در بخش یک بلاگ تحصیل در کانادا به بحث در مورد کشور کانادا شرایط جغرافیایی و امکانات آن، مقاطع تحصیلی دانشگاهی، انتخاب و شرطهای پذیرش در دانشگاه و در نهایت نمرات آیلتس مورد نیاز قبولی دانشگاهها پرداختم. تمرکز بخش 2 اما بیشتر بر روی هزینه های زندگی، کار کردن در زمان تحصیل، کمک هزینه های تحصیلی و چگونگی اقدام برای دانشگاههای کانادا و ویزای کانادا میباشد.

هزینه های زندگی در کانادا

پس از در نظر گرفتن هزینه های دانشگاهی نیاز به تخمین دیگر هزینه های زندگی مانند موارد زیر دارید:

  • مسکن
  • مواد غذایی
  • پوشاک
  • رفت و آمد
  • اینترنت، تلفن، تلویزیون و…
  • متفرقه مانند تفریح، هزینه نگهداری از کودک و…

هزینه زندگی‌ در شهرهای مختلف در کانادا کاملا متفاوت است مثلا ونکوور و تورنتو جزو شهرهای گران در کانادا میباشند و هزینه اجاره یک اپارتمان در این شهرها حدود ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار می‌باشد و این مبلغ حتی در بعضی‌ از نقاط این شهرها ممکن است تا ۲۰۰۰- ۲۵۰۰ دلار در ماه هم برسد. گرانترین شهرها در کانادا به ترتیب ونکوور، تورنتو و سپس مونترال است. ناگفته نماند که شهر ویندسور به دلیلی‌ نزدیکی‌ به شهر تورنتو و قیمت مناسب یکی‌ از شهرهای به نسبت ارزان ولی‌ پر مهاجر است.

اگر مقایسه بکنیم هزینه خورد و خوراک، تفریحات و رستوران، قیمت ماشین و هزینه بنزین در کانادا پایینتر اما مصرف انرژی در زمستان بیشتر از اروپا و امریکاست.

راه های ایجاد درآمد در زمان تحصیل در کانادا

1- کارکردن در زمان تحصیل

در کانادا دانشجویان میتوانند خارج از محدودهٔ دانشگاه همزمان با تحصیل کار کنند. این اجازه در طول دانشگاه 20 ساعت در هفته و در زمان تعطیلات مانند تعطیلات بین ترم و تعطیلات تابستانی 40 ساعت در هفته می باشد. درآمد متوسط کاری معولاً بین 11 تا 13 دلار در ساعت است. این یکی‌ از مزیت های کشور کاناداست که دانشجو همزمان با تحصیل، میتواند برای خودش سابقهٔ کاری و درآمد کسب کند.

2- کمک‌هزینه‌های تحصیلی در کانادا

با توجه به اهمیت موضوع تحصیل در کانادا، دولت، دانشگاه­ها و بخش خصوصی هر سال کمک‌هزینه­‌های تحصیلی مختلفی را به دانشجویان با استعداد بین‌المللی در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می‌دهند. ارزش این کمک‌هزینه‌ها بین 10 تا 40 هزار دلار کانادا در سال است و رقابت زیادی در میان دانشجویان سراسر جهان برای دریافت کمک‌هزینه تحصیلی وجود دارد. موارد زیر کمک شایانی برای دریافت این کمک هزینه ها خواهند کرد:

  • معدل بالا در مقاطع تحصیلی پیشین
  • داشتن مقالات چاپ شده در مجلات معتبر
  • مدرک زبان با نمره بالا
  • ارائه مقاله و شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی
  • توصیه‌نامه‌های تحصیلی از اساتید معتبر
  • توصیه‌نامه از اساتید کانادایی
  • ارائه پروپوزال قوی

دانشجویان تحصیلات فوق لیسانس و دکترا همچنین می‌توانند به عنوان دستیار تدریس (Teaching Assistant)  و یا دستیار پژوهشی(Research Assistant) مشغول به کار شوند و حقوق دریافت کنند.

اولویت کمک هزینه پژوهشی با دانشجویان دکتراست که سابقه تحقیق بیشتری داشته باشند و بعد فوق لیسانس و صرفا برای رشته های پژوهش محور میباشد. کار دستیاری تدریس را معمولاً به دانشجویانی میدهند که زبان انگلیسی بهتری دارند. چرا که این دستیاران باید بتوانند با دانشجویان دیگر به راحتی مکالمه داشته باشند.

درخواست پذیرش و ویزای کانادا

1- پذیرش دانشگاهی

بعد از انتخاب رشته باید در سایت دانشگاه قسمت پذیرش ایمیل ارسال کنید، مدارک مورد نیاز به تفکیک هر دانشگاه متفاوت است به صورت کلی شما باید دارای نامه از استاد، نمرات خوب، نمره زبان، نامه دلیل انتخاب رشته باشید. هزینه درخواست بررسی مدارک برای قبولی در رشته مورد نظر بین 100 تا 150 دلاربرای هر فرم پذیرش است. پس از پذیرش دانشگاه از شما میخواهد مبلغی را به عنوان رزرو جا در دانشگاه مورد نظر و رشته مربوطه بابت شهریه ترم اول واریز نمایید این مبلغ حدود 2,000 تا 6,000 دلار کانادا میباشد. دانشگاه پس از بررسی مدارک و در صورت حائز شرایط بودن برای شما پذیرش (Letter of Acceptance) صادر میکند. در ضمن امکان اقدام و دریافت پذیرش در بیش از یک دانشگاه نیز وجود دارد.

2- درخواست ویزا

قدم بعدی پس از دریافت پذیرش اقدام برای گرفتن ویزا از سفارت کانادا است. صدور این ویزا بیشتر بر مبنای توانایی تامین مالی ، آزمایشات پزشکی و … است. بخاطر داشته باشید که کنسول سفارت باید قانع شود که شما پس خاتمه تحصیل آن کشور را ترک میکنید. آزمایشات پزشکی برای حفظ سلامتی کانادایی ها میباشد و اگر شما نیاز به این آزمایشها داشته باشید مسؤل سفارت لیستی از آزمایشهای مورد نیاز را به شما میدهد که انجام دهید.  برای گرفتن ویزای تحصیلی شما باید قصد تحصیل بیش از 6 ماه در کانادا را داشته باشید.

دانستن چند نکته در رابطه با ویزای کانادا ضروری است اول اینکه درخواست ویزا آنلاین است و همچنین برای انجام مراحل بایومتریک باید به یکی از دفاتر ویزای کانادا در کشورهای همسایه مراجعه کرد.

به خاطر داشته باشید که مشاوران خوب تحصیلی میتوانند کمک زیادی در زمینه دریافت پذیرش و ویزای شما بکنند اگر با شرایط دریافت پذیرش و ویزای کانادا آشنا نیستید. پیشنهاد میکنیم که پیش از تماس با هر مشاوری با مطالعه سایتهای مرتبط دانش خود را در این زمینه افزایش دهید. در پایان لیستی از وبسایتهایی که برای نوشتن این مقاله استفاده کرده ایم را برای شما می آورم و موفقیت را برای شما آرزو میکنم.

 

References :

دیدگاهتان را بنویسید