلب اوقات نیاز دارید که از نمونه‌های کوچک شروع کنید. بطور مثال در مورد موسیقی که بالاتر صحبت کردیم، ابتدا می‌توانید به سبک‌های مشابه بین مردم مثل Pop یا Hip-hop فکر کنید. سپس از این موضوع به همه‌گیر بودن این سبک‌ها بین جوانان خواهید رسید و این پروسه ادامه پیدا می‌کند.

اگر موضوع از شما در مورد مساله‌ای کلی پرسیده است، گیج نشوید و شروع کنید مثال‌های قابل درک و ملموس بزنید. سپس مثال خود را بسط داده و مراتب را گسترده کنید. یادتان باشد آزمون آیلتس، سنجش دانش شما نیست!

 

8- نکته طلایی

حتی ممکن است بیش از چند ایده به ذهنتان رسیده و ندانید کدام یک را بنویسید. قانون طلایی می‌گوید: «ایده‌ای را پرورش بده که توضیح دادنش ساده‌تر است.»

ممتحن برگه شما هم معمولاً با ایده‌ای ساده اما اصولی بهتر کنار می‌آید. از پیچیده کردن مسائل پرهیز کنید و در عین آنکه مهارت‌های زبانی خود را به متن تبدیل می‌کنید یادتان باشد مهم درست نوشتن است نه تحلیل نسبیت خاص انیشتین!

منتظر سوالها و کامنتهای شما در این باره هستیم. موفق باشید!

منابع

ieltscharlie.com

ted-ielts.com

2 دیدگاه

  • آیا با مطالعه در مورد موضوعات تسک دو در مقالات انگلیسی یا حتی فارسی میتونیم این ایده پردازی رو تقویت کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید